Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
    Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    2

Standard Tar legen meg på alvor..?

Hei.

Jeg har ikke skrevet inn her før, bare lest. For jeg vet jo ikke om jeg hører til plant dere, på en måte...

Men et sted må jeg jo begynne?

Tar legen meg på alvor..?

Legen min tok noen prøver (aner ikke hvilke) av meg for et par tre år siden.
    Så tok han de sammen prøvene 6 måneder etter.
    Og sa at det var lite forandring og at jeg bare lå litt utenfor normalen.
    Det er sånn man sjekker om det er noe galt med stoffskiftet sa han.

Men jeg har tenkt mye på dette og klarer ikke å slå meg til ro med det.

Er det virkelig så enkelt å finne ut av dette?
    Bør jeg snakke med legen igjen?
    Bør jeg få en henvisning til en spesialist? Isåfall, hva slags spesialist?

Jeg har et hav av symptomer som går under både lavt stoffskifte og fibromyalgi.
    Men jeg er klar over at det ikke trenger å være noen av delene.

Ang fibromyalgi.. jeg har vært hos reumatolog et par ganger.
    Får beskjed om at jeg ikke har fibro, p.g.a at jeg har både smerter i muskelfestene OG musklene.
    Da skulle jeg ikke hatt smerter i musklene sa han......?!
    Jeg har kronisk muskelfestesmerte syndrom fikk jeg beskjed om.

Har nå lest meg til at man må få sjekket alle disse triggerpunktene over tid,
    for å kunne sette diagnosen.
    Hvem sjekker slikt? Reumatologen?

Ble litt langt dette... beklager...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Nøtterøy
    Meldinger
    103

Standard

Hvis du fremdeles er plaget at symptomer som kan skyldes stoffskifte, ville jeg absolutt bedt legene om å ta nye prøver. Spesielt siden det er så lenge siden sist!

Jeg er imidlertid av den oppfatning at man ikke skal ta medisiner dersom det ikke er nødvendig (dette pga. tidligere erfaringer med bl.a. kortison og andre medisiner og bivirkninger av dette - slet i mange år med STORE magesmerter - ble til slutt åpnet...), men er det en god grunn - JA absolutt.

Stol litt på deg selv, det er du som kjenner kroppen din best og kom deg til legen!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Du sier at du lå litt utenfor normalen? Hva var prøveresultatene? Hvis du ikke har dem kan du kanskje få tak i dem og poste dem her?

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Dersom prøvesvarene dine var under noermalen så er det absolutt nødvendig å ta nye prøver for å se om de fortsatt er under normalen. Selv om de fortsatt bare er litt under normalen så bør du jo så behandling når du har mange symptomer.

Ellers ville jeg tatt kontakt med foreningen for fibromyalgi på ditt hjemsted dersom jeg var deg og bedt dem om råd når det gjelder diagnosering av sykdommen.

Ønsker deg lykke til og håper at du snart blir bedre.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

"litt utenfor normalen" betyr antageligvis at du har en TSH på 4,5 eller 5 eller 6.
    NOrmal TSH er ganske tett rundt 1.
    Jeg følte meg skikkelig hypo når min TSH gikk over 2, og mange har det slik også.
    Referanseområdet eller "normalen" skal i framtiden snevres inn, til 0,5-2,5, fordi det er mange hypoer som ikke fanges opp med de gamle prøvene.
    Få tak i dine prøvesvar og post dem her, fordi du har så mange symptomer.
    De vanligste prøvene er ft4, TSH og antistoffene. ft4 er hormonet, TSH er et hypofysehormon, og ikke noe stoffskiftehormon, og antistoffprøven er anti-TPO.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Det er så frustrerende å snakke med leger. De er aldri enige med hverandre og de er skråsikre likevel. Slik jeg ser det er det eneste man kan gjøre å bli sin egen ekspert.

Etter 11 år på Levaxin har legen plutselig fått den formeningen at jeg ikke har hypothyreose likevel, og ønsker å ta meg av medisinen. Verdiene mine umedisinert er TSH 7,9 og FT4 14,8. Siden jeg ikke føler meg fullstendig bra med medisin vet jeg ikke lenger hva jeg skal tro. Er det noe annet som er galt med meg da? tenker jeg. Man føler seg ikke akkurat veldig viktig sånn som legene skyver deg ut av kontoret sitt og sier "du får bare smøre deg med tålmodighet". Jeg har vært tålmodig i et halvt liv nå og vil bare vite, vil bare føle meg frisk. Ta deg selv på alvor, og sjekk opp prøvene dine.

Trener du? Fysisk aktivitet hjelper meg.
    Sunn mat med mye vitaminer er også viktig.

Lykke til!

....og vær utålmodig!

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

nei det er ikke lett.men vi må huske at det er vi som er kunden.og selv om prøvene dine er fine ! ......så har vi symtomene det forsvinner ikke på alle,legen sier at min tsh er fin den var på 2,53,,,tidligere var den på 3.12 men jeg har øket litt på dosen min ,men det vet ikke legen min,,,,,stå på
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Sep 2006
    Meldinger
    2

Standard

Tusen takk for bra og hyggelige svar alle sammen.

Skal bestille legetime og tenke over dette til neste gang jeg snakker med legen.

For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Helt enig Kameleona at vi på enkelte områder skal være utålmodige. Det er tross alt våre liv som ikke fungerer opptimalt alle de årene vi er tålmodige og stadig håper at det skal bli bedre.

TSH du har er jo høy da. Jeg vil tro den er det i forhold til et hvert labratorie. Denne legen ville jeg byttet ut. Det er jo utrolig da at han har brukt 11 år på å finne ut at du ikke har hypotyrose.

Medlem siden
    Oct 2006
    Meldinger
    135

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av cat
    TSH du har er jo høy da. Jeg vil tro den er det i forhold til et hvert labratorie. Denne legen ville jeg byttet ut. Det er jo utrolig da at han har brukt 11 år på å finne ut at du ikke har hypotyrose.
    Jada, TSH er høy (bør være under 4 iflg lab.), men hos meg har FT4 en tendens til å gå langt over referanseverdiene. Noen ganger har den vært oppe i 30 der referanseverdiene anbefaler inntil 19..

Det er dette som har fått legen til å stusse. Hun har bare vært legen min et års tid, og nå viser det seg at hun er uenig i han legen som ga meg hypothyreose-diagnosen. Hun tar meg absolutt på alvor, og jeg vet jo ikke hva som er sant, for jeg føler meg ikke bra, så hun skal få en sjanse til å forklare før jeg bytter fastlege.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Da har jeg vært hos legen
    Av i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 16-07-07, 14:47
  2. For syk til å gå til legen - hva gjør man da?
    Av Stina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 10
    Siste melding: 29-10-06, 18:53
  3. Gruer meg til å gå til legen
    Av cathrin i forumet Hos legen
    Svar: 16
    Siste melding: 22-08-06, 16:10

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg