Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
17-10-07, 14:10 #1
Prøver og bli gravid og lavt stoffskifte! OPPDATERT
Juhuuuu
Etter 13 mnders prøving, 3 mnder med levaxin og en prøveperiode med pergo så satt spiren
Jeg er gravid
Hvilke rettigheter har man på oppfølging fremover?
Jeg er ei jente på 22 år fra Trondheim som nettopp har fått diagnosen Lavt stoffskifte. Jeg og samboeren min har vært prøvere siden 6 november 2006, og syklusene mine har vært litt på bærtur kan man si.
De har vært på alt fra 28 dager til 90... Jeg begynte å lese litt rundt emnet og fant ut jeg hadde en del symptomer på PCO/PCOS, og ordnet så jeg fikk utredning for dette. Var til hormonspesialist og tok blodprøver, og fikk diagnosen Lavt stoffskifte. Noe jeg synes er merkelig egentlig, har hatt symptomene siden tenårene... men ingen prøver har slått ut før.
I brevet jeg fikk fra spesialisten sto det: Det er litt forhøyet verdi av hormonet LH i forhold til verdien for hormonet FSH i prøven, noe som kan forårsake lange sykluser eller sjeldne menstruasjoner.
Stoffskiftehormonet TSH ligger i øvre del av normalområdet, mens hormonet FT4 (thyroxin) ligger under nedre normalområdet. Dette kan indikere tendens til lavt stoffskifte. Dersom du ønsker det kan det derfor startes en forsøksbehandlig med en lav dose Levaxin for å se om du føler deg i bedre form og ev. får mer normal syklus.
Det er ønskelig med en kontroll her med samtidlig ultralyd av eggstokker/livmor.
Noen som kan forklare meg hva alt dette betyr og hvilken innvirkning de medisinene kan ha på prøvetiden vår?
Noen som har vært i samme situasjon?
-
17-10-07, 17:12 #2
Lavt stoffskifte kan ha stor innvirkning på menstruasjonen og fertiliteten. Det er derfor viktig at du starter på levaxin for å se om dette ikke vil normalisere din menssyklus. Barnet ditt trenger stoffskifteshormoner fra deg under graviditeten og derfor er det viktig at du har nokk av dem.
Levaxin er syntetisk stoffskifteshormon og har som sådan ikke noen bivirkninger eller negative effekter hverken for deg eller fosteret ditt, så lenge du ikke tar for mye eller for lite.
Vi pleier å råde folk til å vente med prøving inntil TSH er rundt 1 og FT4 er i øvre halvdel av normalområdet. Dette kan ta noen måneder.
Lykke til.
-
17-10-07, 17:21 #3Opprinnelig skrevet av Unn
-
17-10-07, 20:20 #4baremei Gjest
Hvis det kan være noen trøst brukte jeg ikke prevensjon på 7 år, og 6 uker etter oppstart på Levaxin "satt" prinsessa. Endokrinologen og hennes student var skjønt enige om at Levaxin hadde "skylda".
Så lykke til, men ikke stress. Du har tid til å ta det litt med ro.
-
17-10-07, 21:14 #5Opprinnelig skrevet av baremei
Trenger litt håp nå, og det ga du meg jaggu
-
23-10-07, 12:35 #6
Hei!
Er i samme situasjon som deg: vi strevde lenge med og få til nr.3. Hadde kjempemasse forstyrrelser med syklusen, den var veldig uregelmessig, så det ble helt umulig og finne eggløsningen. Ble ganske fortvilt etter 14 mndr med prøving, og var hos legen for å ta en blodprøve for og se hvordan TSH verdien min var. Den lå nøyaktig på 1 og den påfølgende måneden ble jeg gravid. Jeg ble straks satt på levaxin behandlig, noe som er viktig når man blir gravid.
I dag 14 mndr etter fødselen går jeg fremdeles på levaxin, syklusen har stabilisert seg på 35-36 dager, så jeg håper og tror at jeg vil bli fortere gravid denne gangen.
Dessuten kan jeg anbefale et forum som heter "Snart Gravid", der er det mye nyttige tips og få + en egen klubb for folk med kroniske sykdommer.
-
31-10-07, 18:48 #7Opprinnelig skrevet av Unn
Så ft3 har gått opp, mens ft4 faktisk har gått ned. Hvorfor det?
Er det kun medisinene som skal justere opp FT4 ?
Begynner å bli nokså desperat etter 7 inseminasjonsforsøk og 2 ivf-forsøk uten en eneste positiv test.
-
31-10-07, 20:08 #8
heisann! Nå har jeg høyt - og ikke lavt- stoffskifte, så dere kloke hoder får bare arrestere meg hvis jeg er på jyngende grund......
De fleste med lavt stoffskifte tar bare Thyroksin, altså T4 tilskudd. Thyroxin har lang nedbrytningstid i kroppen og kan tas som tilskudd bare en gang pr dag. Kroppen omdanner da T4 til T3 selv - T3 er det hormonet kroppen bruker i stoffskifteprosessen. T4- er altså en slags "mellomstasjon". For de fleste er tilskudd bare av T4 godt nok.
Hos noen kan evnen til å omdanne T4 til T3 være nedsatt. Mange av dem føler seg bedre hvis de da tar tilskudd av T3 i tillegg. Den Liothyroninen du får - er det samme som kunstig T3. T3 har mye raskere nedbrytningstid i kroppen - og må fordeles på flere doser f.eks to ganger pr dag.
Bokmerker