Viser søkeresultater 1 til 4 av 4
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Kvinner stadig mye mer sykemeldt enn menn....

Uavhengig av alder, yrke, etc, er kvinner mye mer sykemeldt enn menn.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10886893

Jeg kan ikke se at det nevnes noe sted at autoimmune sykdommer og hormonrelaterte problemer rammer kvinner i mye større grad enn menn

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kvinner stadig mye mer sykemeldt enn menn....

Pluss graviditet. Og lavtlønnethet. Som gjør at far blir prioritert fremfor mor når barn blir syke
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Kvinner stadig mye mer sykemeldt enn menn....

Jeg har litt sans for legen Ebba Wergeland http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...tml?tid=236277

Kvinner uten høy utdanning har få valg i arbeidsmarkedet. Derfor havner de ofte i jobber som egentlig er for slitsomme.
    Man må være frisk for å klare jobben, samtidig som belastningene lett kan gå på helsa løs.
    Det er blitt færre jobber i de tunge mannsyrkene, både på grunn av mekanisering og fordi industri og primærnæringer er i tilbakegang. Det er blitt flere jobber i de tunge kvinneyrkene, og dette er jobber som ikke så lett kan mekaniseres.
    Kvinnfolk er ikke sarte stueplanter. Er de mer borte fra jobben, er det som regel en grunn
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Thumbs down Sv: Kvinner stadig mye mer sykemeldt enn menn....

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    Uavhengig av alder, yrke, etc, er kvinner mye mer sykemeldt enn menn. http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.10886893
    Det er totalt åndsvagt, at sammenligne disse to køn i denne sammenhæng! Det er to forskellige køn, dvs. to forskellige anatomier, hormonal fysiologi og to forskellige kønsroller at udfylde i samfundet og familielivet. Ikke fordi jeg ellers går ind for opdelingen af kønsroller, men man kan ikke lukke øjnene for at kønsrollerne eksisterer, og at kønsrollerne påvirker... på hver sin måde, hver sit køn.

Det er lige så meningsløst at sammenligne sygemelding-frekvensen mellem kvinder og mænd, som det ville være at sammenligne sygemelding-frekvensen mellem f.eks. de blonde kvinder og de rødhårede, selv om det sidste ville dog alligevel være meget mere fair fordi præmisserne for sammenligning ville være de samme for begge grupper. Det er præmisserne ikke når man sammenligner to forskellige køn... hvis man da ikke skal ende med meningsløse konklussioner som f.eks. kvinder barberer sig ikke så meget som mænd.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Jeg har litt sans for legen Ebba Wergeland http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...tml?tid=236277

Kvinnfolk er ikke sarte stueplanter. Er de mer borte fra jobben, er det som regel en grunn
    Det er nemlig rigtigt! For nøjagtigt 3 år siden skrev jeg, her på forummet:

Jeg ved ikke om dette også gælder i Norge som det sker i Danmark, at der med mellemrum tordner avisoverskrifterne frem med slet skjulte anklager om, at kvinderne overforbruger sundhedsvæsenet og dermed koster samfundet mange, mange penge, bare fordi de er kvinder (underforstået - hypokondri og funktionelle lidelser er en typisk "kvinde-fejl").

Det er ikke en frisk nyhed, men støvet af med mellemrum lige siden 70-erne, selv om på det sidste kommer emnet frem i medierne oftere end før.... I hvert fald hver gang "velfærdsstaten skal bevares for fremtidige generationer" kommer kvindernes "overforbrug" af sundhedsvæsenet frem i medierne, som om det ikke var andre patienter end kvinder i venteværelser på lægeklinikker og på ventelisterne til hospitalerne.

Det er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, fordi kun de færreste journalister overhovedet gør sig den ulejlighed at undersøge alle disse forudsætninger statistikker mht. til arten af de ærinder, kvinderne måtte henvende sig til lægerne med. Det bliver bare skrevet og beskrevet, som om kvinderne dårligt kan finde på andet end at rende til lægen i tide og utide. Det er den opfattelse den menige borger kan få, efter at have snuppet avisernes overskrifter i forbifarten - og så vokser rygtet sig større og stærkere - lægehjælp-misbrugende kvinder! Og det er ikke en ny opfattelse. Sådan var det også for 20-30 år siden.... Overbevisning og tro kan være for sejlivede til sådan bare at uddrive. Specielt når de vedværende næres af sjuskede journalister og lige så sjuskede politikere! Holder det aldrig nogensinde op?

Jeg tror, at den gamle tråd er fortsat smerteligt aktuel, så ikke mindst for de endnu uvidende, yngre kvinders skyld, vil jeg anbefale at læse den: Kvinner går oftere til lege.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. Hashimoto, lavt T3 syndrom - lærer stadig
    Av evelin i forumet Presentasjoner
    Svar: 6
    Siste melding: 02-02-12, 09:59
  2. TSH hos kvinner og menn
    Av Bastian i forumet TSH
    Svar: 15
    Siste melding: 07-09-10, 12:12
  3. Snakker kvinner mer enn menn?
    Av Anne Ma i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 3