Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
21-02-17, 11:16 #1Uregistrerte Gjest
Høy tpo og lav ths, men normale t3 og t4
får ikke dette til å stemme. Har googlet og lest litt rundt på nettet men har ikke funnet noe som ligner på mine prøvesvar. Noen som kan hjelpe? Det jeg ikke skjønner helt er at t3 og t4 er innenfor normalen, er det vanlig?
TPO >1300
TRAS 1,06
TSH<0,03
T3 fritt 5,8
T4 fritt 18,5
Fått beskjed av fastlegen at jeg har høyt stoffskifte og er henvist til endokrinolog og nukluærmedisinsk for billedtaking.
Jeg hadde høy puls og høyt blodtrykk som jeg har fått betablokker for. Er veldig sliten, trøtt og lei. måtte be om sykemeldig, det var ikke kjekt. Legen ga meg en uke sykemelding.
-
23-02-17, 10:22 #2
Sv: Høy tpo og lav ths, men normale t3 og t4
Hej
Øh... kan man have højt stofskifte med så normale hormon-værdier som disse: T3 fritt 5,8 og T4 fritt 18,5 ?
TPO >1300
TRAS 1,06
TSH<0,03
T3 fritt 5,8
T4 fritt 18,5
Har der været foretaget en ultralyd-undersøgelse af din skjoldbruskkirtel, og hvis ja, hvad var konklusionen?
Har din læge fortalt dig, at din sygdom i virkeligheden hedder Hashimotos thyroiditt, en autoimmun sygdom, som altid, før eller senere ender med lavt stofskifte?
At dit TSH er så lavt har ingen betydning for selve stofskiftet, såfremt T3 fritt og T4 fritt er så normale, som dine er. Man kan simpelthen ikke have højt stofskifte uden at T3 fritt er decideret højt. Derimod, kan man sagtens have lavt stofskifte, selv med normalt T3 fritt og T4 fritt, hvis der er andre forhold som hæmmer deres virkning i kroppens celler.
At dit TSH er så lavt kan være resultat af TSH-blokerende TRAS.
Der er fire forskellige typer af TRAS-antistoffer: TSH-stimulerende ("forfalsker" TSH til at synes højere end TSH ellers ville være); TSH-blokerende ("forfalsker" TSH til at være lavere end det burde være); TSH-neutralt (uden at forandre resultat af TSH-prøven) og den sidste, fjerde type, som ikke kan påvises med de kendte analysemetoder. Problemet er bare, at der findes ingen målemetoder, som kan påvise type-forskelle mellem disse fire typer af anti-TPO, og lægerne må derfor GÆTTE sig til typen, alt efter hvad TSH-værdien tyder på.
I dit tilfælde er dit TSH ABNORMT lavt, og det kunne tyde på, at det kunne være blokerende TRAS-atistoffer du har, men for at være sikker - oplys venligts hvad er ref.området for din TRAS-analyse.
Selv om TRAS-antistoffer er "normalt" til stede i Graves hyperthyreose (autoimmunt højt stofskifte), alligevel TRAS-antistoffer forekommer også i Hashimoto's, hvor stofskiftet endnu er normalt, eller er blevet lavt (hypo). Derfor selve tilstedeværelsen af TRAS ikke automatisk betyder at man har højt stofskifte. Langt fra.
Ved du hvad? Hvis jeg var i samme situation som din, ville jeg insistere på et nyt sæt blodprøver, denne gang sendt til et andet laboratorium, hvor tællingen af anti-TPO er mere præcis, end bare ">1300" (du kan læse om det her), fordi anti-TPO på "> 1300" (ref omr: 0-100) sagtens kan være "209" (ref omr: <35), målt med en anden metode. Desuden er det også vigtigt med "second opinion" på din TRAS ved at lade et andet laboratorium (andre målemetoder) udføre analysen.
At få sin skjoldbruskkirtel undersøgt med radioaktivt stof (jod eller technetium) har en permanent effekt og er et temmelig nedbrydende (for senere helbred) indgreb, som derfor ikke bør ordineres med let hånd. Det lader til at du allerede i forvejen har rigeligt med problemer med stofskiftet, selv uden yderligere belastning, som en undersøgelse med radioaktivitet altid bliver.
Er du sød at svare med følgende:
1. har din læge oplyst dig om at du lider af Hashimotos thyroiditt?
2. er der udført en ultralyd undersøgelse af din skjoldbruskkirtel?
3. hvad er referenceområder på de analyser, du har oplyst i dit første indlæg?
At dømme ud fra det, du selv har beskrevet, kan en sygemelding på kun en uge være langt fra nok.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
26-02-17, 19:14 #3Uregistrerte Gjest
Takk for godt utfyllende svar Anisa! Det er jeg veldig takknemlig for.
Er som sagt ny på dette område og litt blank enda. Har prøvd å lest meg litt opp, men får jo ikke dette med å stemme med mine blodprøvesvar.
Har tatt en ny blodprøve i forbindelse med timen jeg skal på til endokrinolog, den har jeg ikke fått svar på enda.
Er du sød at svare med følgende:
1. har din læge oplyst dig om at du lider af Hashimotos thyroiditt?
2. er der udført en ultralyd undersøgelse af din skjoldbruskkirtel?
3. hvad er referenceområder på de analyser, du har oplyst i dit første indlæg?
Fikk brev om time til endokrinolog på sykehuset 2 dager etter. nytt brev kom dagen etter om time på nukluærmedisin til scintigrafi. Hvorfor vet jeg ikke. Ser frem til en samtale med endokrinolog, for å få litt mer svar. Fikk time allerede 14 dager frem i tid. syns det var raskt.
2. Nei
3. TPO >1300 (<100)
TRAS 1,06 (<0,1)
TSH<0,03 (0,5-3,6)
T3 fritt 5,8 (3,5-6,5)
T4 fritt 18,5 (11,0-23,0)Sist endret av Admin; 27-02-17 kl 12:43 Begrunnelse: Citat-tag rettet
-
27-02-17, 20:56 #4
Håber, det er det samme sæt prøver, som sidste gang. Specielt TRAS er her meget vigtig.
Det er underligt! Højt stofskifte betyder altid, at personen er fuldstændig forstyrret og på vej til at blive slidt op, på grund af alt for meget stofskiftehormon - særlig T3 fritt - i cirkulationen.
Dit T3 fritt og endda T4 fritt, er f-u-l-d-s-t-æ-n-d-i-g n-o-r-m-a-l-e. Det betyder, at du for nærværende IKKE har en skygge af "rigtigt" højt stofskifte, men du har et FALSK højt stofskifte. Det forklarer jeg længere nede, under citat med dine blodprøver.
Er det en endokrinolog på hospitalet, du har time til? Hvis ja, er timen hos endokrinologen og timen til scintigrafi sat lige efter hinanden? Eller skal du til scintigrafi på et andet tidspunkt?
Har du ellers struma eller knuder i skjoldbruskkirtlen? (Sorry, jeg spørger så meget).
OK! Nu skal du høre. Resultatet af din TRAS-prøve viser, at du har 16 gange højere TRAS-værdi, end den burde være. Normalt betyder forhøjet TRAS, at man har Graves sygdom = autoimmunt højt stofskifte, men kun hvis T4 fritt og T3 fritt også er for høje!
Dit T4 fritt og T3 fritt er ABSOLUT IKKE for høje. Tværtimod, er de begge fuldstændig normale! Når der IKKE er for alt meget T4 og T3 i cirkulation, er der no way in hell at du kan have højt stofskifte! Men hvorfor siger din fastlege så, at du har højt stofskifte?
Det siger han fordi han ser mest på TSH.
Ved du hvad forkortelsen TRAS betyder?
TRAS betyder (norsk link >) TSH-reseptor antistoff.
Forklaring på TRAS:
TSH virker ved at binde sig til TSH-receptorene i skjoldbruskkirtlen, for at stimulere produktion af thyreoidea-hormoner.
Det kan dog ske, at på grund af en fejl i immunsystemet udvikles antistoffer mod selve TSH-receptorer. Disse (TRAS) antistoffer har samme receptor-kobling som TSH-molekyler, og derfor passer TRAS'erne til TSH-receptorer i selve skjoldbruskkirtlen. Det betyder, at når TRAS'erne sidder på TSH-receptorerne i skjoldbruskkirtlen, så "tror" skjoldbruskkirtlen at det er TSH og retter sig efter det.
Når skjoldbruskkirtlen "retter sig efter" TSH, betyder det, at hvis der er mere TSH i TSH-receptorer - producerer skjoldbruskkirtlen MERE T4, mens hvis der er mindre TSH i TSH-receptorer - producerer skjoldbruskkirtlen MINDRE T4. Sådan foregår det normalt.
Men det forandrer sig, når man har TRAS-antistoffer mod TSH-receptorer.
Der er fire typer af TRAS-antistoffer. 1. neutralt TRAS, 2. stimulerende TRAS, 3. blokkerende TRAS, 4. TRAS-typen, som ikke kan påvises ved de kendte analysemetoder.
Når man har det stimulerende TRAS, kan analysemetoden IKKE SKELNE mellem ægte TSH og det stimulerende TRAS, og derfor "tror" analysemetoden at der er mere TSH, end der er i virkeligheden = falsk forhøjet TSH-værdi = falsk lavt stofskifte = forkert diagnose.
Når man har det blokkerende TRAS, kan analysemetoden IKKE SKELNE mellem ægte TSH og det blokkerende TRAS, og derfor "tror" analysemetoden, at der er meget mindre TSH, end der er i virkeligheden = falsk lavt TSH-værdi = falsk højt stofskifte = forkert diagnose.
Fordi der ikke findes målemetoder, der kan skelne mellem de tre TRAS-typer, er man nødt til OGSÅ at se på resultat af TSH og T4 og T3 - for at finde ud af, HVILKEN TYPE TRAS har patienten.
Hvis TSH er abnormt HØJT mens T4 samt T3 er normal/høj - betyder det, at patienten har stimulerende TRAS = falsk LAVT stofskifte = forkert diagnose.
Hvis TSH er abnormt LAVT mens T4 samt T3 er lav/normal - betyder det, at patienten har blokkerende TRAS = falsk HØJT stofskifte = forkert diagnose.
Fordi du har abnormt LAVT TSH i kombination med perfekt normale T4 og T3 - er dit TRAS blokkerende = FALSK højt stofskifte = forkert diagnose.
Det betyder, at du kan slappe af og ikke bekymre dig om at dit helbred tager skade af et overgearet stofskifte. Du har ikke overgearet stofskifte. Lige nu har du et normalt stofskifte, i hvert fald på papiret, med det kan ændre sig med tiden på grund af dit TRAS.
Det som sker for de fleste, der har blokkerende TRAS er, at når den normale TSH-effekt vedværende blokeres af blokkerende TRAS, kan det føre til lavt stofskifte og til at skjoldbruskkirtlen begynder at skrumpe.
Det betyder, at din situation skal tages alvorligt allerede nu, om ikke andet så for at selv være på forkant med udviklingen. Det er derfor vigtigt, at du er velforberedt til konsultation hos endokrinologen.
Jeg vil råde dig til at prøve at forstå forskellen mellem de to typer af TRAS, særlig den blokkerende som du har, og forsøg at tale med endokrinologen om det.
Hold dig ikke tilbage, stil spørgsmål til endokrinologens evt. undersøgelse- eller behandlingsforslag, og bed om forklaring på konsekvenserne af de forslag, som du vil acceptere. Hellere et spørgsmål for meget, end et for lidt.
Det er ikke så meget selve "bivirkninger" af forskellige typer af undersøgelser, som er de værste. Det, som senere kan være sværest at forlige sig med, er når lægen siger at der ikke nogen problemer med noget, at det nok skal gå alt sammen - i stedet for respektfuldt (over for patienten) at lægge alle kortene frem, så patienten har chancen at forberede sig mentalt på det som skal ske.
Og en ting til: hvis du på nogen måde har mulighed for at tage et familiemedlem, eller bedste ven som en fast bisidder, med til endokrinologen, eller en hvilken som helst anden lægekonsultation fremover - væn dig til tanken om at du står meget bedre og meget stærkere, når du altid har en bisidder med.
En bisidder kan huske alt det, som patienten kan senere let glemme, når man lytter intenst til hvad lægen har at sige. Og det er også temmelig velgørende, altid at have en person, som husker for een, når man bagefter aller mest har brug for gennemtænke noget.
Desuden, er det vores (overvældende hyppig) erfaring, at når der er en bisidder tilstede, er lægerne gennemgående mere høflige og mere omhyggelige med informationer, og forklaringer. Tillige med, at når to personer lytter, kan man ikke senere bebrejdes for at have misforstået noget, eller få at vide, at det har lægen slet ikke sagt. Det forekommer nemlig, desværre.
WOW. Det blev sørme temmelig langt svar, ser jeg. Men gudskelov, når det ikke er skrevet i lukkede grupper, kan man læse lidt ad gangen, og altid let at finde tilbage til, for at læse resten.
Hav en OK aften. Vi snakkes lige pludselig.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Lignende tråder
-
Normale verdier?
Av padletut i forumet BlodprøverSvar: 0Siste melding: 25-10-12, 17:55 -
Normale Kortisolverdier
Av Krabben i forumet Cortisol / ACTHSvar: 4Siste melding: 17-06-12, 22:37 -
Normale blodprøver og bilder, men jeg er jo syk!!!
Av sbjoner i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 3Siste melding: 03-04-12, 11:49 -
Hjertebanken og uro med normale tal
Av Louise i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 2Siste melding: 20-06-07, 20:04 -
Normale verdier????
Av Nala i forumet Normalverdiene?Svar: 8Siste melding: 09-10-05, 23:31
Bokmerker