Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    49
    Meldinger
    13

Standard Presentasjon av meg :)

Hei
    Jeg fikk "bevis" på at jeg er dårlig i midten av juli '14. Blodprøvene viste store mengder anti-TPO og anti-TG. Disse utvidete prøvene fikk jeg tatt etter eget initiativ via tips fra FB-gruppe (forever grateful ).

Sykdomshistorien min startet for 20 år siden, med en innlagt bipolar diagnose på veien for 12 år siden. Har alltid fått beskjed om at blodprøvene er fine, helt fram til september i fjor. Da var Ft4 kommet ned i 10,3. Legen ville ta en ny sjekk av Ft4 i desember før hun ville starte meg på medisiner. Desember viste 12,6 - dermed ingen medisiner. Ble verre og verre gjennom vinteren og våren, maste meg til nye prøver i mai - resultat: Ft4 på 10,9. Begynte på Levaxin 50 mcg. Ingen bedring, ergo mas om nye blodprøver i juli, som altså viste anti-stoffer. Og lenger har jeg ikke kommet foreløpig... Står fortsatt på 50 mcg og blir dårligere og dårligere. Legen er tilbake fra ferie om tre uker, håper noe skjer da...
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    62
    Meldinger
    554

Standard Sv: Presentasjon av meg :)

Hei Kirsti, velkommen hit!

Antistoffene dine viser at du har en autoimmun thyreoiditt / Hashimoto's thyreoiditt. Det er kroppens immunforsvar som feilreagerer, og gjør at funksjonen til skjoldbruskkjertelen blir forstyrret. Det kan godt være at du har gått med dette i mange år, men norske leger har lært at de skal medisinere etter blodprøveverdier, og at pasientens symptomer er underordnet - dvs. du kan ha alle symptomer på lavt stoffskifte, men hvis blodprøveverdiene dine er innenfor det såkalte "normalområdet" setter de deg ikke på stoffskiftemedisin.

Det gjør at denne sykdommen ofte mistolkes som andre ting, for eksempel psykiatri: når blodprøvene dine er "fine", må problemet sitte mellom øra... Mange som egentlig har lavt stoffskifte har fått tilbud om antidepressiva, som selvfølgelig ikke virker noe særlig når årsaken til nedstemtheten er hormonell Jeg gjorde et raskt søk her i forumet med søkeordene bipolar og hypothyreose, og fikk opp en god del treff som jeg tror det kan være interessant for deg å lese. Kanskje har du aldri vært bipolar, men har gått med en udiagnostisert stoffskiftesykdom?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Hej Kirsti

Uanset hvad, det eneste lægen kan tilbyde er at øge dosen af Levaxin, hvis du er heldig. Hvis du ganger din kropsvægt i kg med 1,9 - får du det antal mcg Levaxin din daglige dose Levaxin bør ligge på, for at du skal have en chance for at opnå en bedring. Der findes dog mennesker der skal helt op på 3 eller 4 mcg Levaxin pr kg kropsvægt, før de bliver markant bedre, men 1,9 mcg er nok den mindste, effektive dose. Forhåbentlig er din læge sin opgave voksen, når hun er tilbage fra ferie.

Der er også en hel del du selv kan gøre, selv om det tager tid inden bedringen begynder at mærkes. Når du nu er bekræftet autoimmun, er der en hel del du kan gøre for at mildne inflammationen med omlægning af din kost.

Der findes to former af immunitet hos os alle. Afhængig af hvilken af de to "immuniteter" dominerer - bliver vi enten friske eller syge. Den form for immunitet-forskydning der er karakteristisk for Hashimoto's (som din) hedder det humorale immunitet (Th2) og den kan afbalanceres med det "sunde" immunitet bl.a. ved hjælp af kost-tilpasning.

Det er ikke noget hokus-pokus, men immun-medicinsk viden som en anden bruger (rexxy69) har studeret og skrev om her for nogle år siden. Takket være Rexxy har jeg sammenfattet de praktiske oplysninger omkring kosten i forhold til inflammationen i en tråd der hedder Immunitet: Th1/Th2 afbalancering gennem kost og levevis og kan læses her.

Den er ikke særlig lang og heller ikke specielt indviklet. Til gengæld kan du få oplysninger om, hvilken mad vil svække dit Hashimoto's og styrke dit helbred, og hvilken mad forværrer sygdommen.

Jeg er ikke det mindste overrasket, at du har en bipolar-diagnose i lasten. Hashimoto's og bipolar-lidelser er hinandens tro følgesvende hos de prædisponerede. Du kan kaste et blik på tråden Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred . Tråden er mest på engelsk, men alle overskrifter er oversat til dansk og der kan du let finde ud af, hvor tæt hører disse lidelser sammen med thyreoideahormon-mangel, nærmest uanset årsagen, men oftest pga. en skjult - mange år undervejs - autoimmun thyreoideasygdom. Rigtig mange mennesker er kommet sig fuldstændig fra en "psykisk" sygdom takket være effektivt doseret hormonbehandling, selv efter mange års forgæves behandling med psykofarmaka.

Har du nogensinde været i behandling med lithium for din bipolar-lidelse? Lithiums mest velkendte bivirkning er.... lavt stofskifte. Eller også som Bettie siger:

Sitat Opprinnelig skrevet av Bettie B. Vis post
    Kanskje har du aldri vært bipolar, men har gått med en udiagnostisert stoffskiftesykdom?
    Godt nok er det sommertid, ferie osv. men håber at der er flere kommentarer fra andre til dig senere, medmindre en ny hedebølge kommer i vejen.

Lykke til og god bedring.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    49
    Meldinger
    13

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har ikke brukt litium, men Efexor og Lamictal. Jeg har aldri vært manisk, kun deprimert og ekstremt trøtt, sliten og utbrent. Det verste er at jeg ikke en eneste gang har hørt fra daværende psykiater, som behandlet meg, si direkte til meg at jeg faktisk ER bipolar.. Ikke har jeg lest det noe sted heller, for til tross for henvendelser til psykiatrisk poliklinikk om å få utlevert journalen min har jeg ikke sett snurten av den..
    Opp gjennom årene har jeg hatt diverse andre små plager også: soppinfeksjoner som ikke vil gi seg, hårtap, jernmangel, hudproblemer, leddsmerter fra og til, kalde hender og føtter, treg mage, dårlig konsentrasjon og hukommelse, kronisk elveblest, svimmelhet og episoder med kraftige blodtrykksfall. Det "dumme" er at disse problemene er så spredd utover i tid (mange år), alt har ikke opptrådt samtidig og like kraftig, så jeg har aldri summert disse sammen, om dere forstår, men har gått rundt og akseptert at ingen er 100% frisk hele tiden. Alvorlighetsgraden har også variert veldig, så jeg har aldri tenkt på at dette kunne være flere sider av èn sak, bortsett fra det siste året hvor jeg har vært så dårlig og symptomene på alt har vært så kraftige, slik at jeg begynte å tenke at tilstanden min ikke ene og alene skyldes psyken.
    Nå er jeg kommet til et punkt hvor jeg rett og slett nekter å gå rundt og ikke ha et liv.. Er ikke 40 år ennå
    For et par dager siden ringte jeg Funksjonellmedisinsk Senter i Oslo og fikk en prat med en av legene der. Han ga meg et lite håp om at det er mulig å røske opp i dette og komme til bunns i saker og ting. I går kveld bestemte ektemannen min og jeg at vi går for en behandling der, selv om det kommer til å koste mer enn det vi strengt tatt har råd til.. Jeg orker bare ikke mer..
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    62
    Meldinger
    621

I vil ikke fortryde at gå i gang med en gennemgående behandling af dig. Det koster penge nu, men I får mere glæde af dig senere.

Se det som en rejse og udvikling. God fornøjelse, hmm selvom det ikke hele tiden er en fornøjelse, men det bliver bedre i små og store ryk.

Tina

Medlem siden
    Jun 2014
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    49
    Meldinger
    13

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post

I vil ikke fortryde at gå i gang med en gennemgående behandling af dig. Det koster penge nu, men I får mere glæde af dig senere.

Se det som en rejse og udvikling. God fornøjelse, hmm selvom det ikke hele tiden er en fornøjelse, men det bliver bedre i små og store ryk.

Tina
    Tusen takk, Tina

Lignende tråder

1. min presentasjon Trine
    Av tatanja i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 25-09-11, 16:04
  2. Presentasjon av fortvilte meg
    Av Cathinka i forumet Lavt stoffskifte i grenseland
    Svar: 1
    Siste melding: 03-02-11, 03:38
  3. Presentasjon av meg
    Av Caroline i forumet Presentasjoner
    Svar: 6