Interessant artikel i Helse jeg snuppede fornyligt på posthuset, hvor bladet ligger til fri afbenyttelse. Artiklen handler om en almindelig kvinde, lidt "godt i stand", men ikke overvældende. Ellers lever hun sundt og fornuftigt, som hun selv siger, og alligevel bliver hun syg og får diagnosen Diabetes Type 2.

"Min læge målte mit blodsukker, så at jeg vejede for meget – og konstaterede så type 2-diabetes. Hun ordinerede tabletter - Metformin - og sagde, at jeg skulle tabe mig i en fart. Jeg fik den klare opfattelse, at hun mente, det var min egen skyld. Jeg var for tyk og motionerede for lidt og kunne have undgået sygdommen, hvis jeg ellers havde levet korrekt. Det var en meget svær tanke at bære, og jeg blev rigtig ulykkelig."

Det bliver hun flov over, særlig da hendes læge påpeger, at hun nærmest kun er selv ude om det og opfordrer hende til at ændre livsstil, så hun kan få has på din diabetes. Det går også fint nok i nogen tid, indtil hendes blodsukker stiger igen, tilsyneladende uden grund. Det tror hendes læge ikke på. Hun må spise forkert og røre sig for lidt, ellers ville blodsukkeret også falde. Når det ikke falder, må det være hendes egen skyld.

I sommeren 2009 gik det galt igen. Blod-sukkeret steg drastisk til 23, hvor det gerne skal ligge under syv. ”Min praktiserende læge i Mørkhøj vurderede, at jeg nok havde levet for usundt i ferien. Hun ordinerede mere motion. Men selv om jeg nu cyklede 25 km hver dag og løb mere, faldt blodsukkeret ikke. Jeg foreslog mere medicin og en henvisning til et diabetesambulatorium. Men det var lægen helt uenig i. Først da jeg højlydt insisterede, fik jeg en henvisning.”

”På diabetescentret var de helt fantastisk lydhøre, og udredningen viste, at jeg slet ikke havde type 2, som jeg nu havde gået og kæmpet med fysisk og psykisk i to år. En simpel blodprøve, som lægen i Aalborg kunne have sørget for, viste, at jeg havde type 1½. Det var en helt utrolig lettelse for mig, fordi type 1½ ikke er livsstilsbetinget. Bugspytkirtlen holder simpelthen op med at producere insulin, og jeg kunne ikke have undgået det, uanset hvordan jeg havde levet,” siger Dorthe Kandi, der siden har taget insulin to gange dagligt, har styr på sit blodsukker og nu er velreguleret.

Kilde: Du har sukkersyge - og det er din egen skyld" (Helse)

Latent autoimmune diabetes (LADA) (Wiki)
24.000 danskere lider af diabetes 1½ (Dagens Medicin)