Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    4

Standard Går på Levaxin, men sliter fortsatt....

Hei!

Jeg er ny her!
    Jeg har også vært utsatt for håpløse leger, en som mente spesialist ikke var nødvendig, fordi han kunne dette om lavt stoffskifte... Det ble påvist at jeg hadde lavt stoffskifte i april 05, sommeren/høsten 06, satte legen meg ned fra 150 mg til 100, fordi jeg fikk hjertebank. Da gikk det nedover...I okt var jeg så elendig at jeg måtte sykemelde meg fra jobben, jeg gråt hver eneste dag, og alt var bare trist og deprimerende.Jeg ringte legen og ba om at han sendte meg resultatene, men det skjønte han ikke vitsen med, for de var bra som han sa. Jeg fikk kranglet meg til å se dem, og de viste noe helt annet...Stoffskifte var omtrent like lavt som da det ble påvist året før! Da hadde jeg fått nok, og nå går jeg til en spesialist. Jeg hadde en periode i nov hvor alt var mye bedre, og jeg har økt dosen til 150 mg igjen (uten hjertebank denne gangen). Spesialisten min har sagt at dersom dosen skal endres igjen er det altfor stort sprang og gå ned 50 mg om gangen, det må gå mye saktere sier han, ellers får kroppen sjokk.

De siste ukene har jeg ikke hatt det så bra, jeg er mye trist og lei meg, føler meg deppa; og i tillegg virker det ikke så vennene mine forstår meg, når jeg forteller at jeg har lavt stoffskifte, har også prøvd å fortelle dem hva det kommer av og hva symptomene er. Ei venninne sa til meg" Det er jo bare å ta seg sammen og tenke positivt", andre igjen slutter å ta kontakt. Det gjør selvtillitten min enda mindre og jeg er ikke meg selv lenger, den glade jenta som elsket å ha mennesker rundt seg.

Jeg har en samboer, han er verdens beste og han er veldig forståelsesfull, men jeg tror han snart får fnatt av meg og alle mine tunge stunder, kan ikke være godt for han heller, når jeg er så mye lei meg og frustrert.... Stakkars gode gutten min, vil så gjerne være bare snill og glad mot han.

Det er frustrende at vennene mine ikke skjønner dette, og bare trekker seg unna, og regner med at jeg har det bra.... Det er jo som regel sånn at de gangene man ikke forteller vennene sine at man trenger dem, er akkurat da man trenger dem mest!

Snufs...
    Et lite hjertesukk fra meg; selv om dagen i dag egentlig er ganske bra!
    Veldig godt med et forum som dette, hvor likesinnete kan møtes.

Jente77
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    11

Standard

Ønsker deg riktig god bedring og håper at det ordner seg for deg
    på sikt. Tror det er veldig vanskelig for andre og sette seg inn i
    situasjonen din og hvordan du føler deg. Godt du har snill sambo

Selv har jeg hatt noen tøffe måneder, men medisene hjelper etterhvert
    og bare det er positivt Lykke til!
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Hei Jente 77!

Først: Gratulerer med at du har tatt tak i saken og ikke latt legen fortsette å holde deg på sparebluss! :P

Har du lyst til å poste resultatene dine her? Så kan vi se hvordan de har utviklet seg og synse og kommentere. Hvor ofte tar du blodprøver? Og hvilke prøver har du tatt? Det vanlige er FT4 og TSH, men vi mener at en bør sjekke FT3 og om du danner antistoffer mot skjoldbruskkjertelen. Mangel på jern(ferritin) og lite av vitaminer kan også gjøre at en føler seg elendig.

Jeg lurer på om du kan ha utbytte av å prøve kombinasjonsbehandling med levaxin(T4) og liothyronin(T3)? Les denne artikkelen og prøv å ta det opp med spesialisten: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_l ... ID=1423906

Jeg gikk også på bare levaxin uten å få bort symptomene. Mine verste plager var stort søvnbehov, depresjon, muskelsmerter, vektøkning...nærmest alt ble verre på levaxin. Det som var synd var at blodprøvene var så bra!

Jeg har hatt stor hjelp av Armour Thyroid. Det er laget av skjoldbrusskjertel fra gris, og inneholder både T4, T3 og det andre en skjoldbruskkjertel produserer. Tanken bak å kun gi levaxin er at kroppen selv skal omdanne T4 til T3. Jeg tror at det fungerer hos de fleste, men ikke for et stort mindretall,som vi tilhører. http://thyroid.about.com/cs/thyroiddrugs/a/overview.htm
    Armour Thyroid is a brand name of natural, dessicated thyroid, derived from the gland of pigs. it contains natural forms of the thyroid hormones T4, T3, T2, T1 and other components. This product was the sole thyroid hormone replacement for the first half of the 20th century, and is still available by prescription in the U.S.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jeg har også stort sett god effekt av Armorur. Hadde fine prøver, men jeg hadde det ikke fint før jeg begynte med Armour da fikk jeg et liv igjen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    4

Standard

Takk for svar Jeg skal høre med spesialisten om jeg kan ha nytte av kombinasjonsbehandling.

Har ikke resultatene mine i hodet, skal sjekke hjemme og legger det inn her i morgen.
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Unasett så anbefaler jeg alle som ikke er helt bra at de følger med på blodprøvene sine og skriver opp både TSH og ft4 og ft3 og hvordan de har det .

Grunnen er at det viser seg at de fleste pasienter trenger både ft4 og ft3 omtrent to tredeler opp i referanseområdet eller noe i nærheten. Med levaxin alene blir ofte ft3 lav, og man blir da vesentlig bedre av å få liothyronin i tillegg , eller Armour som sagt.

Jeg synes det er ille når legen ikke gir deg prøveresultatene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    4

Standard

Her er resultatene fra mine prøver:

24/05/05 (da lavt stoffskfite ble oppdaget), fikk ingen behandling/tabletter:

TSH: 3,03 (ref. 0,20-4,0)
    FT4: 13,2 (ref. 9-22)
    FT3: 5,0 (ref. 2,3-5,7)
    TPO-AS: 786 (ref. mindre enn 35)

10/08/05: (begynte på Leaxin)
    TSH: 8,5
    FT4: 10,2
    TPO-AS: større enn 1000
    FT3: Ikke målt

14/09/05:
    TSH: 2,0
    FT4: 15,2
    TPO-AS: større enn 1000

13/03/06:
    TSH: 0,12
    FTH: 18,0
    TPO-AS: 521

31/05/06: (Hjertebank, fikk vite at jeg var for høyt dosert på Levaxin, 150 mg)
    TSH: 0,05
    FT4: 19,9
    TPO-AS: 380

18/09/06: (ble før denne blodprøven satt ned fra 150 mg til 100 mg)
    TSH: 1,7
    FT4: 11,4
    FT3: 3,7
    TPO-AS: 300
    (Det var disse resultatene jeg kranglet med legen om og nesten ikke fikk tilsendt, fordi han mente de var fra, til tross for at FT4 hade sunket så drastisk!).

Nå går jeg¨som sagt til spesialist, men har ikke de resultatene tilgjengelig, men jeg vet at de ligger i øvre del om normalområde, noe som tilsier at det skulle være bra....

Jeg vet ikke hvordan FT3 verdien er.

Bør kanskje få dette resultatene av spesialisten også, og ikke stole helt helt blindt på han, er jo greit å ha en viss peiling selv også.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Det tyder på at en senkning fra 150 mg til 100 mg er altfor drastisk. Den gamle legen din er typisk for leger som tror pasienten blir overmedisinert straks TSH blir litt lav.
    Høres ut som om den legen du har byttet til kan mer om stoffskiftet enn de fleste andre leger. Du burde prøve kombinasjonsbehandling med levaxin/liothyronin og se om det hjelper. FT3 er kunne vært litt høyere for deg.

Lignende tråder

1. THS-verdier og sliter med søvn
    Av Lotta i forumet TSH
    Svar: 21
    Siste melding: 11-11-08, 19:37
  2. Fortsatt nikotin.....
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 04-09-07, 22:26
  3. Sliter med å bli gravide
    Av Bonzo i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditet
    Svar: 5
    Siste melding: 25-06-07, 19:50
  4. Hvilke symptom sliter dere mest med?
    Av komlå i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 27
    Siste melding: 12-03-07, 22:49

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn