Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
Tråd: Dette er meg :-)
-
04-01-07, 08:38 #1
Dette er meg :-)
Hei
Jeg er ny her og veeeeldig usikker på hele dette med stoffskifte..
I går var jeg hos legen og fått Lavaxin for første gang. Jeg hadde følgende verdier:
TSH: 3,2
T4: 8
Dette er min kjappe historie (sitter på jobb… )
Fra jeg var 14 til ca 20 hadde jeg spiseforstyrrelse. Var aldri så syk at jeg ble lagt inn eller noe sånt noe, men var nok ganske langt nede. Spiste lite, og det jeg spiste kastet jeg opp. Gikk aldri i lange perioder helt uten mat, og hadde heller aldri problem med overspising. Klarte jeg ved egen hjelp å slutte med dette da jeg var ca 20, med noen tilbakefall. Dette var i ca 97. Var ganske så tynn. Så i 99 raste jeg opp 20 – 25 kg minst på ett år. Trodde det kunne komme av dårligere kosthold men har i grunn aldri spist mye eller alt for dårlig mat. Så fikk jeg påvist leddgikt. Gikk da et år (2001) uten å spise rødt kjøtt eller svinekjøtt. Men spiser det nå. Har ikke store plager i leddene. Klarte aldri helt å gå ned i vekt, har bare gradvis gått oppover, selv også i 2001 da jeg jobbet i bar/restaurant og sto og gikk stort sett sammenhengende i minst 8 timer hver dag.
De siste to årene har jeg bare gått oppover. For 3 år siden trente jeg nesten hver dag før jobb, ingen endring. Spiser forholdsvis sunt, som overvektig har det aldri vært aktuelt for meg å spise sjokolade/drikke brus offentlig, og som eks-spiseforstyrrer har jeg ikke samvittighet til å spise dette hjemme alene heller.. (bortsett fra litt i helger og ved spesielle anledninger)
For 1.5 år siden gikk jeg i 2 måneder på Ketolyse-kur, fulgte den slavisk, gikk ned 2 kg. Før sommeren i år gikk jeg på 2 grethe Roede kurs, fulgte den slavisk, gikk ned 2 kg.
Trener minst 2 ganger i uka og spiser fisk, grønnsaker, drikker lettbrus, osv.
Har vært deprimert de siste to årene, men dette kan også komme av at faren min døde av kreft for halvannet år siden. Etter dette tilbrakte jeg ca 2 mnd i sofaen etter jobb.
Jeg blir nok sett på som lat og som en TV slave, noe jeg aldri har vært før. Men har vært det de siste årene. Føler meg skikkelig mislykket som ikke klarer å gå ned i vekt. Folk har ikke helt trodd at jeg spiser sunt og trener jevnlig. Ser det på blikket deres. Sånn sett har det jo vært lettelse å få bekreftet at det er noe feil, men på en annen side så har de jeg har fortalt det til egentlig ikke gitt meg den reaksjonen jeg på en måte hadde ønsket heller.. (vet ikke helt hva jeg hadde trodd, jeg.. )
Fryser lett
Sover nesten hver kveld på sofaen foran tv (følger vel snart med på alt som er på TV)
Dårlig selvbilde (er nok pga vekt)
Litt deprimert (kan nok være flere årsaker også det at jeg ikke går ned i vekt)
Ukonsentrert
Taper på alle spill om dagen (greit at jeg er en dårlig taper også, men glemmer jo ting som før var plankekunnskap)
Hmm.. kommer ikke på så mye mer, jeg.. men har i hvert fall begynt på Lavaxin (50 mg) som jeg skal ta en om dagen av.
I julen har jeg nesten ikke klart å lage middag engang uten å skulle sove etterpå.. og jeg kjenner at jeg â€faller†ut av samtaler, klarer ikke helt å være med, liksom,. Samt at jeg trodde jeg hørte dårlig, for får ikke med meg hva folk sier uten at de har gjentatt seg engang liksom..
Hva tenker dere om dette, mon tro? Som sagt så vet jeg utrolig lite om dette så alle kommentarer tas imot med takk
uff... dette var mye, dette.. men håper noen gidder å lese og kommentere..
Klem fra Snuppa (en gang i tiden, i hvert fall)
-
04-01-07, 08:56 #2
Glemte visst også å fortelle:
At jeg er ei jente på 30 år, i jobb som salgs-/prosjektansvarlig og samboer med en herlig (stort sett) gutt på 34 år.
-
04-01-07, 09:33 #3
Hei Snuppa!
Dette høres akkurat ut som meg selv for noen år tilbake! (Jeg har ikke hatt spiseforstyrrelser, da)
Men symptomene på lavt stoffskifte er jo klassiske - inkludert depresjon. Virker som om du, som mange av oss, har gått med udiagnostisert hypothyreose ganske lenge. Jeg tror du kommer til å merke store forbedringer med levaxinen!
Lykke til - og velkommen til forumet!
-
04-01-07, 09:48 #4
Takk for det :-) Er jo godt å høre at det faktisk er symptomer på noe og ikke bare "meg"..
Er veldig spent på det med resultater etter Levaxin. Både positivt og negativt.. Gleder meg jo til å bli meg selv igjen.. men hører om folk som har rast O P P i vekt.. og det er jeg veldig redd for.
Samtidig så kan jeg liksom ikke helt se at det kan skje heller.. jeg spiser ganske sunt, rir på ridetime 2 dager i uka og nå skal jeg begynne å danse en dag i uka (Flamenco) Så jeg beveger meg jo ganske mye. Nå blir målet å ikke deise ned i sofaen ved enhver mulighet..
-
04-01-07, 23:51 #5
Hei.Kjenner meg igjen ja..Jeg kan trene og ikke gå ned mer enn to kg.Kjekt at du driv med ridning da,det gjør jeg også.
-
05-01-07, 21:28 #6
Utrolig at du klarer å være i jobb syns nå jeg! Ære være deg for det. Har hatt litt lavere verdier for en stund siden og det var helt grusomt. Glemmer aldri den følelsen.
Håper det går bedre for deg med Levaxin, vær oppmerksom på at du kan trenge å øke dosen.
Lykke til og velkommen på forumet.
-
06-01-07, 12:50 #7Opprinnelig skrevet av cat
Det verste syns jeg faktisk er å få folk til å forstå at jeg ikke er sur, selv om jeg er stille.. (noe som er ganske uvanlig til meg å være) Føler at jeg ikke har noe å gi, er helt tom når det gjelder hva jeg skal si.. Tror det er vanskelig for folk å forstå den følelsen man sitter med inni seg, for det er vanskelig å forklare annet enn at jeg sier at jeg bare er helt tom, og det syns de høres rart ut..
Lignende tråder
-
Hypothyreose. Velregulert på levaxin. Veldig overvektig.
Av mokki i forumet Lavt stoffskifteSvar: 86Siste melding: 01-10-08, 21:54 -
Hva vil dette si
Av Veronika i forumet Høyt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 07-02-08, 01:55 -
Til dere som kan dette ?
Av kitten i forumet BlodprøverSvar: 4Siste melding: 09-01-07, 20:59 -
Er dette bra?
Av Victory i forumet Lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 02-09-06, 00:53
Bokmerker