Viser søkeresultater 1 til 10 av 48
-
25-05-07, 18:58 #1
Kan man si at stoffskifte er normalt bare ut fra TSH?
Hei
Jeg er for første gang her inne fordi jeg lurer på om man kan ha for lavt stoffskifte selvom TSH viser normale verdier mellom 1,4 og 1,6. Har kun en gang blitt målt for T4 (tror det var det) og den var 13, noe annet har ikke blitt målt. Kan man si at stoffskifte er normalt bare ut fra TSH?
Jeg har så utrolig mange av symptomene som blir beskrevet på lavt stoffskifte.
-
25-05-07, 21:36 #2
Hei Bonzo og velkommen hit. Gratulerer som medlem nr 400!!
Når det gjelder spørsmålet ditt om TSH overlater jeg til andre å svare på det. Selv ser jeg ikke på TSH lenger og det gjør ikke legen min heller, men jeg har vært medisinert i snart 3 år. Du har ikke begynt med Levaxin ennå? Jeg håper noen mer oppegående enn meg kommer og svarer deg...• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
25-05-07, 21:50 #3
Takk for svar Yvette. Nei jeg har ikke begynt på levaxin for jeg har alltid fått høre at stoffskiftet mitt er fint etter blodprøver. Men hvis de ikke har sjekket annet en TSH og kun T4 en gang så er vel kanskje ikke dette nok til å stille en god nok diagnose.
Ã…rsaken til at jeg har begynt å tenke på stoffskifteproblemer er at vi sliter noe voldsomt med å blir gravide. Har ei datter på 2 som ble til etter nesten 2 års prøving og da etter kort til på Fedon kur. Av dette fikk jeg plutselig mye mer energi så egentlig burde jeg vel gjøre et forsøk der igjen. Problemet mitt er bare at jeg hadde ekstrem svangerskapskvalme og den type mat byr meg veldig i mot. Men jeg må vel bare tvinge det i meg. Jeg eier ikke energi og kan egentlig sove 12 timer om dagen, noe som stopper seg selv med en 2-åring i huset. Syntes også at jeg har begynt å glemme mer og mer, takler stress fryktelig dårlig. ++++++
-
25-05-07, 22:33 #4
Du skriver ikke noe om referanseverdiene ( det tallet som står bak blodprøven) Det viser hva verdiene skal være og det kan jo være at du ligger i nedre området. TSH er ikke nok å måle det må måles T4 og T3 samt antistoffer også.
Jeg vil råde deg til å få målt stoffskifte på ny om ca. 4 måneder og se hvordan det er da. Uansett hva som er galt med deg så kan du ikke ha det som nå.
-
25-05-07, 22:48 #5
Husk å alltid få målt verdiene om morgenen, siden TSh er dobbelt så høyt da. Har selv brent meg på det.
Det har vært flere andre innom her og hatt hypo-symptomer med en ft4 på 13 og sånt, hvis vi går ut ifra at normalen går fra 10-20 eller 22.
Hvis du er overvektig, kan du kanskje ha PCOS hvor jo et noe lavt stoffskifte inngår i syndromet.
Og overvektige lager cytokiner (betennelsesmarkører) som er kjent for å senke TSH falskt.
Men legene ser bare på TSH. Du får nok problemer med å bli trodd.
Husk å få målt anti-TPO, antistoffene våre, samt TRAS, graves-antistoffene. Og en del av oss har begge, og har også en type TRAS som falskt senker TSH. Da blir man hypo også. Så den TSH- målingen er ikke ufeilbarlig. Og dessuten ahr en tredel av oss antistoffer mot hypofysen (som lager TSH)....så hvoredan de sier at TSH er alfa og omega, er meg en gåte.
Hvis du følte deg bedre på fedon, kan det være at høyt blodsukker gjør at det er høyt insulin og det er kjent for å tette igjen reseptorene i cellene for stoffskiftehormoner også.
Husk neste gang å få målt
TSH
ft4 ft3
anti-TPO TRAS (antistoffene for thyreoidea)
og kanskje D-vitamin (skal være mist 80 egentlig)
blodprosent og ferritin og B-12
siden lave verdier på disse ting også kan gi hypo-lignende symptomer.
nora
-
26-05-07, 02:54 #6
Anti Thyreoglobulig (anti-TG) bør du også ta + ferritin (jern).
Selv var jeg kjempe dårlig med slike fine prøver, men det er uten tvil unntaket som bekrefter regelen om du skjønner hva jeg mener.Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
26-05-07, 15:23 #7
Hei Bonzo;
Jeg har også normal TSH og en T4 på 14 (ref.verdier 11-23), den er altså nokså lav. Jeg har nesten alle hypo-symptomene, og hele slekta full av stoffskiftediagnoer, men har ikke fått prøve noen medisin enda.
Men har ikke tenkt å gi meg før jeg får lov å prøve det.
Alt annet som kan sjekkes med blodprøver er sjekket nå, tror jeg.
Din T4 er temmelig lav vil jeg tro, og kan være årsak til manglende energi.
Trøtt/slapp er mitt største problem av symptomene.
-
26-05-07, 18:10 #8
Herregud så glad jeg er for at jeg ble tipset om dette forumen. Det kan jo faktisk virke som at finnes en naturlig årsak til at jeg er så mye slapp, sliten og trøtt. Tror jeg må ta meg tur til legen igjen å få tatt alle de prøvene dere foreslår, den siste TSH tok jeg i oktober så da er det vel på tide å ta en ny komplett prøve. Skal man være fastende?
Nora, er overvektig nå (15 kilo), men hadde vel de samme symptomene når jeg var tynn. Har tidligere fått høre at jeg hadde et snev av pcos, pga. noen forhøyet LH og androgen, normal c-peptid iflg. legen men noe forhøyet iflg. Fedon. Men det siste året har jeg fått høre at noen pcos har jeg ikke, og de siste hormonene var normale, men fortsatt noe forhøyet c-peptid etter Fedon-standard.
Har lest her inne om et privat sted som heter Oftebro Helse, er det noen av dere som har noen erfaring fra dette stedet og hva koster timen?
-
27-05-07, 20:08 #9
Oftebro Helse
Har etter å ha lest om lavt stoffskiftesymptomene en sterk mistanke om at jeg har problemer med stoffskifte mitt, men har skjønt at det er vanskelig å få hjelp fra leger/eksperter hvis man ikke er helt på viddene med blodprøver.
Har også lest her inne at mange derfor bruker Oftebro Helse for å få hjelp.
Siden vi holder på med prøverør (2 mislykkede) og jeg er 36,5 år har jeg ikke tid til å stå i laaaange ventekøer og så etterpå bruke lang tid med evt. medisinering for å kunne klare å bli gravid. Derfor lurer jeg på litt rundt det å bruke Oftebro. Men har fått med meg at timene koster flesk var det 2000 pr. halvtime? Er det vanlig at man må gå til mange timer hos han? Siden vi må ta prøverør privat har vi brukt opp alle sparepengene våre ++++, så vi har absolutt ikke økonomi til å bruke flere 10 talls-tusen på timer.
Hvor lang ventetid er det hos han?
-
28-05-07, 14:57 #10
Hallo. det er ikke lang ventetid, om det ikke er skjedd noe det siste året. Og Han regner ca 3-5 ganger for å få en på beina, og kanskje også ett stoffskifte-kurs.
Jeg var hos han 3 ganger, også var jeg tilbake i 60 % jobb etter å ha susa hos en tafatt lege i 1 år.Hyper siden -92 hypo siden -98.
Bruker Armour.
Lignende tråder
-
TSH for høj men t4 og t3 normalt?
Av AAbell i forumet TSHSvar: 2Siste melding: 19-01-12, 21:44 -
Lavt stoffskifte eller bare han en rekke "tilfeldige" plager?
Av Cherry i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 09-01-11, 10:50 -
Overgang fra høyt til normalt stoffskifte + vekt
Av lady90 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 07-06-08, 20:58 -
Bare kaos! Grenseland for lavt stoffskifte med hyper symptomene
Av jojo75 i forumet Høyt stoffskifteSvar: 36Siste melding: 21-05-08, 21:35 -
Hva er normalt energinivå?
Av cathrin i forumet Manglende ork til husarbeid og personlig hygieneSvar: 11Siste melding: 01-06-06, 15:44
Bokmerker