Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    2

Standard Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.

Hei.
    Er ganske ny i dette forumet, og syntes det virker som et flott sted å dele sine erfaringer, råd og prøblemer på..

Jeg har hatt Lavt stoffskifte siden jeg var 18 år gammel ( 2003 ), men har ligget på stabilt nivå siden jeg begynte på medisiner.. men da jeg bl gravid forandret dette seg totalt.. er 3mnd og 3 uker på vei, og har økt dosen min 2 ganger nå, til det dobbelte.. venter på å få komme tilbake til lege..

er så ufattelig sliten og deprimert om dagene, og sliter med å gjøre den minste lille ting..

Jobber som nattevakt i resepsjon, der man jobber ca en uke av og en uke på... dette virker som det tar helt knekken på meg....både pga den konstante kvalmen og søvnen...
    klarer ikke å snu døgnet til nomalt i det hele tatt.. øynene detter bare sammen om dagen, og om nettene er jeg så trett men klarer ikke sove.. har prøvd å presse meg gjennom dager uten søvn, for å få sove om natta, men til ingen nytte.... er så sliten av dette... å vet ikke hva jeg skal gjøre...
    begynner på ny runde med vakt igjenn i morgen, og kjener jeg har klumpen i halsen av dette....
    får ikke sjangsen til å nyte graviditet, fritid eller tid med venner og samboer.. alt er bare et ork...

hva skal jeg gjøre.....
    Jente 25 år, har hatt Lavt stoffskifte siden jeg var 18 år gammel. Har tidligere gått sykemeldt nesten 1,5 år pga angst, depresjoner og bulimi...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Standard Sv: Gravid med lavt stoffskifte, og sliter med søvn.

Hei på deg!
    Velkommen til forumet,
    du har helt rett, dette er et suverent sted å dele erfaringer og spørre om alt mulig,
    det finnes som regel bestandig en eller annen her som svarer deg.

Mitt råd;
    Ta kontakt med legen din og ikke vent på å få komme dit,
    de fleste legesenter(du er vel tilknyttet et fast sted) tilbyr nødtimer hvis du ringer kl 08.00 om morgenen,
    det er ingen fordel for deg, graviditeten, barnet eller sykdommen din at du går og er så utafor og sliten,
    for å si det sånn, gravide har sykemeldt seg for mindre.

Når du er inne i en så dårlig periode så trenger du den hvilen, det er mye som skjer i den om dagen,
    ikke tving deg til å holde deg våken,
    får du dårlig samvittighet ifht gubbe etc så ta han med på legetimen så han får en innføring fra dag 1 om din tilstand,
    du oppnår større forståelse hvis han er med og får info via legen i stedet for deg.
    Prioriter riktig,
    Støv ligger bra hvis det ligger i jevne lag og ikke blir forstyrret,
    lag gode rutiner for at ting ikke skal hope seg opp å lage mer arbeid,
    rydd alt etterhvert og ikke la ting stå igjen,
    dvs; har noen et nødvendig ærend på kjøkkenet så ta bestandig et overblikk å se om det er noe som trengs å tas med dit,
    sparer en ekstra tur eller to, skal noen på badet, se etter om det evt. er noen klesplagg, neglfil etc som trengs å ta med dit. Osv.

Når du føler deg våken så prioriter en spasertur ute i frisk luft,
    ikke overdriv men i et så raskt tempo som er behagelig,
    dette er viktig både for velvære men også utrolig viktig for svangerskaper mht bekkenløsning etc. unngå å sitte for mye, bevegelse er veldig bra,
    beveg deg vanlig og bruk musklene godt, unngå gakke gange fordi om du etterhvert føler deg veldig gravid, bekkenet har mye bedre av vanlig spenstig ganglag.

Og for ellers
    Lykke til!!!

PS! Er du veldig kvalm på morgenen, prøv å ha noen marie kjeks og litt vann på nattbordet og få i deg dette før du står opp.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Hei shnuppii. Velkommen
    Synes du bør be om sykemelding, jeg. Den nattevaktjobbingen kan ikke være bra når du har det slik som nå. Jeg har hørt at fersk ingefær skal være bra mot kvalme. Lag te av det, putt det i maten, test det ut. Og ikke la deg bli hersjet med! Det er en JOBB å være bærer av et barn. Og når du har stoffskifteproblemer er graviditetsjobben enda større for mange av oss. Snakk med legen din, lag en dagbok som viser hvordan du har det, vis den til legen.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2009
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    120

Først en stoooor klem til deg

Jeg har vært der selv.

Det første du skal gjøre er å ringe i morgen den dag og be om en time hos din lege så fort det er mulig. Du trenger en sykemelding. Om ikke du får time fort, så be om å få skrevet ut en sykemelding fra og med i morgen. Du trenger å hvile. Å være gravid er en stor jobb i seg selv, med lavt stoffskifte er det tøft. Det virker som du har en oppegåendelege som skjønner viktigheten av doseøkning i svangerskap, særlig første trimester, det er kjempefint. Det gjorde ikke min, og jeg var veldig plaget. Særlig av angst. De første tre mnd av mitt første svangerskap var grusomme. Men jeg har fått en helt sunn og frisk datter, heldigvis, jeg trodde hun kom til å bli skadet av at jeg var så mye sliten og hadde så mye angst.

Trøst deg med at det ofte er første trimester som er det tøffeste stoffskiftemessig. Nå synker østrogenet litt og dermed vil behovet for doseøkning sannsynligvis avta.

Jeg skjønner hvordan du har det, jeg vet det er forferdelig.

En annen ting; jeg klarer ikke jobbe nattevakter i det hele tatt. Jeg ble så tullete i døgnrytmen at jeg fikk angst hver gang jeg skulle på nattevakt. Kan du jobbe dagvakter?

Stor klem til deg.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    179

Hei du
    Støttar forslaget om at du burde diskutere sjukmelding med legen din. Eg angrar veldig på at eg ikkje tok i mot det når eg var gravid. Tenkte at ein skulle vera sliten som gravid, men eg var meget sliten og burde nok ikkje jobba så mykje.
    Og du jobbar nattevakt.... det er jo stressande for kroppen, gravid eller ikkje gravid. Saka burde dermed vera grei.

Medlem siden
    Jan 2010
    Meldinger
    2

Heij igjen, og takk for alle svarene..

godt å snakke med mennesker som forstår hva en går igjennom, og som kommer med hjelpende ord...

Har snakket med sjefen min på jobben, for jeg har så lite lyst å sykemelde meg..
    Det som er problemet er at det er veldig lite folk å ta av for tiden, og at jeg føler en viss forplinktelse.. Er så evig glad jeg idag har fast jobb, for har tidligere gått sykemeldt nesten 1,5 år pga angst, deprisjoner og bulimi...
    Så jeg er jo livredd for å miste jobben og... selv om jeg vet innerst inne at det ikke er noe grunnlag for det.
    Idag er man jo nesten avhengi av jobben og.. har bare 50 % fast jobb.. og trenger all den ekstra jobbingen jeg får for å klare med lån og regninger..
    Har fått ordnet slik at di neste 5 dagene har jeg fått kveldsvakter, istedenfor nattevakter.. å at sjefen selv skulle ta nattevaktene mine.. Er verdt et forsøk for å se om man ikke blir så sliten....

Men går ikke dette, skal jeg prøve å komme meg til legen og få snakket med han om sykemelding...
    Så nå får jeg prøve så godt jeg kan å holde meg våken idag da..

Tusen takk igjenn..
    Jente 25 år, har hatt Lavt stoffskifte siden jeg var 18 år gammel. Har tidligere gått sykemeldt nesten 1,5 år pga angst, depresjoner og bulimi...

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    60
    Meldinger
    409

Hei igjen!

Virker ihvertfall som du har en god dialog med en bra sjef,
    det i seg selv er et godt utgangspunkt,
    om du ikke har samvittighet til 100% sykemelding,
    så prøv ihvertfall om du kan få 30-50.

Uansett er du skjermet av arbeidsmiljøvernloven som ganske klart setter grenser for oppsigelser etc,
    men det virker som du har en sjef som er villig til å legge til rette for at du skal kunne klare deg bedre,

Viktig å få legen din til å sjekke verdiene dine for vitaminer og mineraler,
    blodsukkeret kan også være lurt å holde et øye med under grav,
    lett å bli anemisk på forskjellige ting i en slik tilstand når man i utgangspunktet har en tilstand som gjør en ekstra utsatt for dette,

b12 er også noe vi har lett for ¨ha dårlige verdier på og mangel på det gjør i seg selv det å holde øynene oppe nesten umulig.
    Uansett er det viktig at du får en legetime fort.

Lykke til!
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

Lignende tråder

1. Gravid med høyt stoffskifte?
    Av witchfrk i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 34
    Siste melding: 12-04-15, 18:36
  2. Søvn og stoffskifte
    Av chino i forumet Søvn
    Svar: 110
    Siste melding: 23-11-11, 00:05
  3. Svar: 2
    Siste melding: 23-10-09, 09:15
  4. THS-verdier og sliter med søvn