Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard Henvist til nevrolog

I dag fikk jeg endelig brev fra nevrologisk avd. Skal til EEG, pluss en time til nevrolog 1 juni. Ble henvist pga kramper og skjelvinger i kroppen. Det er joe mange andre rare ting jeg plages med også da. Hva er det de leter etter på EEG? Har hatt MR av hjernen for å utelukke MS pga en synsnervebetennelse, og den var undersøkelsen var helt fin.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har ikke hatt noen sånn undersøkelse, men jeg tipper at de på ME-forumet har vært gjennom alt det...
    Du kan kanskje få tolket bildet som de tok for MS en gang til, hvis du fremdeles har mistanker. Men jeg tror at de på ME-forumet vet mer.

Forresten så har hashimotos ofte noe med hjernen å gjøre.
    http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... t/88/2/650 Det fins tester som de ikke kjører på oss i norge, har ikke hørt om dem ihvertfall

Forresten så kan man godt få neurologiske symptomer ved cøliaki (som igjen henger sammen med hashimotos)

"APA was positive in 31.0% (13/42) of patients with Hashimoto's disease "
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... med_docsum

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

EEG er ElektroEncefaloGram. (Bare nesten riktig trur jeg)
    Dem faster en hel haug ledninger på hue ditt med "tyggegummi". Hver av trådene oppfatter signaler i hjernebarken og sender dem til en blyant som beveger seg opp og ned på et papir. Så kjører de papiret fort bortover mens undersøkelsen pågår. Dem blunker med no`lys og du får spørsmål i noen minutter.
    Er egentlig en umulig gammeldags test som ikke er særlig presis.
    Det er nok et ledd i feilsøking rundt de av plagene dine man regner med kan ha et nevrologisk opphav, eller for å utelukke det.
    Man vet ikke hva man leter etter, og tolkingen av disse diagrammene er virkelig for spesialister. Det brukes fagtermer som overgår det meste !
    En kan vel si at de bruker sin lange erfaring og den er nokså individuell. Et annet sykehus kan komme til andre konklusjoner om utslagene ikke er helt entydige.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

EEG brukes for å registrere den elektriske aktiviteten i hjernen din. Jeg tror det må være i forbindelse med krampene du beskriver etter som EEG kan brukes for å påvise/avkrefte epilepsi. Det er mulig at EEG også kan brukes ved andre nevrologiske lidelser.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Forresten så kan man godt få neurologiske symptomer ved cøliaki (som igjen henger sammen med hashimotos)
    nora, du vet vel ikke om noe stoff om dette på norsk?

Og/eller dette:
    Forresten så har hashimotos ofte noe med hjernen å gjøre.
    Kunne man i dette se sammeheng mellom Hashimotos og ME?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Hordaland
    Meldinger
    66

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Dem faster en hel haug ledninger på hue ditt med "tyggegummi". Hver av trådene oppfatter signaler i hjernebarken og sender dem til en blyant som beveger seg opp og ned på et papir. Så kjører de papiret fort bortover mens undersøkelsen pågår.
    Haha!

n'Finn: du er ein kløpper til å forklare! Takk takk takk!
    Studine - ferdig skolert

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei. Jeg har tatt EEG!!! FØr jeg fikk diagnosen Hypo, måtte jeg ned til Drammen sykehus og ta EEG for å utelukke Epilepsi. Husker ikke helt om de i samme slengen utelukket narkolepsi, men jeg ble undersøkt for det og så.

Jeg gikk en stund før legen ville ta stoffskifte-prøver av meg, for ifølge han "HAR DU IKKE LAVT STOFFSKIFTE , FOR DET ER EN GAMMELMANNS-SYKDOM, OG IKKE KOM HER OG PRØV OG LÆR MEG JOBBEN MIN"

En skal tåle litt av hvert av disse legene, noen ganger må de få viljen sin og noen ganger må vi bare sette ned foten. DE kan være nesten som barnehager unger å være, og vi må prøve å styre de med en rolig men bestemt hånd.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    64
    Meldinger
    802

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn
    Er egentlig en umulig gammeldags test som ikke er særlig presis.
    Denne klarer jeg ikke la stå uimotsagt, n'Finn... Hvor i all verden har du dette fra?

EEG er en svært presis metode for å måle den elektriske aktiviteten i hjernen. Det finnes ulike karakteristiske mønstre i denne aktiviteten som vises på grafene man får ut, og dette kan gi verdifull informasjon om hjernens funksjon; viktig bl.a. i utredning av ulike typer epilepsi og søvnforstyrrelser.

http://www.lommelegen.no/art/art2290.asp

http://www.vardguiden.se/Article.asp?articleID=3567 (svensk side)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard

Vel. Teknikken har ikke utviklet seg en milimeter siden den kom for 50 år siden.
    Presis ?
    Prøv å fest en hel haug ledninger med "tyggegummi" uta på en Pc som er defekt, og prøv å finn ut hva som er galt med den da.
    Du kan riktignok bygge på masse erfaring fra andre som har gjort det, og det finnes tykke lærebøker med vanskelige ord og vendinger.
    Men presis ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

He, he

Får håpe jeg får mere ut av EEG'n enn å klippe tyggegummi ut av håret da
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Nevrolog..
    Av Anne Ma i forumet Hos legen
    Svar: 6
    Siste melding: 29-04-06, 01:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine