Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard Hva gjør en endo?

Har endelig blitt henvist og blitt "godkjent" for endokrinologisk på aker sykehus. Har hatt svingende stoffskifteverdier omtrent siden jeg startet med levaxin for 8 år siden, og symptomene er der fremdeles i høyeste grad.
    Mine verdier siste månedene (Tsh: 0,2-4,0, Ft4: 9-22, Ft3: 2,3-5,7):
    29.06.07: Tsh: 7,7 Ft4: 18,8
    22.08.07: Tsh: 0,43 Ft4: 18
    16.01.08: Tsh: 12 Ft4:22 Ft3: 3,9
    12.02.08: Tsh: 0,43 Ft4: 20,4 Ft3: 4,4
    25.02.08: Tsh: 0,92 Ft4: 22,4

Etter prøven tatt 16. januar økte jeg dosen levaxin fra 125 daglig til 150 daglig. Ble hyper med hjertebank og skjelvinger de første dagene men etter det har jeg bare blitt dårligere. Regner med at jeg trengte denne dosen ellers hadde jeg vel forsatt å være hyper?

Symptomene jeg har er: utmattet, skjelvinger spes på hendene ved statisk belastning, tørr hud, vektøkning siste mnd., tiltaksløs, ukonsentrert , glemsk, håravfall, tørt hår, tynne sprø negler, dårlig appetitt, diare, våkner om kvelden, stort søvnbehov (som om i koma når sover/ vanskelig å vekke), humørsvingninger/ irritabel/ orker ikke "mas", deprimert, ingen kjønnsdrift, tåler ikke stress, stiv/ vondt i korsryggen/ hele ryggsøylen, fysio tror noe med bindevevet, har vitiligo (ansikt/ hender, albuer, knær), litt økt brunfarge/ jevnt over/ blir ikke "kritthvit" lenger om vinteren (vitiligo syns), hvilepuls ca. 75 (målt i senga om morgenen) 94 målt foran datan nå (har sittet her en stund og slappet av), skrudde av lyset og holdt en lommelykt foran øyet; pupillen trakk seg raskt sammen men så ble den stor igjen med en gang....

Dette var listen jeg ga til fastlegen min for et par dager siden da hun kom med setningen "Verdiene ser jo så fine ut" :evil: Uansett skal jeg til aker da, må ta en bøtte full av blodprøver først. Skulle egentlig gjøre det i dag, men jeg sov helt til i ettermiddag så jeg få dra i morgen...

Noen som vil kommentere prøvene mine/ versus symptomene? Noen som har vært hos endo før og som kan si noe om hva som skjer når man er der? Er nesten så jeg håper de finner noe på blodprøvene de skal ta. Skal bla sjekke binyrene, blodsukker og alt det der...

Hildemor Gjest

Standard

Heisann

Jeg har vært hos endo 3 ganger nettopp pga av svingende verdier og mye plager i forbindelse med dette.

Det positive med det var at jeg ble grundig undersøkt med tanke på blodprøver og slikt, men sett bort fra dette synes jeg ikke at de "så" meg som pasient.

De har ingen forklaring på hvorfor min Tsh svinger voldsomt, mens frittT3 og frittT4 er normale. De finner ingen forklaring på hvorfor jeg spretter over i hyper så fort jeg øker dosen med 25 mikrogram og hvorfor tsh blir liggende for høyt, mens de andre stiger. Så jeg føler meg ikke noe mer opplyst i forhold til det som er mine problemer.

Jeg håper din erfaring med dem blir bedre

Jeg synes mange av symptomene dine tyder på at du er hyper, særlig pulsen på 94 sittende. Mål den gjerne når du står eller er i aktivitet også - så får du se hvor høy den er da. Hvilepulsen din er jo innenfor normalområdet, hvilepuls er jo også veldig individuelt. Men hvis du mesteparten av tiden du er i aktivitet har høy puls blir du utslitt. Og 94 (hvis dette er det vanlige når du sitter) er høyt. Dette fører til økt søvnbehov, men gjerne avbrutt søvn. Fordi kroppen er urolig. Du blir dehydrert - som igjen fører til tørr hud (men tørr hud er ikke uvanlig på denne tiden av året). Sjelvingene er jo typisk hypersymptom. Diare er typisk. Jeg mister også matlysten når jeg er hyper, da jeg rett og slett føler meg litt kvalm og uggen. Vondter i ledd og muskler er svært vanlig når man er hyper. Jeg svinger som deg og noen ganger føler jeg at jeg har hyper og hyposymptomer på en gang.

Jeg tror du har for høy dose, men dette får du ta opp med endrokrinologen. Det er mulig du må tåle symptomene en stund før det stabiliserer seg i kroppen. Blodprøver sier ofte en ting - kroppen blir i symptomverdenen lengre.

Lykke til hos endo og god bedring

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Høres ut som polyglandular autoimmmun sykdom synes jeg, med binyrebark antistoffer.
    (pga symptomer på lavt cortisol samt brun farge og at pupillene trekker seg sammen og går ut igjen, samt vitiligo)

http://www.google.no/search?hl=no&rlz=1 ... mune&meta=

Medlem siden
    Jun 2006
    Meldinger
    19

Standard

Endokrinologene på Aker sykehus er de beste!

Jeg måtte bytte fastlege nå og hun visste ikke hva Fritt T4 eller TSH var
    Darlingmin

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Takk for svar!

Har lest en del om svikt i binyrebarken de siste dagene, siden de skal sjekke det på sykehuset. Symptomene stemmer veldig bra på meg. Kanskje spes siden jeg "røyk på en smell" når jeg økte levaxindosen så mye i januar. Er litt usikker med brunfargen, jeg kan ikke huske at jeg har sett de hvite flekkene så tydelig tidligere vintre, men hukommelsen er jo ikke helt på topp her i gården da... Noen andre med vitiligo som kan si noe om vitiligo vinterstid? Jeg har jo ikke pigmenter på de klassiske stedene man har såkalte bøyefurer som blir ekstra brune ved binyrebarksvikt, så det er vanskelig å si...

Føler meg ikke spes hyper egentlig, bare en indre uro og skjelvingene på hendene, har hatt mye hjertebank før når jeg har tatt for mye med, har ikke det nå. Har normalt BT på 120/80.

Kom på en ting til jeg har; psoriasis, bare litt i hodebunnen men...er vel en autoimmun sykdom det også..?
    Er det noen spes blodprøver jeg må få tatt for å sjekke ift polyglandular autoimmmun sykdom?

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Har hørt at de på aker er flinke, ja. Fikk egentlig beskjed ffra legen å ikke ha for stor forhåpninger, hun hadde fått mange avslag der med andre pasienter. Men men, jeg er jo godkjent (har ikke fått time enda men får vel det når svarene på blodprøvene kommer). Håper indelig de finner ut av dette, tungt å gå rundt sånn.

Du bør jo bytte lege igjen du darlingmin, jeg har ikke ord... :evil:

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Detfins bare sånn 80 endokrinologer i Norge og de fleste sysler med diabetes.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Kom til å tenke på en ting her i går...De blodprøvene som ble tatt 25. februar (Tsh: 0,92 Ft4: 22,4) ble jo ikke analysert på fürst som de tidligere prøvene ble, denne ble sendt til aker sammen med henvisningen til endo der. De har jo helt andre referanseverdier enn fürst. Tsh: 0,4-3,5 og ft4 7-16...Det vil vel si at jeg er ikke annet en veldig hyper?? (i følge tallene i alle fall). Har vært overdosert før og vet at jeg da får veldig hjertebank, har ikke det nå, men denne indre dirringen/uroen, og høy puls, normalt bt. Ellers har jeg ikke følt meg mer hypo siden jeg fant ut av sykdommen for 8 år siden.

Herregud at jeg ikke har tenkt på det før, vet jo dette med at labene har ulike referanseverdier...Som jeg nevnte i det første innlegget her så presterte legen å si: "verdiene ser jo så fine ut".... . Hun kan jo ikke ha sett de referanseverdiene de har på aker hun...Er nå sjeleglad for at jeg har byttet fastlege og når jeg så dette så var det vel bare nok et bevis på hvor riktig det var..

Jeg har vært på aker og fått tatt alle blodprvene, svar skal foreligge i neste uke, er det farlig å gå rundt å være så overdosert mens jeg venter på svar og time hos endo? (for det er jeg vel uansett om jeg føler meg hypo med disse verdiene?). Tenker på hjertet, skjelettet osv, men dette er kanskje ting som kommer etter laaang tid med overdosering?

Hildemor Gjest

Standard

Hei igjen Som jeg skrev litt lengre oppe her så antok jeg at du var hyper Men det var jo greit at du fant ut det selv da

Det er nok ikke farlig og være hyper noen uker - men det er jo ekstremt ubehagelig og du vil jo bli gående slik en stund etter nedtrapping også. Men jeg synes nå all dosering bør gjøres i samråd med lege eller endokrinolog, hvis du ikke har erfaring nok til og gjøre dette på egenhånd

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Takk for svar Hildemor Det er godt å ha noen å spørre om råd her når man går rundt i villrede.

Snakket med et familiemedlem som snart er ferdig utdannet lege. Hun mente jeg burde gå tilbake på den dosen jeg hadde før, 125 mcg. Dette siden den eneste effekten jeg har hatt av økningen er bivirkninger. Er hypo som aldri før. Skjelver når jeg er sliten/ har brukt energi og pulsen er nok høy hele tiden. Da vil vel formen være den samme, men jeg slipper i alle fall skjelvingene og pulsen, og så kan endokrinologen på aker dosere meg opp igjen kanskje, eller evt finne ut om det er noe annet gæli. Da har jeg i alle fall gjort et forsøk på å dosere ned igjen, og får se effekten av det både ift symptomer og verdier. Av erfaring skal man lære Er litt redd for at jeg skal bli enda værre igjen hvis jeg doserer ned men..Det er ca 3 mnd siden jeg økte dosen og først de siste ukene at hyper-symptomene har kommet.

Hildemor; hvilke symptomer opplever du ift svingende verdier? Jeg har alltid tatt det legene har sagt for god fisk, nemlig at verdiene er fine og da er alt bare bra, selv om jeg har følt meg elendig (hypo) alltid, uavhengig av om verdiene har vært høye eller lave. Har skjønt nå at jeg må følge bedre med og ikke gi meg.

Side 1 av 2 12 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn