Viser søkeresultater 1 til 10 av 10
    Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Standard Ekstreme verdier??

Hei. Jeg er helt ny her!

Jeg fikk ved en tilfeldighet beskjed om jeg har lavt stoffskifte i forbindelse med en borrelia infeksjon. Lest litt nå og kikker på prøveresultatene mine som virker veldig spesielle, eller?

Ft4: 5 (12-22)
    Tsh: 86 (0,27-4,2)
    Anti tpo:>650 (0-34)

Formen er så og si helt normal, muligens litt slapp,fryser innimellom, lett hodepine, men egentlig ikke noe å snakke om. Fødte for 4 mnd siden.

Burde jeg ikke merket mer, eller kommer symptomene snikende? Tatt levaksin 50 mcg tre siste dagene.

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Sv: Ekstreme verdier??

Sitat Opprinnelig skrevet av Frub Vis post
    Hei. Jeg er helt ny her!

Jeg fikk ved en tilfeldighet beskjed om jeg har lavt stoffskifte i forbindelse med en borrelia infeksjon. Lest litt nå og kikker på prøveresultatene mine som virker veldig spesielle, eller?

Formen er så og si helt normal, muligens litt slapp,fryser innimellom, lett hodepine, men egentlig ikke noe å snakke om. Fødte for 4 mnd siden.

Burde jeg ikke merket mer, eller kommer symptomene snikende? Tatt levaksin 50 mcg tre siste dagene.
    Med de tallene der ville mange ha problemer med å stå oppreist. Det er riktig at symptomer kan komme snikende over tid, vi er forskjellige sånn, men du ville nok snart blitt dårligere, og du skal nok opp i medisindose også vil jeg tro. Du har jo merket at noe skjer, men kanskje tenkt at det var forbigående etter svangerskap. Dette må du følge opp, du trenger helsa di nå som som småbarnsmor.

Les deg opp på kunnskap om stoffskifte det vil du ha bruk for. Flere her inne kan sikkert gi fler kommentarer.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Takk for svar! Legen ringte meg igjen i dag, prøver å få kontakt med en overlege på sykehuset som kan gi mer info. Regner med jeg hører mer over helga. Han skjønner ikke hvordan det er mulig å ikke kjenne mer med slike verdier. Det rare er at jeg løp over en time to dager før den siste prøven ble tatt, tenkte ikke på noe spesielt da. Begynner jo å lure på om det er noe annet som kan være galt!?

Bør jeg holde meg i ro, eller er det bare å leve som normalt så lenge jeg ikke kjenner noe? Ja, jeg får lese mer! Skjønner dette er en stor verden!

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    49
    Meldinger
    418

Jeg synes dette høres veldig ut som postpartum thyreoditt. Jeg har skrevet litt om det før:

Hva betyr Post-partum-thyreoditis?
    Post partum betyr "etter fødselen", thyreoditis er betegnelsen på betennelse i skjoldkjertelen. Den postpartale thyreoditis er en spesiell form for autoimmunthyreoditis, som berører skjoldkjertelen gjennom at immunsystemet lager skjoldkjertelantistoffer. Hos opp til 10% av alle kvinner kan denne sykdommen oppstå noen dager eller uker etter fødselen. Symptomene kommer i begynnelsen av "overforsyning" med skjoldkjertelhormoner og er preget av (f.eks høy puls, svette, skjelving, håravfall, vekttap, nervøsitet, irritasjon)
    I de fleste tilfeller normaliserer dette seg i løpet av noen uker, uten behandling. I sjeldne tilfeller kan det utvikle seg til lavt stoffskifte.

Hva skjer etter fødselen?
    ....Det som også er spesielt etter fødselen, er den hyppige forekomsten av autoimmune sykdommer. Dette forklares ved at under svangerskapet så er immunsystemet praktisk talt "skrudd av". På slutten av svangerskapet kan det noen ganger skje en overdreven "restart" av immunsystemet, som ofte blir begynnelsen på autoimmune sykdommer. Der er skjoldkjertelen spesielt ofte utsatt, derfor eksisterer sogar en egen sykdomsbetegnelse, den såkalte postpartale thyreoditis. (etter fødselen opptredende betennelse)

Her handler det om den første manifestasjonen av en hashimoto-thyreoditis. Den begynner hyppig med over-funksjon (høyt stoffskifte) - gjennom ødeleggelsen av skjoldkjertel celler, fører det til frigjøring av hormoner som allerede er dannet. Over-funksjonsfasen (høyt stoffskifte) varer i et tidsrom fra tre til seks måneder og går deretter over til en normal funksjon. I en tredjedel av tilfellene, går denne fasen over til en underfunksjon (lavt stoffskifte), slik at det kan resultere i en hashimoto-thyreoditt med underfunksjon (lavt stoffskifte). Ved symptomer på høyt eller lavt stoffskifte etter et svangerskap, må man ikke nøle med å ta spesifikke antistoff prøver.

Kan det være det at at ødeleggelsen av kjertelcellene relativt nylig har begynt, og at frigjøringen av allerede dannede hormoner gjør at du ikke ennå føler deg så syk mon tro? For jeg hadde som Tily sier ikke klart å stått oppreist med de prøvesvarene som du har.

Jeg anbefaler deg å ta 200 ug Selen hver dag. Det kan bidra til å senke antistoffene.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Legen mener jeg ikke har vært gjennom en periode med forhøyet stoffskifte, da jeg allerede på 6 ukerskontroll etter fødsel hadde forhøyet tsh på 4,7. Men jeg vet ikke nok om dette, skal lese litt mer. Takk for innspill! Jeg får fortsatt ikke dette til å stemme... Litt redd for fortsettelsen.

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Standard Oppdatering, lurer fortsatt... Bør jeg kreve å utredes mer?

Hei. Jeg er helt ny her!
    Skrev dette innlegget 20.11:

Jeg har nå økt dosene til 100/75 mcg annenhver dag. Tatt en kontroll måling for 1-2 uker siden, da hadde ft4 økt til 7 , men tsh økt til 92. Skal ta nye prøver denne uka.
    Legen min videresendte svarene til en overlege på sykehuset, mente jeg hadde åpenbart post partum Tyreoiditt på autoimmunt grunnlag...?

Føler meg fortsatt i ok form. Perioder heller mer energi enn på lenge. De to siste dagene fått litt vage smerter, rar følelse i halsen, noe som vet hva dette kan bety?

Det jeg lurer på nå er om jeg bør kreve mer utredelse, eller skal jeg bare stole på allmenntilstanden min? mener jo fortsatt at verdiene mine er svært høye/lave i forhold til referanseverdiene. Skal jeg stole på legen min??

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    352

Standard Sv: Oppdatering, lurer fortsatt... Bør jeg kreve å utredes mer?

Hei!

Du er opplagt undermedisinert spør du meg! Burde holde FT4 i høyere del av normalområdet uten hensyn til TSH. Og så burde de vel også måle FT3?

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Takk for svar. Ser at f
    t3 var på 1,9 sist prøve...

Medlem siden
    Feb 2012
    Sted
    Oppland
    Alder
    50
    Meldinger
    352

Det må da være langt under referanseområdet el.???
    I 2006 var jeg første gang hos nåværende lege og tok stoffskifteprøver pga. tretthet og energiløshet og da hadde jeg FT3 på 6.0 (3,6-6,8?)som er i øvre ref.omr. Dette er første gang denne er målt, så hva den har vært tidligere vil jeg aldri få vite.. I årene som gikk fortsatte denne verdien å synke ser jeg nå som jeg selv har utskriften. Den var på sitt laveste før jeg ble satt på medisiner 4,3 som er godt innenfor normalområdet. FT4 var konstant på laveste normalverdi: 12 (12-24). Jeg sov og frøs hele tiden, "mistet" korttidshukommelsen og konsentrasjonsevnen og greide da nesten ikke å stå på beina - tosifret blodtrykk og hvilepuls helt ned i 34slag pr. minutt..
    På 90mg Erfa steg FT4 til 13 og FT3 til 5,9 og på 125mg Erfa var FT4 blitt 18, mens FT3 var 10,3 og sist målt på samme dose FT4 på 21 og FT3 på 8,3. Nå har jeg midlertid blitt bedt om å gå ned i dose til 90mg igjen pga. at blodprøvene viste overdosert selv om formen tilsa noe annet. Fungerte egentlig best med FT3 på 8,3, så mulig jeg går opp igjen for å se om stoffskiftet går seg til selv over tid.. Jeg hadde nok dauet med en FT3 på 1,9!

Muligheter for å få prøve kombinasjonsbehandling?

Medlem siden
    Nov 2012
    Sted
    Møre
    Alder
    47
    Meldinger
    8

Ja, referanse omr. 3,1-6,8, så langt under. Jeg kan ikke helt forskjellen på ft3 og ft4, ... Flere som sier at de ikke hadde greid å stå oppreist med mine verdier, jeg går på skøyter, baker til jul og har tre barn på 6, 4 og en nyfødt... Venter nesten på å gå på en smell, men gått sånn et par mnd nå. ..

Lignende tråder

1. FT3 over ref verdier
    Av Siven i forumet Normalverdiene?
    Svar: 9
    Siste melding: 25-03-10, 19:01
  2. verdier
    Av marie66 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 5
    Siste melding: 28-04-08, 11:50
  3. Ref. verdier (en vennine av meg)
    Av Theodora78 i forumet Normalverdiene?
    Svar: 3