Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
-
13-01-10, 00:32 #1
Døgnrytme, er den viktig ?
Jeg lurer på enting. Jeg har siden jeg ble syk i 18 års alderen, hatt en såkalt unormal døgnrytme, men mest egentlig på grunn av store søvnproblemer, som jeg nok har arvet av noen i familien min.
En vanlig dag for meg, er å stå opp mellom 11.30 og 12.30, så legge meg 01.00-02.00.... ligge våken til senest 06.00, så opp i 1130-12.30 tiden.
Er det slik at kroppen fungerer best med søvn fra 23.00 - 08.00?
Noen som har merket bedring etter noe slikt, har vurdert å gjøre det, men klarer liksom ikke
-
13-01-10, 01:40 #2
Sv: Døgnrytme, er den viktig ?
Hei på deg!
velkommen til forumet,
som du sikkert vil se av klokkeslettene på innleggene her er du kommet i godt selskap,
Normal døgnrytme for oss som er lave er litt uvanlig for de fleste andre mennesker,
de fleste av oss fungerer best hvis vi kan sove ihvertfall til kl 09.00, da er det lettere å fungere i hvertfall til litt utpå dagen,
det kommer et par utslåtte perioder,
men det er vanlig å kvikne til ved 21.30-22.00 tiden for å holde det gående til både 2 og 3.
Dette er selvsagt ikke optimal døgnrytme ifht å fungere med familie og jobb,
men det er da kroppen trives best,
dette er veldig typisk hvis man har problemer med binyrene i tillegg.
Hvis du vil ha litt flere meninger eller ideer etc så skriv litt mer utdypende om dine problemer og plager, prøvesvar etc.
det er mange her på forumet som er racere på slike ting,
jeg er ganske fersk,
men det er ganske lurt å surfe i de forskjellige trådene,
masse interessant å lese,
her kan du sitte i timesvis å bli klokere og klokere.
Lykke til!Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
13-01-10, 11:53 #3
Takk for svar! Jeg har forresten mange innlegg på forumet her, har beskrevet mine plager gjennom mange år. Har fått diagnosen ME, men har et stoffskifte som varierer og struma i tillegg.
-
13-01-10, 12:41 #4
Hei
Du har ikke problemer med binyrene da? Har du sjekket dem? Jeg husker ikke hva du har skrevet om det tidligere. Da kan jo en slik døgnrytme som du beskriver være vanlig. Jeg har lave kortisolverdier og har i åresvis slitt med å få nok søvn. Jeg håper og tror at det med søvnproblemer er på retur nå. Jeg bruker små doser Vallergan, et gammelsdags antihistamin, altså allergipiller på godt norsk, samt melatonin. Vallergan er ikke vanedannende, men du blir trøtt, derfor brukes de mot søvnvansker. Og de har virkelig hjulpet meg nå. Men det var jo vesentlig å jobbe med å øke kortisolnivåene også.
Har du prøvd meltatonin og sett om det hjelper? Mange sier du må bruke det flere måneder før det gir effekt. Du beskriver at du ligger våken fra kl ett på natta til seks om morran. Det høres slitsomt ut! Jeg har holdt på sånn i åresvis, men stått opp mer normalt, familie osv. Og det tærer. over tid tror jeg også at det kan være uheldig for binyrene. Men hva kom i såfall først? Søvnvansker eller binyreproblemer?
Lykke til gutt• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
13-01-10, 13:37 #5
Døgnrytmen er jo viktig da.
Og det er mye som naturlig påvirker denne - altså forsøker å styre den.
Mange hormoner er med i dette kompliserte samspillet, og har en problemer bør en absolutt tenke igjennom om det er noe en kan gjøre.
De som går på kjertel-erstattende medisiner bør tenke igjenom når det er naturlig for kroppen å ta dem. De bør jo lære seg hvordan kroppen doserer seg selv før en begynne å styre det.
Ellers er jo såklart døgnrytmen viktig i det lange løp. Iallfall søvnen, det er jo da vi bygger oss opp.
Om søvnperioden er noe forskjøvet iforhold til døgnets mørkeperiode er sikkert også uheldig. Lyset - dagslyset - er viktig for oss.
Og disse forhold er det svært mye av helsesystemet som er opptatt med.
For opptatt ?
Mange tyr til piller og tror at man kan rette en feil ved å begå en ny.
Og sover man av sovepiller ?
Ikke jeg iallfall. Min erfaring er at man besvimer, og våkner uten å ha sovet.
Jeg er obs. på at mine erfaringer kun gjelder meg, men også at noen sikkert kan ha nytte av medisinsk hjelp. Jeg mener likevel at denne bør innrette seg på en kortvarig medisinering i den hensikt å få mer samsvar mellom søvnperioden og døgnets mørkeperiode.
Og er det dette man ønsker ?
Noen er "natteranglere" - og trives utmerket med det.......• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-01-10, 08:01 #6
Når gutt_81 sier at du ikke sover, men ligger våken i sengen fra kl 1-2 på natta til kl 6 på morran. Da synes jeg det høres ut som et søvnproblem, og ikke ikke å snu døgnet i positiv forstand.
For noen kan det å gå en tur på kvelden løse alt. For andre kan det å følge generelle soveråd, som å skru av alle skjermer fra senest kl 20 på kvelden gjøre susen. For andre kan det være bra for søvnen å lære seg meditasjon, pilates, qi gong, yoga og andre avspennede teknikker. For noen som meg, kan løsningen i en periode være både de tingene jeg nevner ovenfor, og det å få medisinsk hjelp i en periode.
Jeg er enig med deg n`Finn i at vanlige sovepiller er noe dritt. Men selv de kan for noen gjøre at du kommer ut av et negativt mønster og klarer å spenne av og sove etter kanskje en uke med hjelp. Selv har jeg slitt med søvn i så mange år, at det var helt nødvendig med sovehjelp i form av Vallergan (antihistamin, ikke sovemedisin) og melatonin (et naturlig søvnhormon som kroppen lager selv) for å gi binyrene hvile.
jeg håper at du Gutt_81 klarer å sove bedre etterhvert, for det du beskriver høres ikke godt ut. Og det er tøft og belastende for kroppen over tid. Regner med at du er rimelig frustrert når du vrir deg i sengen mellom kl 01 og kl 06? jeg regner med at du har lest søvnråd som dette mange ganger?• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Blodprøver, TSH og røyking - Viktig!
Av Lillepus88 i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 31-12-09, 01:09 -
Artikkel: Trijodtyronin fysiologisk viktig?
Av litza i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 1Siste melding: 08-12-07, 20:41 -
ubehag i magen!! VIKTIG!
Av snuppa i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 5Siste melding: 22-02-07, 13:14
Bokmerker