Viser søkeresultater 1 til 10 av 11
-
26-04-06, 19:31 #1
Høy anti-tpo (og graviditet)
Da jeg først fikk hyperthyreose som 14-åring i 1999 hadde jeg anti-tpo på 7392. Etter et år lå det på rundt 5300. Det siste året har det ligget jevnt på et nivå over 1000 (får aldri helt nøyaktig tall). Anti-tpo'en har vært høy i maaaange år og har aldri kommet ned på et normalt nivå. Her om dagen leste jeg at man har veldig høy sjanse for spontanabort ved graviditet hvis man har høy anti-tpo. Jeg blir jo kjempe bekymret! Er det noen andre her som har høy anti-tpo som ikke får den ned? Er det normalt at den er så høy over så lang tid? Bør jeg ikke bli gravid hvis den ligger på et høyt nivå? (i fremtiden, mener jeg )
Takk for svar! *bekymret*
-
26-04-06, 20:20 #2
Jeg har høy anti-tpo og prøver å bli gravid. Legen jeg går til på balder klinikken er egentlig gynekolog og hun sier at det kan være litt økt fare, men så lenge jeg blir fulgt opp skikkelig, er sjangsen liten for at så skal skje.
Ser ingen grunn til at du i fremtiden ikke skulle forsøke å få barn.
-
26-04-06, 20:29 #3baremei Gjest
Så lenge stoffskiftet er skikkelig behandlet før du blir gravid og man får den anbefalte økningen av dosen i løpet av svangerskapet (for de fleste 50% økning, fulgt av blodprøver hver 6. uke) burde ikke antistoffene alene utgjøre noen fare. Såvidt jeg vet.
-
26-04-06, 21:38 #4
Her er en artikkel som ennå ikke er kommet på trykk:
http://jcem.endojournals.org/cgi/conten ... 005-1603v1
Den sier noe sånt som at hvis amn behandler dem med høyt anti-Tpo med thyroxin, minsker faren for aborter.
-
27-04-06, 12:50 #5
Tar du selen-tilskudd mot anti-stoffene? Min personlige erfaring er at det virker. Fikk tips om det her på forumet, (Takk, Nora!) Hadde Anti-TPO over 1000 i et halvt år etter diagnosen, begynte så med selen-tilskudd (200mcg/dag) og etter et par måneder begynte antistoffene å gå sakte men sikkert nedover. Nå som jeg ikke har vært så flink til å huske på å ta dem i et par måneder, har antistoffene økt litt igjen (to siste målinger.)
Jeg tror i vhert fall selv at det har noe å si...
Beste hilsen, HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
27-04-06, 20:27 #6
Takk for tipsene, Nora og Hilma! Jeg tar multivitamin og den inneholder selen, men bare 50 mikrogram. Kanskje jeg skal prøve litt mer? Kan jo spørre på apoteket. Hilma, har du forresten fått noen andre autoimmune sykdommer? Du behøver ikke svare hvis du ikke vil Det er bare at pga. anti-tpo'en er jeg blitt testet for diabetes som jo er en annen autoimmun sykdom. Har ikke det, men testet positivt på genet som koder for cøliaki. Har man høy anti-tpo har man jo også større sjanse for å få andre autoimmune sykdommer. Jeg sitter nesten og "venter" på at noe skal komme... *hehe huff*
-
27-04-06, 21:24 #7
200 mikogram er anbefalt dose, men 100 kan virke bra også. Man må prøve seg fram.
-
28-04-06, 00:27 #8
Nei, har ingen flere autoimmune sykdommer, - som jeg vet om i alle fall... Har blitt sjekket for cøliaki vha blodprøve (som vel ikke er helt til å stole på, eller?) Diabetes er jeg søren ikke sikker på, men det har vel sannsynligvis blitt sjekka det også.
Tror rett og slett ikke jeg orker å være bekymret for om jeg skal få flere slike sykdommer. Men det er vel bare enda en grunn til å leve sunt, eller hva?
Forresten: angående graviditet og antistoffer mener jeg å huske at Siri Ann svarte på det gamle forumet at hun hadde det under sine begge svangerskap, som forløp svært godt såvidt jeg har skjønt... Viktigst er vel å være godt fulgt opp av en GOD lege uansett.
Klem, HilmaDiagnose lavt stoffskifte og Hashimotos nov 2004. Bruker Levaxin, for tiden 175 mcg/dag
-
28-04-06, 13:22 #9
Blodprøven er ikke helt til å stole på ang. cøliaki, og en del får først positiv blodprøve når cøliakien har vart en stund og tarmtottene er veldig skadet. ANdre har lenge en positiv blodprøve før man kan se noe på biopsien. man ge har både positiv blodprøve og biopsi og omtrent ikke symptomer.
De som fortsetter å spise gluten til tross for positive prøver får malabsorpsjonssymptomer slik som benskjørhet og anemi.
-
28-04-06, 14:52 #10
Hei!
Jeg har antistoffer (mer enn 1000) og har en hudsykdom som heter vitiligo. Jeg har gjennom 30 år mistet mer og mer pigment, flekkvis, og nå er det igrunnen pigmentet som utgjør noen flekker - resten er helt hvit. Tror ikke det er grunn til noen bekymring for at dere skal få det. Det er heldigvis en ganske sjelden sykdom. "Antistoffene" ser på pigmentet som "farlige" og går til angrep for å fjerne de. Omtrent som Don Quiote som trodde vindmøllene var en hær av motstandere...
Vitiligo er verken farlig eller smertefull - bare fryktelig irriterende!
Får faktisk grunnstønad fra folketrygden til dekning av solkremer, dekk-kremer, ekstra slitasje på klær etc.
Lignende tråder
-
Lav tsh og graviditet.
Av litza i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 2Siste melding: 11-09-07, 15:29
Bokmerker