Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Nært Nordpolen...
    Meldinger
    7

Standard Jeg blir så forvirret over disse legene! (ang prøveverdier)

Altså- jeg har akkurat flyttet til en ny kommune og fått ny fastlege på en privat klinikk med vedig godt rykte.
    For 1 1/2 uke siden fikk jeg fornyet resepten min på levaxin, og ble bedt om å ta ny prøver siden de ikke hadde fått journalen min enda.

Idag fikk jeg vite at TSH var på 1,2 og ft4 er på 19. Hurra tenkte jeg- dette er jo kjempeverdier i forhold til hva gamlelegen sa det skulle ligge på. Har jo følt meg temmelig trøtt og dorsk i det siste, men tenkte at stoffskiftet helt sikkert var bra siden jeg har fått beskjed fra tidligere fastlege at det var bare tull og hadde ingenting med stoffskifte å gjøre.
    Overraskelsen kom da legesekretæren sa at prøvene var litt høye/lave( hun var usikker på tolkningen, men det var i allefall ikke innenfor tabellen som hun hadde å lese av ut fra medisin osv), og i tillegg sa hun at de ikke bare så på prøvesvarene der, men generell helsetilstand og hvordan man føler seg mentalt. Jeg fikk helt hakeslepp- de har jo tydeligvis peiling.

Hva er egentlig ideelt på prøvesvarene rent klinisk? Hva betyr egentlig prøvesvarene?

Håper noen kan forklare mg
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Hva som er bra prøvesvar er helt individuelt. Legene bruker TSH på ca 1 som en målestokk. Noen tulleleger vet ikke bedre og justerer dosen til man har TSH på 1 uavehngig av hvordan formen er. Men man må se på hvordan vi har det og hvordan vi fungerer i hverdagen og justere dosen slik at vi er i god form. Og så må vi finne ut hva TSH ligger på da (dine egne ideelle verdier). Selv føler jeg meg best når jeg har en TSH på ca 0,2.

TSH blir utskilt i hypofysen og stimulerer produksjonen av tyroksin. Hvis skjoldkjertelen ikke fungerer som den skal og produserer for lite tyrokin, slik at det blir for lite tyroksin i blodet, vil hypofysen øke mengden TSH for å fortelle kjertelen at den skal produsere mer. Derfor blir høyt TSH brukt som en pekepinn på om stoffskiftet er for lavt. Og omvendt.

baremei Gjest

Standard

Med forbehold om at FT4-nivåene har høyeste normal på f.eks. 22 ville jeg jublet med de tallene, forutsatt at formen var bra. Da ville jeg ikke gjort noe med dosen. Men bare hvis du føler deg sånn som du skal.
    FT3, da? Og ferritin og B12, vet du noe om de?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Stol på deg selv - ikke på blodprøvene.
    Blodprøver kan være greie de, og gi viktige opplysninger, men vi må for all del ikke gjøre oss til slaver av de, eller som det sies her : la noen andre som er slaver av de tolke hvordan vi har det. Og ivertfall ikke la dem bestemme over oss !

En hel del av oss blir ikke helt topp på dagens behandling, men hvis vi tester ut litt forsiktig hvordan dose endringer virker finner vi ut hvor br vi kan bli.
    Og den blodprøven vi da leverer er facit - det er vår verdi uansett om den er innenfor eller utenfor referansegrensene.

Jeg syns man overtolker hva blodprøvene kan gi av informasjon når man bruker de til å justere dosen etter.
    Både kropp og ikke minst analyseinstrumentet reagerer forskjellig på vårt eget thyroxin og det fremmede vi putter i oss.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn