Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
-
15-07-14, 15:12 #1
Lige fået konstateret lavt stofskifte MEN....
Hej folkens.
Så har jeg fået resultaterne!
Men de er noget atypiske siger lægen, de alle lave undtagen en af dem..
Triiodthyronin frit (t3);P. 4,5
Triiodthyronin (3,3',5-);P. Følger
Thyroxin frit (T4);P. 14,0
Thyrotropin (TSH);P. 0,86
Thyrotropinreceptor ab;P. SSI
Amylase. 25
Hvad får I ud af det ?
Jeg troede jeg havde for højt da jeg er lav i vægt og har svært ved at tage på, taber mig nemt...
Lægen har bestilt Amour thyroid til mig og siger at jeg skal tage 30 mg om morgenen og ringe 1 uge efter.
Men han vidste ikke hvad det Koster... Gør I ?
Jeg spurgte om der var bivirkninger og han sagde nej...
Tager gerne imod feedback, det er helt nyt for mig det er..
-
15-07-14, 18:07 #2
Sv: Lige fået konstateret lavt stofskifte MEN....
Hej Sille83
Lavt stofskifte kommer i flere varianter, har jeg læst mig frem til. Man kan have tendens til vægtøgning eller ej.
Jeg har heller ikke taget på, og jeg kan godt være lidt frustreret over, at mange kostråd er med udgangspunkt i, at man skal tabe sig.
Godt at din læge vil bestille Amour/medicin til dig, for dine frie værdier er noget lave.
Redigeret: Kom lige til at tænke på om, du har fået taget antistoffer - anti tpo? Hvis ikke så er det nok noget, du må få gjort. Hvis du har antistoffer mod din skjoldbruskkirtel, så nedbryder du den og undervejs i nedbrydningen, vil du frigive flere stofskifte hormoner.... men på den anden side, så ville dine tal nok have set lidt anderledes ud med højt/højere TSH.
Det vil typisk give symptomer på både for højt og for lavt stofskifte. Og det ser ud til at være sådan en blanding af symptomer, du har.
Tina
-
15-07-14, 18:42 #3
Hej Tina,
Jeg håber at Amour Thyorid vil hjælpe
Tager du det?
Giver det bivirkninger?
Hvor hurtigt følte du en bedring? Min læge siger at jeg skal ringe og rapportere efter 1 uge.
Jeg har ikke fået taget Anti tpo, min læge siger at man ikke kan få taget den i DK? det er den hashimoto ikke?
Jeg kan læse at man også burde få taget af TRAb? Graves?
Af symptomer ved for lavt stofskifte kan jeg genkende:
Glemsomhed
Grådlabil
Depression og stress, samt problemer med at få dagligdagen til at fungere
Dårlig hukommelse og manglende koncentration
Meget ondt i fødderne. Det er ofte ikke helt så galt, når man "bare går en tur" - men hvis man "shopper", går og står, får man ondt og kan nærmest ikke gå i flere timer efter
Kraftig menstruation, længere end normalt.
Stor vanskelighed ved at dyrke motion, f.eks. bliver man forpustet efter bare 3 trappetrin
Krampe i ben både nat og dag (det stoppede efter jeg begynde på magnesium)
for lavt blodtryk
Rillede samt skrøbelige negle
Konstant og voldsom træthed.
Forstoppelse eller løs afføring. (tror jeg har skjult forstoppelse)
Uregelmæssigt hjerteslag (har fået lavet test fordi jeg får voldsom stikken i hjertet nogle gange og det pludselig slår hurtigere)
Søvnproblemer – man vågner gentagne gange om natten, eller man kan ikke falde i søvn (dog blevet bedre efter jeg begynde på Perikon, før var det MEGET slemt)
Langsomme bevægelser (nogle gange)
Blodmangel (jern mangel)
Mangel på B12 samt D vitamin
Jag og smerter i hoved
Kløen i ørerne (nogle gange, ikke udtalt problem)
Langsom tale, reflekser og bevægelser (nogle gange, ikke ofte)
Kulde og varme intolerence
Lavt immunforsvar
Hyppige forkølelser
Synkebesvær (ofte følelse af klump sidder i halsen)
Af symptomer ved for højt stofskifte genkender jeg symptomer som:
Hukommelsesproblemer
Hjerte banken
Angst
Stress
Øjenproblemer, tørre, følsomme øjne (nogle gange)
Tynde negle
Uregelmæssige menstruationer, forstyrret menstraution
Forvirring
Udmattelse
Grådlabil
Konstant sult (kaldet ulvesulten) (!!!Meget plaget af!)
Vægttab på trods af øget appetit
Indre uro.
Hurtig puls
Hurtigt fungerende mave
Vægttab
Træthed
Irritabilitet
Udtalt træthedsfornemmelse
Agressionsudbrud
Hurtig nedgang i blodsukkeret (udtalt problem)
Men jeg føler også at jeg kan genkende mange symptomer fra Graves:
Træthed
Angst
Panikanfald
Humørsvingninger
Ekstremt Emotionel
Vrede
Depressionslignende tilstande
Svækket hukommelse
Hjernetåge
Nervøsitet
Paranoia
Overreaktion på stimuli
Blander ord og sætninger sammen
Hjertebanken
Åndenød
Vægttab
Øget appetit og tørst
Skøre negle og hår
Tør hud
Mangel på D-vitamin
Hovedpine, migræne
Svingende blodsukker
Stiv nakke eller nakkesmerter, der holder i flere uger ad gang
høj libido
Pretoria myxødem (appelsinhud) (ikke udtalt, men noget, taget i betragtning ag BMI på 18.6, og at jeg spiser sundt, hverken ryger, drikker)
-
16-07-14, 08:10 #4
Hej Sille83
Nu du starter på Amour, kunne det måske også være en ide at studere denne hjemmeside: http://www.stopthethyroidmadness.com/. Og så er der rigtig meget viden her på forummet, husk det
Nu kender jeg kun til Hashimotos, fordi det er det, der har ramt mig Men ja, det er vigtigt at få taget alle antistofferne, så du kan finde ud af, hvad der ligger bagved. For har du antistoffer, så har du en auto immun reaktion i kroppen, som du kan have godt af at arbejde med, dvs at du finder ud af, hvad der sætter alt dette i gang i din krop. Du kan godt have antistoffer, der viser både Graves og Hashimotos.
Men det kan jo også være, det ikke er auto immunt. Der kommer jeg lidt til kort, men prøv at klikke rundt i forummet her og se om ikke, du kan finde noget information.
Og jo, jeg vil give dig ret i, at der kan være mange symptomer, og nej, det er ikke altid, at den gængse liste over for lavt stofskifte dækker, fordi der kan være andet galt. Jeg kunne heller ikke kende mine symptomer fra listen over for lavt stofskifte. For mig var det også alt muligt andet - jeg troede faktisk, jeg var ved at gå ned med stress i alvorlig grad.
Når du kommer i gang med Amour, så vil dine symptomer forsvinde stille og roligt - når du er kommet på rigtig dosis og har været det et stykke tid. Det er derfor godt at læse alt om dosering, både her og på STTM (se link ovenfor). På Stofskiftesupport har de rigtig mange gode information til at starte på - men de mangler lige det sidste, som du kan finde her og på bl.a. STTM.
Det er fint, at din læge vil følge dig en gang om ugen - men lad ham nu ikke stoppe dig, du skal finde din rette dosis i et godt tempo (men heller ikke for hurtigt ).
Tina
Lignende tråder
-
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte for snart 3 år siden
Av Prinsessen i forumet Lavt stoffskifteSvar: 77Siste melding: 11-02-14, 17:13 -
Jeg fik konstateret for lavt stofskifte efter jeg havde fået mit 3 barn
Av Kamilla i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)Svar: 10Siste melding: 14-10-11, 23:09 -
Vægttab & motion har fået mit stofskifte til at crashe
Av gitteh i forumet Lavt stoffskifte, (over)vekt, mat og treningSvar: 9Siste melding: 09-02-11, 21:29 -
Jeg fik konstateret lavt stofskifte for ca 4 uger siden
Av Karen M i forumet Lavt stoffskifteSvar: 13Siste melding: 17-01-09, 22:08
Bokmerker