Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
19-06-06, 01:37 #1
Hvor tid begynner man å behandle hypo i andre land?
Ber instendig om noen vet, og er helt sikkre, på hvor forhøyet THS må vere i andre land, er det f.eks vanlig å begynne behandling i Tyskland ved 2.5?
Kjenner noen til hvordan andre land igjen praktiserer?
Skal i basis møte på trygdekontoret snart, det er ganske vanskelig å ha Hypotyreose med brain-fog og full pakke, og samtidig skulle argumentere for at diagnosen er rett.
Norge er et U-land når det gjelder forståelse av Hypothyreose.
På forhånd takk
MVH
TorHar "friske prøver" etter norsk standard, men har stoffskifte problem alikevel, fikk reddning hos Dr Oftebro.
-
19-06-06, 01:54 #2
Hei Tor
Jeg kan ikke svare på spørsmålet om verdier i andre land. Men det er ikke din jobb å argumentere med trygdekontoret! Det er det legen som skel gjøre ved å skrive brev/søknad til dem.
Jeg leverte masse informasjon og artikler til kontorene slik at de skulle forstå diagnosen min og hvordan det fungerer.
Sender med en link til deg.
http://www.matoghelse.no/index.php?id=309771
Dette er en artikkel om en ung mann som har hatt hypotyreose i mange år uten utslag på blodprøvene. Her er det kommentarer fra en seksjonsoverlege på Haukeland. Og han bekrefter at man ikke kan finne alle svar i et reagensrør. Kanskje noe å ta med seg slik at de skjønner at du ikke er alene i verden med dette.
Boken til Hegge er jo også en historie om folk som oss. Det kunne gjerne være verdt å samle noen sitater fra den boken også.
Lykke til med møtet!!!Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
19-06-06, 12:05 #3
I tyskland gjelder grensen på TSH 4 men fler leger bruker 2,5.
Jeg ser på forumene at de nesten alltid også sendes til ultralyd samt at noen sendes til biopsi.
Hashimotos ses tydelig på ultralyd og finnålsbiopsi er egentlig den eneste måten å fastslå Hashimotos på. Postitive anti-TOP antistoffer er også en indikasjon.
I England slåss de med strikte regler og der har de ofte en øvre grense på 5 men jeg har hørt at de i skottland har gått ne til 2,5 ett sted.
Man må til noen enkelte leger for å få behandling med en lavere TSH enn ca.5 og nå har Dr. Skinner vært il sin andre inkvisisjon foran GMC for å gi pasienter thyroxin med en lavere TSH. Vi har ikke et sånt tribunal her i Norge.
I Amwerika gjelder ofte ca. 5, men der kan man gå til en DO, Doctor of osteopathy (som er like mye lege som alle MD)(Her i norge har vi nesten bare tilsvarende MD) og de ser på heloheten og symptomene og man kan få en diagnose enda man har en TSH som er lavere enn 5 mener jeg. Ihvertfall får man behandling utifra helheten og symptomene.
Hele spørsmålet er gjenstand for stor uenighet i legeverdenen.
Leser man diskusjonen i legetidsskriftet, går Aker, poliklinikken inn for en grense på 3,6 sånn cirka (man kan velge om man vi starte på levaxin) mens Husebye staver ut at grensen er 5 i legetidsskriftet og Jorde er ullen. I praksis heller han nok heller mog 5 eller høyere, spesielt hvis man leser hans siste artikkel i denne debatten i jcem.
Norheim og Jorde deltar altså i denne dabatten internasjonalt.
Referanser: www.tidsskriftet.no nr 9 og 10 02
http://jcem.endojournals.org søk på jorde
-
20-06-06, 13:03 #4
Et ille eksempel er england, hvor alle leger må følge offisieller retningslinjer. I Norge er disse mer lokalt.
De offisielle retningslinjer kan være ganske strenge.
Derfor gikk en del pasienter til Dr. Gordon Skinner.
Han måtte foran en tribunal igjen, se http://www.gmcpressoffice.org.uk/apps/n ... /index.php og bla ned til 15. juni og klikk på navnet hans.
http://bmj.bmjjournals.com/cgi/eletters/326/7384/295
Det var en slik "hearing" ifjor også.
http://forums.about.com/n/pfx/forum.asp ... msg=3166.1
-
20-06-06, 19:53 #5
Nederland
Her i Nederland som jeg bor er det veldig forskjellig. Mesteparten så må TSH være på over 5 eller 5.5 skal du få hjelp. I mine prøvesvar så var grensen på 5.5. Jeg hadde selv en TSH på 6.5.
Jeg har tatt prøver i to forskjellige laboratorier, der den ene hadde 5 som grense, men da hadde jeg ganske så normale svar... de lå under 2.
Hos den med grense 5.5 så var det da 6.5.
Alt i alt er det veldig vanskelig å få hjelp for skjoldbrukskjertel problemer her i Nederland, det samme med B12 problemer. Jeg er en av de heldige som har fått en lege som bryr seg
Lignende tråder
-
Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
Av nora i forumet Emner startet av NoraSvar: 1Siste melding: 09-10-10, 19:40 -
Hertoghe vil behandle mine barn på lav stoffskifte!
Av Lulu i forumet Stoffskiftesykdommer hos barnSvar: 4Siste melding: 04-12-09, 09:20 -
Har ERFA kommet til noen andre land?
Av camomilla i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 1Siste melding: 09-11-09, 13:09 -
Verdens bedste land
Av Anisa i forumet Forum: Andre emner (enn stoffskifte)Svar: 12Siste melding: 10-06-09, 02:11 -
Det er lett å… behandle hypotyrose
Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdomSvar: 5Siste melding: 27-06-06, 20:59
Bokmerker