Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
Tråd: Jobber dere?
-
05-03-08, 22:24 #1
Jobber dere?
Jeg har en datter som har brukt 50 µ Levaxin siden oktober. Fastlegen mener hun ikke vil bli bedre av å øke dosen( ), så han har bestilt time hos endo. Nå har hun jo bare blitt verre, så det å finne en jobb som måtte passe for en som er trøtt, slapp, manglende konsentrasjon, glemsk + manglende arbeidserfaring, er ikke lett.
Så jeg lurer på om dere her på forumet klarer å jobbe og hvilken andel dere har.
-
05-03-08, 22:37 #2baremei Gjest
Hvorfor skulle hun ikke bli bedre av å øke dosen? De fleste blir da det.
Og målet må jo være at hun blir helt bra. Oktober er ikke lenge siden, og ting tar tid med dette her. Men 50mcg er veldig lite, de fleste bør starte der, men siden øke jevnt og trutt til et sted mellom 100 og 150mcg pr. dag.
Dosen avgjøres av formen og blodprøver å støtte seg til. Etterhvert vil mange kjenne selv hva som trengs av mer eller mindre, men blodprøver kan være en god veileder så sant man finner sitt eget normalområde (n'Finn er uenig med meg i dette, men dere får vurdere selv).
Blodprøve og justering hver 6. til 8. uke inntil optimal dose er funnet må gjøres, og deretter 1-2 ganger i året, avhengig av formen.
Og en sykemelding inntil dette er avklart er kanskje lurt å vurdere - det er vondt å gjerne ville men ikke orke eller klare, verken i kropp eller hode.
Bra at legen har innsett sin begrensning og sender henne videre, da.
Og skulle ikke Levaxinen virke som den skal finnes det andre alternativer. Men mange klarer seg utmerket på den alene, bare man finner riktig dose.
-
05-03-08, 23:04 #3
Ikke helt uenig i dette baremei.
Etter mitt syn er det fint å bruke blodprøvene i starten slik at man blir kjent med situasjonen man er kommet i. Lære hvordan behandlingen virker på oss.
Det jeg ikke synes om er den overtolkingen av blodprøver mange år etter behandlingsstart - der blodprøver blir viktigere en vår kliniske status og opptrer som overkikkador og bestemmer mer enn våre føleleser og erfaring for situasjonen tilsier.
Kan lett bli et unødig svømmebelte dette - kast det og svøm bedre !
Mitt andre kontrovers er vel at jeg synes voksne kan ta så mye thyroxin de vil.
Man kan gå der - og alt for mange gjør nettopp det - underdosert i åresvis. En overdosering klarer du ikke gå med så lenge at det kan være skadelig - HVIS du får bestemme selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-03-08, 01:39 #4Opprinnelig skrevet av n`Finn• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
06-03-08, 10:16 #5
Ja, hvorfor egentlig det ?
Da har man det jo bra, og det er fasit - hvorfor skal man bekrefte via en blodprøve at man har det bra ?
Blodprøver er egnet til feilsøking. De er mindre gode til å finne rett dose. De kan peke deg i retning av at du er på rett vei før du merker det selv og det kan vel gi litt selvtillit i starten.
Og man kan lære litt om hvor liten doseendring som skal til og sånn - og man burde få noe raske tips av legen den første tia.
Siden blodprøver ikke kan rettlede deg til rett dose mener jeg de bare villeder deg i å finne den dosen du har det best på. Små justeringer av dosen mener jeg man må bruke seg selv som måleinstrument.
Og det må vi nok lære.
Svingende stoffskifte er normalt.
Har nylig lest at TSH produseres i hypofysen på bakgrunn av signaler fra hypotalamus og nevrologi fra kjertelen, men det samles opp i kjertelen og frigjøres i løpet av en time.
Kjertelproduksjonen får da en boost til å produsere.
Så det skal svinge litt iallfall - hvor mye fikk jeg ikke med meg.
Hvis man måler like etter en sånn "slipp" så blir TSHmålingen urimelig høy.
Samlet sett er det vanskelig å få tatt blodprøver som er stabile fra gang til gang og det spørs om ikke vi er de beste dommere over oss selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-03-08, 10:58 #6
Heisann Bille,
Jeg er i 100% (noen ganger føles det som 150%) stilling. Jeg reiser mye og renoverer ett gammelt hus jeg har kjøpt, sammen med min far.
Jeg har mine begrensninger. Og legger meg tidlig om kroppen sier jeg må. Har jeg vondt noe sted, så roer jeg ned og gjør heller noe annet som ikke gjør så vondt.
Jeg går akkurat nå på 125microgram levaxin (skal øke til 3 ganger i uken 150 microg. så fort jeg gidder å gå på apoteket).
Det er ingen dans på roser. Men det er mulig om man bare lytter til seg selv og stopper opp når man må.
Viktig er at man ikke gir opp, men forlanger hjelp fra legen når man trenger det. (vet at dette ikke er så enkelt heller...).
Jeg har siden diagnosen ikke vært hjemme fra jobben pga stoffskiftet.
-
06-03-08, 13:43 #7
jeg har vært sykemeldt snart et og et halvt år i strekk
-
06-03-08, 16:57 #8
50µg er da uvanlig lite, men det fins noen med så lav dose.
det er noe mer normalt med 100-125µg. Noen tar 300µg. de gamle tablettene var på 100µg i mange mange år, uten delestrek, og det het at man trengte to eller tre....
Jeg har nå en vikarjobb i renhold , for å teste formen, ble bedre etter at jeg kuttet ut all gluten. Blir trøtt etter en arbeidsdag.
-
06-03-08, 17:10 #9
Jeg er på overgangsstønad fra attføring til ny periode med medisinsk rehablitering. Så jeg jobber ikke i det hele tatt nå.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
06-03-08, 20:55 #10Opprinnelig skrevet av Yvette
Jeg tror det er lurt å sjekke verdiene når man har det bra og bruke det som en pekepinn dersom man blir dårligere senere.
Jeg er i 100% jobb, studerer ved siden av og trener litt.
Bokmerker