Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16

Tråd: Knutestruma

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard Knutestruma

Hei,

Har vært inne på forumet her flere ganger. Her er det mange som vet utrolig mye. Takket være dere har jeg "skjønt" mer av min egen situasjon, jeg har lavt stoffskifte og har hatt diagnosen i 3 år. Fortsatt er ikke dosen av Levaxin "riktig" og formen svinger opp og ned(mest ned) til min store fortvilelse.

Tenkte kanskje noen der ute kunne hjelpe meg litt; var til UL av kjertelen i dag pga av en "kul" midt på halsen under kjertelen. Fikk beskjed om at jeg har knutestruma, men kjertelen har ikke vokst noe særlig. Legen sa at den jeg hadde under kjertelen er den største, men at jeg har flere hundre små knuter i kjertelen....Legen hadde det travelt, fikk ikke spurt så mye.

Er litt engstelig for jeg har lest at det kan bli kreft i disse knutene....-noen som kan fortelle meg litt om dette og om hva som bør gjøres? Har en lege som er lite forståelsesfull(som mange andre her) og hva bør jeg spørre han om når jeg skal tilbake til ham?

Blir veldig glad om noen vil ta seg tid til å svare!!!
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei og velkommen,
    Jeg skynder meg å svare deg selv om jeg ikke kan noe særlig om knutestruma, egentlig ingenting, men av de hundrevis av sidene jeg har lest om stoffskifte så har jeg lest at det er veldig sjelden at det er kreft i denne kjertelen og HVIS det skulle være kreft så er den vanligvis lokalisert til kjertelen og lett å behandle.

Håper noen kommer med mer info, men jeg ville bare dele den lille infoen jeg hadde slik at du ikke går og engster deg unødvendig.

Det er litt ferietid inne på forumet....litt stille

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard knutestruma

hei,jeg har betennelsestruma.knutestruma i den ene halvdelen.svulster i venstre halvdel.kjærtelen min er ganske stor.har i det siste vokst opp til haken,har en ny svulst oppi der,har nettopp hvert på haukeland og tatt ultralyd,biopsi,men det viste seg ingen kreftceller....legen sa til meg at de med betennelsestruma har større sjanse til å få kreft....jeg skal opp om en måned ca til ny undersøkelse, men det er ikke så vanlig å få kreft i kjertelen.du ser jo det på dette forumet....ikke mange med knuter heller.du har rett i att det er lite info fra legene.har du tatt biopsi av kulen?jeg har lært meg å kjenne halsen min,å jeg har hatt rett når jeg har oppdaget nye kuler.......har du smerter i halsen??
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

De fant knuter/kuler på min mammas kjertel da hennes kjertel hovnet opp, hun fikk den operert bort (kjertelen). Vet ikke om det dreide seg om struma, men d var ikke kreft. Det ble iallefall gjort pga økt risiko for kreft. Hun hadde ikke noen stoffskifteplager før dette så d kan være derfor de valgte å fjerne.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Hei og takk til dere som har svart!

Nei, jeg har ikke tatt biopsi, men skal snart til legen min igjen og da har vel han fått tilbakemelding på UL. Skal høre hva han sier....har ikke særlig tiltro til han, men vi får se. Jeg kommer til å si i fra at jeg vil ta biopsi. Også schintigrafi(sikkert feil stavet), er det ikke der man kan se om det er "kalde" eller "varme" knuter? Det har med kreft å gjøre, tror jeg...Aller helst har jeg lyst til å fjerne hele kjertelen, da er det vel også lettere å finne rett dose på Lewaxin? For sånn som det er nå, er helt uholdbart, finner jo aldri rett dose, er bestandig trøtt og sliten....prøvene blir aldri helt optimale....og jeg er "redd" for disse knutene, selv om det ikke er vanlig å få kreft i dem, er jo risikoen der :(

Har hatt en del vondt i kjertelen eller føles at det er den i alle fall og jeg har hovne lymfekjerteler i nakken, har det med betennelsen i kjertelen å gjøre mon tro? Legen min sa at det var da ikke noe å bry seg om, det kom helt sikkert av noe annet, mente han.....ble ikke snakket noe mer om det. Men disse lymfekjertelene har vært hovne i veldig lang tid.

Lykke til til deg som skal tilbake for ny UL og biopsi, håper at alt er bra!!!!! Må være en forferdelig følelse å kjertelen helt opp under haka, heldigvis har ikke min vokst noe særlig. Men føler at det sitter noe i halsen og må kremte hele tiden, renske stemmen når jeg skal si noe og føler at det noe der når jeg svelger.

Redselen min skyldes nok at jeg har en venninne som for noen år tilbake fjernet halve kjertelen pga knuter og at den var stor. Det ble ikke påvist kreft da. Hun har følt seg dårlig i flere måneder og vært til mange undersøkelser uten at noe har blitt funnet ut. Hun utviklet hovne lymfekjerter særlig på siden av halsen, men ble fortalt at stoffskiftet var bra. Det var nok en betennelse i kroppen, sa legen, men ingen fant ut hva og hvor.....Men plutselig ble det påvist kreft(ble tatt prøver at lymfekjertelene) og den har spredd seg til flere steder i kroppen og den kan ikke helbredes, kanskje holdes i sjakk i noen år .... for en nedtur-hun er helt knekt og bare det å gå å tenke på at kreften herjer i kroppen og vite at det er bare en vei....Uff for en følelse det må være
    Kreften og det at halve kjertelen ble fjernet for noen år siden bør jo ikke ha noe med hverandre å gjøre, men.....tanken er der...

Mye syting og klaging, dessverre, men er godt å dele dette med andre i lignende situasjoner og takker igjen for svar, men er det flere som kan noe om dette er jeg veldig takknemlig for flere svar!!!
    Væren

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    bergen
    Meldinger
    221

Standard

heisann,har du også betennelse i kjærtelen(betennelsestruma)? smertene i halsen min kommer av kjærtelen min,når jeg var på haukeland så spurte legen minst 3 ganger om jeg hadde smerter....vet hvordan det føles jeg satt å kaklet til min mann i går,,,,hvorfor skal de ha meg opp,det må jo stå mer i jornalen ,,,,,,men,kjertelen min er så stor,bråker når jeg svelger,,kan ikke gå med høyhalset genser,noen stilinger jeg ikke kan ha hodet,,,,,,,,,,,,,jeg har også hørt om noen slike tilfeller av kreft.4 stykk.men det går bra med de fleste,men det er ikke noe kjekt å ha svulster(bombe)i kroppen ..jeg vil også fjerne min men de gjør det helst ikke.på grunn av betennelsen,kan skade ansiktnerver,stemmebånd....å det er ikke så kjekt.klem
    s-thyrorgl.antistof 3000. s-ths: 2,55 knutestruma 2006 39 ml... betennelsestruma. Jeg har struma, knutestruma i halvekjertelen og svulster i den andre halvdelen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Hei igjen

Jeg har Hashimotos. Det vil si antistoffer(AntiTPO) som angriper ens egen kjertel og skaper betennelse. Tilstanden "betennelsesstruma" har jeg ikke hørt om før, er det det samme eller?
    Har tatt scintigrafi før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte, har antageligvis hatt det i mange år uten å vite det, har bare følt meg elendig og blitt verre og verre og har vært sykemeldt og er nå på yrkesrettet attføring.

Sliter veldig enda, blitt noe bedre i formen, men merker at konsentrasjon, hukommelse, og det at jeg blir fort sliten og ikke ork til noen ting, fortsatt henger igjen, vil gjerne bli BRA. Har aldri blitt tatt prøver før for 3 år siden og da ble det ikke påvist knuter??

Men har lest at ved scintigrafi kan med se om man har kalde eller varme knuter, kreft eller ikke....Hva er forresten disse knutene og hvorfor oppstår de? Har de også påvirkning mht stoffskiftet? Kan knutene forsvinne av seg selv igjen eller vil de være der for bestandig og bare bli flere og flere?

Siden min kjertel ikke har vokst nevneverdig vil vel det si det samme som at jeg ikke får den fjernet, så fremt det ikke finnes kreft der da...Skal også be om biopsi om ikke legen sier noe om det selv.

Prøver å finne ut mest mulig på nettet om struma/knutestruma, men synes ikke jeg finner så mye, noen som kan gi meg noen linker?

Noen som har forslag til en lege som forstår og kan mye om stoffskiftet i Østfold? Min er ikke særlig god å ha med å gjøre, vurderer å bytte, men man vet jo heller ikke hva man får bare ved å bytte til en som har ledig plass. Finnes ikke mange av de som har gode kunnskaper og har vett på å lytte til pasienten, tror jeg.

Mange spørsmål, føler meg litt dum, vet så lite, men føler meg så glad over å ha funnet dette forumet hvor så mange vet så mye
    Væren

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Hei Sos! Velkommen! Jeg vet ingenting om struma / knutestruma. Men du skriver at du har hatt lavt stoffskifte i 3 år og føler deg elendig, sannsynligvis fordi du ennå ikke har rett dose medisin. Det er dessverre vanlig at leger som ikke kan mye om lavt stoffskifte underdoserer pasientene. Når blodverdiene er innenfor referanseverdiene er de fornøyd og sier at alt er bra, prøven er normal, påstår de. :evil: Anbefaler at du leser artikkelen skrevet av dr. Egil Haug, som er gjengitt flere steder i dette forumet. Du kan regne ut det som blir din vedlikeholdsdose på bakgrunn av din kroppsvekt. Men det er ikke nødvendigvis fasiten for din dosering. Vær forberedt på finjustering over tid. Ellers er det lurt å legge ut blodprøveverdiene din her, så får du kommentarer av ekspertene. Lykke til!

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    25

Standard

Mine siste prøvesvar av de vanligste stoffskifteprøvene han tar, kanskje er det flere som bør tas, i så fall hvilke?

S-Anti TPO 581 ref. <35
    S-FT3 4,4 ref. 3,5-6,5
    S-FT4 17,9 ref. 10-22
    S-TSH 4.11 ref. 0.30-4,50

Føler meg i alle fall ikke bra, dette ble tatt 05.07.06 og dosen er 125 mcg Levaxin nå. Før den dato tok jeg 100 mcg. Spent på prøvene når jeg skal til legen den 21.08.06.

Takk for alle tips og svar!
    Væren

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    52
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei sos

Du er faktisk lav enda. TSH bør ligge rundt 1 og du kan godt få opp T4 nivået en del også! Så du kan uten tvil øke dosen igjen uten at du skulle nærme deg overdosert. Så lenge T3 er innenfor normalområdet så kan faktisk både TSH og T4 ligge utenfor sine normalområder. Det er en del artikler på forumet som kan gi deg gode argumenter i forhold til legen din

Det er ikke rart om du ikke føler deg sælig god med den TSH'en. I utlandandet er det enorme diskusjoner på å sette ned TSH grensen til max 2,5.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Knutestruma - Fine blodprøver
    Av Angelina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 22-10-07, 20:19
  2. Knutestruma
    Av nita i forumet Operasjonssalen
    Svar: 2
    Siste melding: 11-05-07, 20:13
  3. Knutestruma
    Av ronja i forumet Operasjonssalen