Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
    Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    46
    Meldinger
    72

Standard dokumentert sammenheng

Er det noen som vet om det finnes noen dokumentert sammenheng mellom psykiske problemer og lavt stoffskifte?
    Nav og legen nekter for at det har noen sammenheng, hadde vært moro å klasket i bordet med noe reelt her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Standard Sv: dokumentert sammenheng

Sitat Opprinnelig skrevet av janis Vis post
    Er det noen som vet om det finnes noen dokumentert sammenheng mellom psykiske problemer og lavt stoffskifte?
    Nav og legen nekter for at det har noen sammenheng, hadde vært moro å klasket i bordet med noe reelt her
    "Psykiske problemer" omfatter jo så mye, men jeg trodde de fleste anerkjente at f.eks. depresjon kan være en del av sykdomsbildet.

Men i alle fall: jeg siterer fra boka: "Thyreioedasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling" av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro: side 79; symptomer og funn ved primær hypothyreose: under avd. for psykiske symptomer:

... "initiativløs, nedsatte kognitive funksjoner, hukommelsesvansker, depresjon, pseudodemens, psykose, affektive symptomer " ...

Den boka burde nav og leger ha tiltro til. Den er skrevet for å spre kunnskap om thyreoideasykdommer til bl.a. leger og helsepersonell. Forfatterne er spesialister på sykdommene.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Angry Sv: dokumentert sammenheng

Sitat Opprinnelig skrevet av Tily Vis post
    "Psykiske problemer" omfatter jo så mye, men jeg trodde de fleste anerkjente at f.eks. depresjon kan være en del av sykdomsbildet.

Men i alle fall: jeg siterer fra boka: "Thyreioedasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling" av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro: side 79; symptomer og funn ved primær hypothyreose: under avd. for psykiske symptomer:

... "initiativløs, nedsatte kognitive funksjoner, hukommelsesvansker, depresjon, pseudodemens, psykose, affektive symptomer " ...

Den boka burde nav og leger ha tiltro til. Den er skrevet for å spre kunnskap om thyreoideasykdommer til bl.a. leger og helsepersonell. Forfatterne er spesialister på sykdommene.
    God idè! Bogen kan sikkert lånes på bliblioteket, fordi det ser ud som om den er udsolgt fra forlaget. Se her: "Thyreioedasykdommer - årsaker, diagnostikk og behandling" av Sylvi Aanderud og Trine Bjøro.

At NAV nægter er helt OK. NAV har lov og ret til, ikke at vide noget som helst om denne sammenhæng. NAV er ikke læge, men din læge ER læge, eller er han? For hvordan ellers (bort)forklare hans u-kyndíghed og hans u-viden? Det er virkeligt SÅ pinligt, at denne læge (måske) har ingen anden udvej end at fastholde sin vildfarelse, simpelt hen for ikke at indrømme sin fejl og dermed afsløre sine ringe evner som udøver af lægegerningen?

Pinligt!

Skammeligt!

Janis. Jeg ved ikke hvordan du skal gribe det an, for at få disse tungnemme offentlige aktører til at lytte til fornuften! I tilfælde af at du mislykkes med at trænge igennem bag de tykke skaller på NAV og lægen, kan du dog alligevel gøre noget vigtigt, mest vigtigt for dig selv: lad aldrig nogensinde noget menneske - offentligt eller privat - at bringe dig ind i usikkerhed om, hvor dine mentale plager stammer fra!

Du har lavt stofskifte, hvilket er en tam og misvisende betegnelse, fordi det lyder som en bagatel. Ikke som en sygdom. Men det er i allerhøjeste grad en sygdom der plager og slider på både kroppen og sindet! OG SINDET!

Som sagt, ved jeg ikke om du kan trænge igennem til bevidstheden på den tykpandede NAV og lægen, men hvis du kigger over i forummet Stoffskifte og kognitive, psykiske og nevrologiske plager, vil du - foruden masser af andet - også finde øverst i emneoversigten en lang tråd med links til meget af verdens videnskabelige forskning i sammenhængen mellem lavt stofskifte og psykiske tilstande/sygdomme. Klik her: Thyreoidea-sygdom og psykisk helbred og du vil nok blive (i den grad) overrasket over, hvor tæt forbundet er hypothyreose med faren for udvikling af psykiske tilstande, hvis sygdommen negligeres og får lov til enten forblive ubehandlet eller under-behandles LÆNGE NOK...

Du er ikke et psykiatrisk tilfælde!

Du er ikke et psykiatrisk tilfælde!

Du har hypothyreose og lad intet eller ingen modsige dig!

Du har ret!

Det har NAV og lægen IKKE!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    61
    Meldinger
    3,120

Coachen/psykologen jeg gikk til hadde ikke en link til og bevise at jeg var uopplagd, sliten, hadde labilt humør, søvnproblem fordi om jeg alltid var trett, etc., men hun konkluderte i rapporten til NAV at det er kjent at ubalanse i hormoner er en fysisk ting som vil føre til at man vil få en reaksjon psykisk, og at jeg ikke viste tegn til klassisk depresjon men tvert i mot viste en helt normal reaksjon på ubalansen i hormonene.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Hvis du søker på Google Scholar så kommer det opp en del du kan printe ut og ta med av forskning

http://scholar.google.no/scholar?hl=...pression&btnG=
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2011
    Sted
    Midt Norge
    Alder
    46
    Meldinger
    72

Tusen takk for svar, den boken skal jeg sjekke om de har på biblioteket.
    Takk for at dere orker å svare meg og hjelpe meg hver gang når jeg lurer på noe, skulle ønske jeg kunne hjulpet dere tilbake, men er ganske fersk enda...
    Nav oppfører seg som de er leger iallefall, de overkjører legen og skal utfordre meg med få meg til å trø over min grense, altså overkjøre mine signal på når kroppen sier fra når det er nok, det skal de trigge nå. Selv om jeg vet etter 10 år med "dritten" at jeg blir verre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: dokumentert sammenheng

Takk for at dere orker å svare meg og hjelpe meg hver gang når jeg lurer på noe, skulle ønske jeg kunne hjulpet dere tilbake, men er ganske fersk enda...
    Du hjælper allerede, Janis. Ved at fortælle din historie, andre kan genkende sig i og dermed erkender måske deres egen situation. Ved at opdatere din historie. Ved at stille spørgsmål, andre måske også har brug for et svar på.... Der er langt flere "gæster" her, end brugere (hvis du kigger ned på counteren nederst under forummet) og alle de lærer af det du og andre skriver her, så ja, du hjælper allerede. Du kan også kigge øverst på forummets forside, hvor der er links til petition for thyroidpatienter, og til World Thyroid Register, hvor alle kan registrere sig og dermed være med til at gøre en forskel for fremtiden. Håber at så mange som muligt gider gøre det... Jeg har skrevet under og registreret mig som støtte til disse "missioner".
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Lignende tråder

1. FATIGUE, som kan ha sammenheng med kreftbehandlingen
    Av Rosin i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifte
    Svar: 13
    Siste melding: 09-09-11, 20:29
  2. Smerter i hæl - kan det ha sammenheng med stoffskifte?
    Av FemIce i forumet Muskler, ledd og knogler
    Svar: 8
    Siste melding: 25-12-09, 11:33
  3. Bilkjøring og stoffskifte - noe sammenheng?
    Av helgemann i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 5
    Siste melding: 09-11-09, 18:36
  4. Pigmentering og Levaxin, sammenheng?
    Av W79 i forumet Lavt stoffskifte og hud
    Svar: 9
    Siste melding: 02-05-08, 16:25
  5. Stoffskifte og kvikksølvforgiftning, sammenheng?
    Av Liz i forumet Lavt stoffskifte og amalgam («kvikksølvplomber»)
    Svar: 12
    Siste melding: 25-05-07, 21:00

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn