Side 1 av 8 12345678 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 74
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    82

Standard Legen mistenker Graves

Hei. jeg er ei jente på snart 30 år som fikk fortalt at jeg har Graves i går. Fødte ei frisk og fin datter for 9 mnd siden og gifta meg med mannen min i August etter 11 års forlovelse. Har hatt en del sykdom og nå er det da Graves som er det siste. I følge legen blusset det opp etter graviditet men selve sykdommen skyldes ikke det.. Jeg har som mål å bli så frisk som mulig og å mestre sykdommen på en positiv måte, være en glad og fornøyd person..

Har tatt blodprøver som viser for høyt stoffskifte og hoven lymfekjertel, svetter og blir varm, sliten og irritabel/sint. Lurer på hva som venter meg av denne lidelsen. Legen mistenker Graves. Er det langvarig, bivirkninger, kan man bli kurert?
    S-fritt T4 var 44.8 fritt T3 var 35.4, S-TRAS 5.3 S-Anti TPO >1000, S-TSH <0.03 S-Trijodtyronin 6.7
    Skjønner ikke noe av talllene, men kanskje andre som gjør? Er det ille? Kommer jeg til å bli feit? Har godt ned nå men leser at det kan bli motsatt. Andre bivirkninger av medisin?
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Re: nylig påvist høyt stoffskifte

Du kommer til å bli tynn hvis du ikke behandler iallfall - og det er heller ingen lykke.....
    TRAS er en prøve som registrerer antistoffer.
    Disse antistoffer finens det medisin mot - såkalt Thyreoistatika. Det finnes to typer og man kan behandle etter to prinsipper.
    Det det gjelder om er å knuse antistoffene. Disse forstyrrer hjernens kontroll med kjertelproduksjonen så den går på høygir nå.
    1. metode er å dosere thyreoistatikaen til en dose som akkurat sørger for et normalt stoffskifte og håpe at antistoffene forsvinner.
    2. man overbehandler for å være sikker på at antistoffene tar kvelden, men da må man som regel også gi Levaxin for å hindrfe at stoffskiftet blir for lavt.

Kjertelen er i orden og det er ikke selve kjertelen som er angrepet, og man sikter på å gjøre deg frisk.
    Men det tar tid......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    82

Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare. Fastlegen mnin har henvist meg til Aker og skal dit alllerede i morgen så er vel i gode hender der håper jeg. Har ei datter på 9 mnd og alt er slitsomt å gjennomføre.. må ha med henne til aker, men de sa at noen kunne passe henne dersom røngten. Ringte bydelen for å høre om det fantes avlastning men hun var for liten for noen tilbud annet enn avlastning på institusjon i regi av barnevernet... tror ikke det.. da får jeg heller klare å ha henne hjemme.. Lurer på om stoffskifte kan ha gått opp pga graviditet/fødsel? Andre som har fått dette etter å ha fått barn? Kan jeg få ett til? Ser at du har slitt med dette lenge.. Håper jeg kan bli fort frisk så det ikke er så slit å gå hjemme med barn.
    KLems

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Det finnes jo stoffskifteproblemetikk i forbindelse med fødsel. Såkalt postpartum thyreoiditt. En betennelse i kjertelen altså.
    Det er vanligvis en forbigående tilstand, men kan utvikle seg til å bli permanent behandlingstrengende.
    Det var ikke så mye å finne om tilstanden på nett, men du kan jo søke litt rundt det.
    http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/do ... ?id=525004
    kopiert fra linken over :
    Autoimmun thyreoiditt som kan gi hyperthyreose, hypothyreose, struma eller mer diffuse plager, finnes sannsynligvis hos 10–20 % av kvinner ( Bjøro et al 1984 og 1989, upubliserte data fra Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag) og øker med økende alder. Det er forsatt mye uklart omkring autoimmune thyreoiditter.

Postpartum thyreoiditt er en autoimmun betennelse i skjoldbruskkjertelen som kan gi forbigående hyperthyreose og så utvikling av hypothyreose. Dette er tilstander som ofte overses fordi det er mange andre årsaker til at kvinnen er sliten, deprimert og så videre etter en fødsel. Urdahl et al (1988) viste at forekomsten av funksjonsforstyrrelser ved postpartum thyreoiditt var 3.3 %. Knapt 60 % hadde også kliniske symptomer, mens resten kun hadde biokjemiske forandringer. Forekomsten av antistoff mot skjoldbruskkjertelen var enda høyere – nemlig hele 7.6 %.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    82

Standard sår hals og hvite blodlegemer + feit?

Hei
    Fikk neo- mercazole i går. skulle ta 10mg morgen og kveld. tOK 10 MG KL 12. Ble veldig trøtt. La meg kl 16 og våknet kl 18 med sår hals. Legen hadde gitt meg rekvisisjon til blodprøver dersom det skulle skje at halsen ble sår eller jeg fikk feber. Er det ikke litt tidlig å få reaksjon etter 10 mg? Er det noen som har opplevd nedgang i hvite blodlegemer? Hvor vanlig er dette? RIngte legevakt og de sa jeg måtte komme. Kjedelig å måtte dra ned på legevakt hver gang man får bfeber eller sår hals da. De tok blodprøve men siden de ikke har ringt regner jeg med at prøvene var fine.

En annen ting: Går absolutt alle opp de kiloene de,har gått ned og litt til eller kan jeg være heldig å slippe det? Er 78 kilo nå. Var 85 før jeg raste ned. Har så innmari lyst til å beholde nedgangen. Legen sa det var et falskt vekttap og derfor ville jeg gå de opp nå men skulle prøve å ikke få altfor lavt stoffskifte..
    Finns det en mulighet for at noen også fortsetter å gå ned?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Re: sår hals og hvite blodlegemer + feit?

http://www.felleskatalogen.no/pasientut ... 88800.html
    Vet ikke hvor raskt sånt kommer, men det er jo nevnt.
    Det finnes også en annen thyreostatika : Propylthiouracil er de ikke så glad i å bruke, de må skrive den ut på registreringsfritak.
    Den virker litt anderledes, foretrekkes ved graviditeter, og kan være løsningen ved allergi.

http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=362558

Hildemor Gjest

Hei på deg Det virker litt tidlig å få en reaksjon så raskt etter inntak, på den annen side er dette noe man alltid skal sjekke når man går på Neo og jevnlige blodprøver skal tas. Jeg prøvde Neo i to omganger, men måtte slutte fordi kroppen min rett og slett etter en stund ikke tålte behandlingen og reagerte med all slags rariteter.

Jeg opplevde som deg en vektnedgang ubehandlet og en sakte vektoppgang når jeg tippet over i lav. Jeg ble behandlet med radioaktivt jod til slutt og la på meg enda mer på Levaxin. Jeg orket på denne tiden svært lite trening/aktivitet også, så det hadde innvirkning det også selvsagt. Når jeg kom igang med trening igjen og la om kostholdet litt, forsvant disse ekstra kiloene igjen og jeg rykket tilbake til start som de sier i Monopol Jeg vet ikke hvordan kosthold og aktivitet er hos deg. Den det kan være lurt å passe seg for mye søtt i hvertfall, spise hyppige små måltider og være i farta når man orker det

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    82

Heisann
    Kostholdet har til nå uten medisiner vært særdeles dårlig da jeg har vært konstant sulten og hevet i meg det meste, men nå har jeg faktisk mistet litt matlyst. Men er utrolig tørst. Står ingenting om trøtt og tørst på bivirkningene på Neo. Hvilke bivirkninger fikk du på neo Hildemor? Har liten lyst på Jod ettersom jeg har en baby og jeg har forstått det sånn at man kan stråle de i nærheten av deg.
    Er Graves veldig arvelig? Har ingen jeg vet om i slekta som har det som jeg vet om. Håper ikke min datter får det.
    God helg til alle. Setter veldig pris på å kunne spørre om alt jeg lurer på å så er det noen som svarer Dere får ha meg unnskylt dersom de er litt uvitende; God helg til dere

Hildemor Gjest

Hei igjen Lise Jod er ikke første valg ved behandling av Graves, så det behøver du ikke tenke på. Det blir et alternativ hvis ikke Neo skulle fungere for deg. Jeg skal ikke ta opp så mye av mine bivirkninger med deg, fordi dette er så individuelt og ikke noe du behøver å få i det hele tatt vet du Du kan heller spørre meg underveis hvis det skulle dukke opp noe som du lurer på kan skyldes Neo

Jeg var både tørst, sulten og utmattet. Utmattet fordi det tok noen år før de oppdaget at jeg hadde høyt stoffskiftee. Jeg spiste hele tiden, alltid sulten. Men dette roet seg når stoffskiftet roet seg og jeg gikk inn i en periode hvor jeg nesten ikke orket mat i det hele tatt. Ingenting smakte heller da min smak og luktesans ble svært svekket på Neo. Men jeg tvang meg til å spise i hvertfall litt 3 ganger om dagen. Men vær oppmerksom hvis du i fremtiden tipper over i lavt og Levaxin blir et alternativ, da er det fort gjort å legge på seg hvis man ikke er litt selektiv i matveien

Ha ei riktig god helg

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    46
    Meldinger
    82

hei Hildemor. Lurer på om du fikk kuldefornemmelser? Litt sånn varmt og kaldt om hverandre her. Stoler ikke lenger på min tempraturfølelse, må se på gradestokken eller spørre mannen min i forhold til hva jeg skal ha på ungen. Det er ikke så plagsomt å fryse for det er bare å kle på seg, bare litt nysgjerrig på hva det kan kome av. Hadde sånne kuldetokter rett etter fødsel også husker jeg, og d gikk jeg jo ikke på tabletter.
    Veldig takknemlig for at noen som har gått veien forann meg gidde rå ta seg tid til å svare på mmine spørsmål. Tusen tusen takk

Side 1 av 8 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
    Av Cossie77 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)
    Svar: 34
    Siste melding: 08-10-10, 20:00
  2. Ny, med Graves
    Av manzana i forumet Graves sykdom
    Svar: 5
    Siste melding: 16-05-08, 15:25
  3. TSH (Graves)
    Av tollo i forumet Graves sykdom
    Svar: 4
    Siste melding: 03-10-07, 08:08
  4. TSH (Graves)
    Av tollo i forumet TSH