Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
Tråd: Arbeidskapasitet
-
08-05-13, 23:41 #1
Arbeidskapasitet
Hei
Jeg har et spørsmål ang. stoffskiftesykdom og arbeidskapasiet.
Jeg forsøker være kort.
Jeg har operert bort skjoldbruskkjertelen fordi jeg fikk kreft i den. Dette var i 2005
Samtidig slet jeg psykisk med lav selvfølelse.
De to siste år har jeg fått psykiatrisk hjelp som har redusert mine symtomer som blandt annet er Tretthet, utmattelse, konsentasjonsvansker
Men symtomene har vedvart i redusert grad. Slik jeg kjenner det i dag, så er ikke dette av psykisk art.
Jeg mener det er fysisk, og handler om stoffskiftet på en eller annen måte. ( selv om prøvene mine er fine)
Jeg går i AAP 100%
Jeg har trappet opp arbeid i praksis.
Nå begynner jeg i 60% stilling.
Jeg ønsker meg 100% arbeid, men er usikker på om jeg har kapasitet til det.
Arbeider jeg over 60%, mister jeg AAP, og hører at det vanskelig å få hjelp hvis jeg går ut av system.
Hvilken avtaler er dere kjent med at man kan lage med NAV?
Jeg trenger å trappe opp til 100%?
Kan jeg noe annet en å formidle hvordan jeg kjenner det til min fastlege? Jeg får jo ikke bevist hva mine symtomer kommer av.
Jeg kjenner bare hva jeg har blitt bra av.
Og jeg kjenner hva som ikke har blitt bra av psykisk behandling. Da står jeg jo igjen med det fysiske...
Håper dette var forståelig og at noen kan svare.Opperert i to omganger for skjoldbruskkjertelkreft. Siste operasjon 27. Mars 2006.
-
11-05-13, 16:14 #2
Re: Arbeidskapasitet
Hei og velkommen hit
Jeg kjenner ikke Nav nå, men har selv vært igjennom systemet og ble ufør. Det som var min hjelp var en lege som den gang valgt å ta flere prøver enn standar. Spesielt nu som du har tatt bort kjertelen. Går ut fra at du er satt på levaxin. Du må presse legen og hører han ikke, må du hvis du har mulighet for det ringe /oppsøke andre for å høre om de kan mer om stoffskifte.
Du trenger å få en hjelp og hvis ting ikke har endret seg siden jeg ble syk (stoffskiftesyk) måtte jeg ha en tilleggs diagnose for å bli i systemet. Tror det ble deperesjon. Depresjon er en del av det å være stoffskifte syk, ikke en egen diagnose. Vel ikke for meg ,vet jeg nu.
Nav la deg bli i systemt hvis du har en god legeerklæring. Skal du få det må du få legen til å ta flere prøver og stå på og fortell hvordan du føler deg. Ikke gi deg. Du trenger adekvat behandling og hjelp av forhåpentiligvis en samarbeidsvillig lege. Lykke til
Jeg har lavt stoffskifte og får tatt disse prøvene, du har vel høyt så mulig de ikke er relevant for deg. Kanskje noen andre her inne med lignende prøblem kan hjelpe.
Jeg tar
TSH . FT4 -FT3 - Dette er bare minimum.Hashimoto's med anti-TPO over 3500 i 2000.
Brukt levaxin over 10 år, ikke frisk. Prøver nu Thyroid og cortef.
-
12-05-13, 17:30 #3
Sv: Arbeidskapasitet
Hei!
60 % er jo veldig bra at du klarer. Husk at AAP har en varighet på max. 4 år. Da er tiden inne for å enten vurdere uføretrygd eller annet, men AAP går ut. (nye regler.) Jeg vet man kan inngå avtale med NAV med å forsøke seg på 100 % en stund for å se om du klarer det. Da blir det en ny handlingsplan med tidsbestemt tidsrom, og det settes opp nytt møte før planen går ut. Men klarer du 100% jobb, og vil fortsette med det etter avtalt tid, står du på egne ben uten NAV. For da blir du ikke ansett som å behøve hjelp av dem lenger.Ingen vil bære vellykkethetens pris i dag. Men ingen vil være mislykket.
Punda dagbok
-
12-05-13, 19:38 #4
Før jeg ble uføretrygdet fikk jeg beskjed fra NAV om at om det er reelt håp om bedring så akn AAP forlenges med tre måneder om gangen utover de fire årene. Ser endel med "usynlige" sykdommer son bl.a. ME ofte må vente i åtte år før de blir uføretrygdet.
-
30-04-16, 01:31 #5Uregistrerte Gjest
Norske helsevesenet ser ikke noe poeng i å forske på arbeidskapasitet hos oss som lever med denne sykdommen. :(
-
01-05-16, 20:40 #6
Takk Uregistrerte
Danskene forsker på sammenhengen mellom hypo / hypertyreose, arbeidskapasitet og arbeidslivet, uten at denne forskningen så langt har vært noen nytte til for danske pasienter. Du kan lese om det i følgende emner: 1. Helbredsrelateret livskvalitet hos patienter med thyroideasygdomme (i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter...) og 2. Arbejdsliv for personer med sygdomme i skjoldbruskkirtlen (i forumet På jobb med lavt / høyt stoffskifte)Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
Lignende tråder
-
Arbeidskapasitet og behov for 50 % uføre
Av tidy i forumet Sykdomsutgifter, arbeid, trygd, NAV, sosialhjelp etc.Svar: 1Siste melding: 04-11-07, 14:00
Bokmerker