Viser søkeresultater 1 til 10 av 17
Tråd: Ny legespesialitet
-
03-11-06, 19:58 #1
Ny legespesialitet
Kanhende vil dette lede til noe godt for noen:
http://odin.dep.no/hod/norsk/aktuelt/pr ... ok-bn.html
http://www.legeforeningen.no/index.gan? ... 98&subid=0
Vi får øyensynlig skjoldbruskkjertelspesialister.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
03-11-06, 20:29 #2
Ikke dårlig det. Får bare håpe det leder til noe positivt da, og ikke bare blir en endring for endringens skyld...
-
03-11-06, 23:26 #3baremei Gjest
Re: Ny legespesialitet
Opprinnelig skrevet av Jon
-
04-11-06, 00:55 #4
Re: Ny legespesialitet
Opprinnelig skrevet av baremei
Problemet er at kirurgi er absolut uigenkaldelig og desværre ingen garanti for, at interaktionen med andre hormoner senere ikke vil få billedet til at vende om på hovedet alligevel. Ved at skære skjoldbruskkirtelen helt væk eller brænde den væk med radiojod - mister kroppe den eneste reguleringsværktøj den har, også til senere brug.
Eftersom en succesfuld efterbehandling er ingen selvfølge samt udsigterne til sådan een er lige så usikre - er den, for lægestanden nemme udvej - lang fra nem nok for patienterne, der i årevis og livet igennem skal leve med konsekvencerne.
Lægerne skal hinsides alt tvivl bevise, at der ikke kan gøres andet OG at sygdommen kræver en radikal løsning, før de skal have lov til at skære i een.
Den vigtigste regel er dog, at efter at man havde fået et tilbud om operationen skal man IKKE svare med det samme, men udbede sig en betænkningstid og bruge den på selv at udforske hvad man kan + blive enig med sig selv om, at man er indstillet på at sige ja til tilbuddet.
Man må simpelt hen ikke give sit samtykke med det samme. Om ikke andet, risikerer man derved at blive ladt tilbage med skyldfølelser og den evindelige tvivl for resten af livet, og af en eller anden mystisk årsag - lægger man altid et større ansvar på sig selv end på lægerne, selv om det er jo lægerne der fører kniven.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
04-11-06, 15:58 #5
Dette kommer av analyser på hvordan det går hvis kirurgen opererer veldig få slike tilfeller i året. Har lest om det før.
Det er for eksempel mye større risiko for å dø hvis man blir operert for bryskkreft på et lite sykehus hvor de gjør få slike inngrep i året.
Husker ikke hvor jeg så det, men mener å ha sett det flere steder.
Og det har vært et par artikler om parathyreoidea i www.tidsskriftet.no også som går ut på det samme.
Det er en lege, Normann heter han eller noe sånt, i Amerika som bare driver med parathyreoidea. Han sier også at man må spesialisere seg.
www.parathyroid.com
-
04-11-06, 18:53 #6baremei Gjest
Joda, det er vel og bra med flinke kirurger. Det er bare at den gruppen som trenger det er så forsvinnende liten i forhold til dem som trenger både leger og endokrinologer som kan litt mer om stoffskifte, ikke bare diabetes.
Vet dere forøvrig at legestudiet inneholder hele 6 timers undervisning om skjoldbruskkjertelen og dens funksjoner? Eller dysfunksjoner, da.
Det var 3 timer, så ble det doblet (takket være Per Egil Hegge). Tenk det, doblet! Vi burde jo være sååå takknemlige!
*dryppende sarkastisk*
-
04-11-06, 22:19 #7
Har ikke kikket på LINKENE til Jon ennå - men Baremei:
Er det 6 timer uka eller 6 timer i året eller 6 timer i løpet av 7 års studier de har undervisning som omhandler skjoldbruskkjertelen? Jeg er på nippet til å være dypt sjokkert her!!!
-
04-11-06, 22:27 #8
sikkert det siste.... :(
tro hvor mange timer defår om diabetes....Jeg en 33 år ung dame som fikk hypothyreose for nesten 10 år siden i forbinnelse med et svangerskap.
Det gikk dog nesten 3 år innen jeg fikk diagnosen.
-
04-11-06, 23:10 #9
Det er t timer i løpet av 7 års studier mener jeg å ha lest. Tror det er bedre med diabetes får håpe det for diabetikernes skyld.
-
04-11-06, 23:33 #10baremei Gjest
Endokrinologi er nok mer totalt sett, men 6 av timene er altså viet oss. I løpet av hele legestudiet, ja.
Det var først etter Hegges bok at en frittenkende professor på Universitet i Tromsø (tror jeg det var) inviterte ham til å holde foredrag for legestudentene. Så begynte snøballen å rulle og timene økte til 6.
Så smeltet snøballen...
Bokmerker