Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Når får man komme til endolkrinolog?

Hallo igjen

Lurte på når det er vanlig å bli henvist til endokrinolog, eller om dette med stoffskifte bestandig reguleres av fastlege? For min del virker det ikke som om jeg får komme til endokrinolog selv om fastlegene tydligvis ikke vet hva de driver med bestandig. Hva skal egentlig til for å komme seg dit? Har det seg da sånn at liv å helse ligger i hendene til disse legene som ikke vil oppdatere sin kunnskap, eller ikke er interessert i å høre på når man sier man er syk? Min lege har valgt å overstyre indremedisins anbefaling om å regulere til tsh kommer mellom 0,3-1,5, og jeg tørr ikke å endre så mye selv siden jeg tålte doseøkningen så dårlig sist. Føler at formen blir dårligere, og spesielt når det gjelder hukommelsen. Er så ille nå at jeg ikke er ute blant folk lengre siden jeg ikke henger med. Føler at jeg har behov for å løse noen floker hos noen som er eksperter på dette, og ikke hos fastlege, men vet ikke hvilke veier jeg skal gå. Bor på en liten plass oppe i nord langt fra både trondheim og oslo. Finnes det noen med peiling her oppe i nord også? Føler ikke at jeg har krefter til å reise så langt.

Helene
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

det der lurer jeg også på... tror desverre det har noe med hvor høyt man roper og hvor stort ego og kunnskap legen din har :(

selv har jeg vært hos endo 2 ganger, mens min mor ikke får time enda hun har hatt hypo i minst 20 år...

hun roper aldri, mens jeg roper høyt

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Jeg har detta ene forslaget, og det er å vri armen på legen alt en orker og skrike desperat" GIR DU DEG? KAN VIR HARDERE JEG OM DU IKKE HENVISER MEG"..

Har hvertfall prøvd alt annet selv uten å bli henvist. Og nå er jeg attpåtil blitt 40 % ufør pga stoffskiftet, men intet hjelper!!

Men lykke til skal hvertfall du ha!!!

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard Re: Når får man komme til endolkrinolog?

Hei Helene!

På bakgrunn av beskrivelser i dette forumet, virker det som at time hos endokrinolog ikke bestandig er nødvendig eller en garanti for at vi får god behandling. Behandlingsstrategien er å behandle hypothyreosen med Levaxin til TSH-verdien synker et sted mellom 0.5 - 1.5. (Jmfr. dr. Haugs artikkel i Legetidsskriftet). Dette mener tydligvis endokrinologer at fastlegene skal beherske. Noen må ha lavere TSH enn 0.5. Som kjent er det individuelt hvor på denne skalaen man bør ha verdien. For å komme dit, kan veien være vond og lang. Det har den vært for meg. Jeg har hatt og har mange av de samme sympomene som du har og har tenkt at "nå må jeg bare holde ut og håpe på bedre tider". For noen tar det lang tid å bli bedre, eller helt frisk.

Du skriver at din fastlege overstyrer indremedisinerens anbefaling om en TSH på 0.3 - 1.5. Hva mener du? Mener legen at din TSH er bra? Kan du ta en utskrift av Haugartikkelen og gi den til legen?

Når din erfaring er at du tåler doseøkning dårlig, bør jo det tas hensyn til. Jeg har brukt lenger tid på doseøkningene enn legenes anbefalinger, fordi jeg har vært så dårlig. Men for å bli frisk må vi ha nok medisin!

Jeg tror ikke vi får time hos endokrinolog før vi har en lav TSH, har mange symptomer og fastlegen ikke vet hvordan den videre behandlingen skal være.

Har du lest Kris sine sider om behandling av hypothyreose, bl.a. om binyrebarken? Anbefales!

Jeg har delt behandlingen i to. 1. Hva kan legen gjøre? Ta blodprøver og gi meg medisin. 2. Hva kan jeg gjøre? Lære mest mulig om sykdommen. Ta tilskudd som ekspertisen her og andre steder anbefaler. Prøver å spise så sunt som mulig: har nesten kuttet ut sukker, spiser lite karbomat, mye proteinmat og for lite grønnsaker, (dessverre). Har ikke overskudd til annen trim enn litt spasering! Sosialt fungerer jeg dårlig, men prøve å tenke at sånn er det nå, men at det, forhåpentligvis, kommer bedre tider etter dette marerittet!

Dersom jeg ikke blir frisk klager jeg, om så til Kongen! Vi finner oss i altfor mye. Når vi har bestemt oss for å klage må vi gjøre det skriftlig og bruke helselovene for det de er verdt.

Håper at får bedre form snart Helene! Veldig lykke til videre i kampen for bedre helse!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Lå på tsh 3,6 eller 3,7 sist og t4 10-12 husker ikke helt, og legen min mener det er bra selv om jeg har brev fra indremedisin der anbefalte verdier står oppført. Hun sier at siden jeg har egenproduksjon av thyroxin så tror hun ikke det er lurt å dosere maksimalt. Formen er elendig, og jeg er skikkelig nede psykisk pga dette. Så positivt på bytte av lege sist, men hun har snudd på flisa i det siste. Indremedisin vil ikke ta meg imot før tsh er riktig, og de mener fastlege skal ta seg av dette, men når fastlegene ikke vet hva de driver med, hva da??? Hvilken behandling man får er jo egentlig ut fra om legene setter seg inn i sykdommene eller ikke, og det virker ikke som mange er oppdatert. Fra 2000 og fram til nå har jeg hatt 5 forskjellige fastleger, og ingen av dem har brukt tsh 0,3-1,5 som behandlingsverdi, det må jo være en pekepinn på hvor alvorlig de tar oss med stoffskifteproblemer. Ikke er det mange leger her heller, det er faktisk bare en fast, og resten kommer og er bare for noen uker så å bytte lege er ikke et alternativ. Vet ikke hva jeg skal gjøre jeg.....
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Hei igjen!
    Lurer på hvordan hun vet at du har en egnproduksjon av thyroxin? Kan noen forklare? Kjertelen brenner seg vel ut etter en tid, hvis man har den autoimmune varianten? TSH-verdien viser vel hvor mye thyroxin du "inneholder", uavhengig av om det er din kjertel som fortsatt produserer thyroxin, eller om du får det via munnen? Har aldri hørt om noen som har det bra med en TSH på 3.6.

Du har brukt medisin i 6 år, er ikke frisk og legen vil ikke øke doseringen? Det høres merkelig ut......... Håper noen kan svare på det om egenproduksjon av thyroxin.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En ft4 på 10 er da helt helt nede i referanseområdet. Vært der selv.

Loven her i Norge sier at vi har mye å ha sagt ang. medisinsk behandling, vi kan bestemme selv.
    Hvis det strider mot retningslinjene, eller det legen tror er retningslinjene, da blir legene sure hvis man forlanger sånn og sånn behandling.
    men her i ditt tilfelle så er det legen som ikke gjør som offisielle retningslinjer sier, og ikke gjør heller som brevet fra spesialisten sier.
    I England ville en slik lege blitt stilt foran et tribunal i GMC, men da må noen klage. Vi har ingen slik domstol, men Kommunelegen og Fylkeslegen.

Minner meg om noen artikler om snekkere i Romerikes Blad for et par-tre år siden, firmaene fikk stadigvekk samme type reklamasjoner etter byggingh av nye hus, som de hver gang måtte utbedre etter klager fra kjøperne. Avisen tok fatt i det, og intervjuet senkkerne. De sa "Vi gjør som vi alltid har gjort"
    Av en eller annen grunn gjør legene der hvor du bor som de alltid har gjort.....kanskje de egentlig slulle vært snekkere?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Bergen
    Meldinger
    709

Standard

vel ang utbrenning så kan det ta laaaaaaaaaang tid :(
    jeg har hatt autoimun thyreoditt i 10 år eller så og har fortsatt full betennelse i kjertelen. ikke ferdig utbrennt her gitt

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Det er vel antistoffene som sier om men har betennelse i kjertelen eller ikke. Men det som er sp rart er at jeg leser hele tiden at man kan ha antistoffer hele livet og på tross av at kjertelen ikke lenger produserer noe.

Jeg ville tro at den eneste måten å finne ut noe om funksjonen til kjertelen ville være ultralyd og det jeg ikke husker navnet på, men som gjør at man kan se hvor mye jod kjertelen tar opp.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Lignende tråder

1. Jeg er utmattet til de grader. Kan dette komme av det lave stoffskiftet?
    Av Vilde i forumet Lavt stoffskifte av spiseforstyrrelse?
    Svar: 111
    Siste melding: 12-05-10, 14:08
  2. Kan laft stoffskifte komme og gå?
    Av dolla i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 10-01-07, 23:09
  3. Små kattepuser burde vite å komme hjem!
    Av Sonja Midtlien i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 20
    Siste melding: 14-10-06, 01:03

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn