Viser søkeresultater 1 til 10 av 10

Tråd: Syk puls...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    44
    Meldinger
    106

Standard Syk puls...

Hei!!
    Trenger å høre om noen har opplevd dette...., begynner å bli litt bekymret!
    Jeg er en av de som ble født med hypo. Har aldri hatt problemer med doseringen, før nå i høst. Da viste T4 34, og TSH 0,03,noe jeg oppdaget pga høy puls. Legen bestemte at jeg skulle slutte å ta Levaxinen en periode.

Etter noen uker, kan en nesten ikke spore thyroxin i blodet mitt, og han setter meg på samme dose som jeg gikk på før (o,15 mg), uten noen opptrapping. Pulsen min går helt amok, opp i 130 bare jeg står på badet og ordner meg.... Skal en ikke egentlig trappe langsomt opp?

Maia

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Jo det syns jeg. 130 er svært høy puls og du bør ta kontakt med legen umiddelbart. Evt legevakten.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, Maia, det er veldig høyt. Og jo, en skal trappe langsomt opp med Levaxin!

Hvis du er født med hypo, så synes jeg det var noen drastiske tiltak:

Først å ta deg helt av Levaxin over mange uker ved for høye verdier. En liten periode, kanskje. Ellers lavere doser, men ikke ta helt vekk, ville jeg tro?

Så for det andre å sette deg på den kjempedosen 150 mikrogram om dagen. Det normale er å begynne med 25 eller maks 50 mikrogram om dagen.

Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

På tide å bytte lege?

Nå som pulsen din er så vanvittig høy, bør du kanskje kutte helt i noen dager, så kan du evt starte på 25 eller 50 mikrogram, men se om du først og fremst kan få tak i en noenlunde oppegående lege.

Lykke til Maia, og pass godt på deg selv
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helt enig med Stina.
    Jeg skjønner ikke poenget med å gå tilbake til samme for høye dose. Noe må ha klikket i resonnementet. Det er ikke digitalis, som hoper seg opp altså. Og man starter folk på digitalis på høy dose. Dette er altså ikke likt.
    Kan nesten klage på en sånn lege.

Jeg synes også at det er noe drastisk å slutte helt med levaxin og så lenge, halveringstiden er 4 eller 6 dager alt etter som hvor man leser. 4 dager ville holdt, ihvertfall en uke eller to, og det skal små endringer til før dosen stemmer eller ikke stemmer.

Jeg ville tippet at 75 µg var et bedre utgangspunkt .

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Enig med Nora i at det er drastisk å kutte dosen helt ut i mer enn et par dager dersom den ikke er svært høy. Selv fikk jeg en gang beskjed av legen om å kutte ut Levaxin i 14 dager. Resultatet var at det ble for LAVT etterpå og det hadde aldri vært så lavt før.

En annen gang skulle jeg kutte ut i 1 uke fordi legen ikke likte at TSH var for lav. Så syk har jeg aldri vært. T4 var på 14 i begynnelsen og siden jeg går ned 4 tall pr. dag så kan dere kanskje tenke dere resultatet etter en uke.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    sandefjord
    Meldinger
    133

Standard

Hei Maia !

Jeg har noe av den samme erfaringen som deg. jeg var overmedisinert, ble tatt av levaxin en periode. Så kommer forskjellen på deg og meg, jeg startet opp med døgndose: 50 mikrogram levaxin, gikk opp til 75 mikrogram 2. juledag. Jeg var såååå fornøyd med legen min fordi han gikk såååå sakte fram. Men jammen sa jeg smør, hjertet er i gang med maratonløpene sine igjen. Har jeg en eller to timer fri for høy puls i døgnet så er det toppen. Snakk med legen din, eller bytt, det skal jeg. Våkenetter, høy puls, vondt i brystet og hypothreosen har nå gjort meg såååå f..banna at jeg ikke finner meg i NOE lenger, trur eg....

Et riktig godt nytt år til deg, med ønske om en saaakte doseøkning fra

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Dere med høy puls, hva er ferritin hos dere?
    De har ofte dette problemet på utenlandks forums, høy puls og overdose-symptomer når de egentlig trenger høyere dose, og det stemmer det med ferritin, den skal helst være minst 50-70.
    De med problemer med å øke har gjerne en ferritin på 6 eller 12 eller 15. Det er katasrofalt lavt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Ei lita øy på vestlandet
    Meldinger
    84

Standard

Da jeg hadde høy puls var s-ferritin på 15-16 og det er det enda.....
    Hypertyreose høsten 2003. "Alle gode ting er tre" ;) Storebror 91, lillebror 03 og bittelillesøster 05

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

En slik lav ferritin på 15-16 er sikekrt grunnen for den høye pulsen. En gjenganger på forumene.

Man må ta jern i dobbel dose (en tablett er bare vedlikehold, man trenger to) i omtrent ni måneder før ferritin går opp. har sett en lege skrive ta jern i et par -tre uker til en jeg kjenner med en ferrtin på 6....

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Hordaland
    Alder
    44
    Meldinger
    106

Standard

Ferritinen min ligger på 30...., ligger innenfor normalen.
    Er endelig henvist til endokrinologisk poliklinikk..., håper det får fart på sakene!

Takk for svar!

Lignende tråder

1. Lav puls...
    Av Thomas W H i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 3
    Siste melding: 05-10-08, 19:59
  2. Trening og puls
    Av bambi i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og trening
    Svar: 4
    Siste melding: 23-03-07, 20:15
  3. Puls...
    Av Shanita i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb