Viser søkeresultater 1 til 2 av 2
-
07-01-08, 22:40 #1
Til Nora og andre på "glutenfrit"
Der findes en melsort, der er glutenfrit og som alligevel giver et meget fint og velsmagende bagværk: Quinuamel
Quinuamel kan læses om lige her: http://www.aurion.dk/00001/00015/00095/ - hvor der også findes et link til et pdf med udførlig information samt links til opskrifter.
Dem, der ikke kan tåle gær - kan med fordel undersøge om bageferment ikke kan bruges i stedet for gær. Jeg kan ikke tåle hvede, men tåler fint bageferment i bagværk. Når jeg selv fremstiller bageferment hjemme i køkkenet, driver jeg det frem på rugmel. Tager lidt længere tid, men fungerer meget fint.
Jeg ved, at der findes danske net-butikker, der sender også til Norge, hvis Quinuamelet og/eller Bageferment ikke findes i Norge eller hvis det findes, men (måske) er for dyrt... Vil gerne undersøge det senere....• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-01-08, 17:31 #2
Jeg har prøvd Teff nå, selges i helsekostbutikker her i glutenfritt-hylla. Jeg har noe quinoa her men det er ikke mel. Må skylles godt ellers inneholder det er et bitterstoff såvidt jeg har husket.
Jeg kan ikke bruke noe bakeferment eller surdeig laget med rug. Det er gluten i rug. Det er ikke hvete jeg reagerer på, men alt gluten , og spor av gluten, og melstøv også og jeg får utslett (DH) av å bake til min samboer. For mye melstøv i lufta. Gjør det et par ganger i året allikevel men det klør og jeg kan bli trøtt i flere dager.
Bokhvete er også helt glutenfritt, og mange andre ting.
Jeg tåler glutenfri havre, og det er det jeg har i glutenfritt gjærfritt brød (jeg har høye IgG-antistoffer mot gjær og skal helst ikke spise noe som er gjæret heller )
Bokhvete og quinoa har høye oxalsyrenivåer og mange med tarmproblemer og tingmetallproblematikk har nettopp problemer med oxalsyre. Det innngriper i metylationscyklusen og stopper den, og tungmetallene hoper seg opp og man får derav andre matvareintoleranser. siste skrik hos foreldre med autistiske barn (som alle har for høye nivåer av tungmetaller samt problemer med forsøyelsen, og det er et norsk forskerteam som har publisert artikler hvor de beskriver at de har et metabolsk problem med metallstoffskiftet) Jeg må fine artikkelen igjen, har tatt bilde av det når jeg fant det i papirform (ikke alt finnes på nett) men den er sikkert også på nett et sted.
http://www.lowoxalate.info/
Bokmerker