Viser søkeresultater 1 til 10 av 45
-
23-09-09, 19:30 #1
FT4 ikke kommer over 16, mens TSH har sunket til under 0,02
Hva gjør man når FT4 ikke kommer over 16, mens TSH har sunket til under 0,02?
Etter 1,5 år med Levaxin, er jeg like sjuk - om ikke verre - enn før jeg startet opp med medisiner. Er villig til å prøve hva som helst for å bli bra og komme i jobb. Denne tolmodigheten alle snakker om at jeg må ha, er snart slutt.
-
23-09-09, 20:06 #2
Sv: Hva gjør man?
Hei.
Limer inn et sitat fra brukerhåndbok i klinisk kjemi:
Lav TSH-verdi i serum sees ved hypertyreose uansett årsak. Pasienter med Graves’ sykdom har lav TSH, høy FT4 og/eller høy FT3 og positiv TRAS. Ved toksisk knutestruma og toksisk adenom sees også lav TSH, høy FT4 og/eller FT3, men negativ TRAS i serum. Lav TSH og normale FT4-/FT3-verdier kan sees i den tidlige fase av en hypertyreose, og slike verdier sees ofte over lengre tid ved toksisk knutestruma og toksiske adenomer, men også ved forbigående, lette former for hypertyreose i forbindelse med tyreoiditter. Lav TSH og lavt FT4 kan sees ved hypofysær hypotyreose, der hypofysen ikke klarer å produsere nok TSH. Lav TSH kan også sees hos pasienter med alvorlig generell sykdom, da gjerne sammen med lavt FT3
Har du symptomer på høyt stoffskifte?
-
23-09-09, 23:22 #3
Den refererte tolkingen gjelder i første rekke diagnoeutredning av pasienter som ennå ikke er under behandling.
Og det er noe vi må skille klart i mellom.
TSH er et reguleringshormon som kun friske mennesker har nytte av. Det er kun kjertelen i kroppen som bruker dette.
Det er ikke et stoffskiftehormon, og deltar ikke i stoffskiftet.
Tidligere behandlingsteori (som dessvverre mange fortsatt bruker) gikk ut på at man skulle dosere til TSH var 1 - for det var den jo hos friske mennesker.
Dette har medført at nesten alle under behandling har fortsatt å gå underdosert.
Hos friske reflekteres TSH av kjertelhormonene (flertall) Disse danner base for hva TSH blir.
Ikke bare av T4 - og av biologisk dannede hormoner - ikke av syntetiske eller fra gris.
Praksis i behandling viser at TSH blir null og fT4 må opp i de øvre sfærer får det funker bra.
(det finnes selvfølgelig unntak)
Så akkurat nå at noen postet at Hormonistene på Aker hadde kommet frem til at fT4 burde opp i 20 -25 før pasientene følte seg bra.
Og da kan de gjøre som jeg har forfektet i mange år (og mange med meg) - glemme hele TSH for de som er under behandling.
Det finnes flere lett forklarlige grunner til at fT4 må være høyere hos pasienter under behandling, og ha sikkert søkes opp her på forumet.
Så svaret på spørsmålet er : Man øker dosen i små steg hver måned.
Du er nær målet og trenger ikke øke dosen med mer enn 12,5µg/dag hver gang. Da må du ha en box med 25µg styrke og dele de i 2.
Åsså glemmer du TSH da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
24-09-09, 08:26 #4
Beklager, ser at jeg har misforstått spørsmålet. Glemte visst at jeg var under lavt stoffskifte, og leste feil imellom linjene
-
24-09-09, 08:27 #5
Takk for svar.
Ikke lett å være pasient.
Endokrinologen mente jeg var overmedisinert, og har derfor REDUSERT dosen med levaxin....
-
24-09-09, 09:47 #6
Hva bruker du for medisiner da? Om du bruker noe som inneholder T3, syntetisk eller naturlig, så vil jo TSH ligge på rundt 0. Og det er det mange leger som ikke vet, desverre. Mange leger ser seg blinde på TSH. Og hvis vi som pasient ikke vet bedre enn legen, kan alt gå fra vondt til verre
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-09-09, 10:14 #7
Hei Pedersen
Dette er vanlig oppfattelse blant leger og endokrinologer. Jeg hadde enda lavere T4 og ikke målbar TSH og likevel er jeg så hypo som jeg kan få blitt. Ikke gå lenge undermedisinert, det vil bare gå utover deg selv og ikke de som setter deg på for lite medisiner.
Lær deg mest mulig om sykdommen din og oppsøk leger som kan hjelpe deg.
Det vil ta tid, men i lengden vil du tjene på det i form av en bedre helse
-
24-09-09, 11:57 #8
Tusen takk for at dere svarer og gir råd.
Det gjør godt.
Det er jo en jungel av meninger. Min stakkars fastlege gjør så godt hun kan, men får jo også motstridenede beskjeder fra "øvrigheta".
Jeg har brukt Levaxin siden juni 08. Økte gradvis til 150 pr dag. Var i veldig god form i begynnelsen av 09, og valgte derfor å gå tilbake til full jobb i februar. Kan ikke huske jeg har hatt slik energi på 30 år!
Fra midten av mars gikk formen sakte men sikkert nedover, dosen økt med +25 to dager i uka. I sommer var jeg så elendig som jeg ikke har vært før. Fullt sykmeldt nå. Ventet på time hios endokrinolog, men da han så prøvesvarene, gav han kun beskjed om at jeg var overmedisinert og at dosen skulle senkes. I tillegg skrev han at "man måtte være oppmerksom på at slett ikke alle stoffskiftepasienter noen gang ble friske"... svært oppmuntrnde...
Jeg vil tilbake dit jeg var i januar-februar. Håper virkelig det er mulig. Nå er ikke livet så morsomt.... Sikker mange som kjenner seg igjen i den følelsen.
-
24-09-09, 13:13 #9
I hans verden er det muligens sånn at ikke alle blir friske.
Jeg tror gjerne det, for jeg ble det ikke !
I hans verden finnes kun Levaxin. Alle de andre medisinene som finnes på markedet har han kastet vrak på. Medisiner som før var enerådende er ikke lengere brukbare.
Jeg har 16års erfaring i hans rike - meget dårlige erfaringer !
Et råd til ham fra en frafallen, må bli at han bør gå i seg selv å se om ikke syntetindustrien har et for klamt grep om ham, og om ikke dette innebærer en faglig svekkelse. Et hinder for oppfyllelesen av den hippokratiske ed.
Man kommer nok opp i en vurdering av økonomi kontra fagelighet her - og mange velger da.....???
Det er ingen tvil om at vår pasientgruppe lider under de avgjørelser som dette miljøet har tatt.
Om vi hadde fått være med å bestemme, hadde det sett helt anderledes ut !
Men vi har ikke det - andre bestemmer over hva vi skal få lov til, og hvilken behandling vi skal få er ikke fagelig fundert.
Ikke lenger. Den var det engang, men mye viten har tilflytt siden da. Så mye at avgjørelser ikke lenger burde ha gyldighet.
Det har de - for ingen har revurdert dem !
De har også evnen til å vanskleliggjøre innkjøp av medisiner fra utlandet til eget bruk når disse ikke står oppført på deres liste over det de godkjenner.
Om dette er økonimisk fundert har jeg ikke grunnlag nok til å spekulere i, men enhver gjør vel opp sin mening.
Så spørs det bare hvor lenge dette behandlermiljøet får beholde evnen til å behandle oss slik.
Jeg frafallt systemet i -04 og har ikke angret en dag !• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
18-11-09, 18:48 #10
Når blir jeg bedre? Hjelp!
Fikk diagnosen Hasimotos for et og et halvt år siden. Startet med levaksin og økte gradvis til 150 mcg/dag. fT4 kom seg opp til 18 (og TSH på 0.6), og jeg følte meg mye bedre om ikke helt i toppform. Gikk tilbake til full jobb.
Men så dalte begge verdiene sakte men sikkert - fT4 til 15 og TSH under 0,02. Fastlegen økte da levaksin med 25 mcg 2g/uka. Dette hjalp absolutt ikke. jeg var elendig og tårene satt SVÆRT løst (for å si det slik). legen min valgte nå å henvise meg til en spesialist på fylkessykehuset for å se om han kunne finne ut noe hun hadde oversett. Samtidig ble jeg 100% sykmeldt.
For å gjøre en løang historie kort: Beskjeden fra spesialisten var å redusere Levaksin "fordi TSH var altfor lav".... Har redusert gradvis. TSH rikker seg ikke, og fT4 går selvsagt ned.... Jeg er i elendig form. Orker ingenting og gråter mye.
Hvordan skal jeg bli bedre? Skal til legen igjen fredag. Har noen noe råd om hva jeg skal be henne om?
Lignende tråder
-
Lio....mens jeg venter på Erfa
Av Babe i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)Svar: 5Siste melding: 16-04-10, 15:04 -
Mens
Av Claudia i forumet Mage/tarm/urinveieSvar: 6Siste melding: 20-01-10, 01:31 -
Kommer ikke inn på web siden til oftebro
Av gutt_81 i forumet Diverse relatert til helse og sykdomSvar: 3Siste melding: 29-05-07, 18:59 -
Kommer meg ikke etter omgangssyken
Av liten i forumet Lavt stoffskifteSvar: 9Siste melding: 29-09-05, 23:43
Bokmerker