Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
-
12-04-12, 18:02 #1
Tidspunkt for medisinering; på reise (Jet Lag)
Jeg skal på en tre ukers familieferie til USA til sommeren. Gleder meg selvsagt veldig, men bekymrer meg endel i forhold til stoffskiftet og medisinering. Jeg har etter Anisa's gode råd, og etter å ha lest litt om cirkadisk rytme (som for de som ikke er kjent med begrepet er forklart her) startet med medisinering om natten. Nå når jeg skal til USA har jeg begynt å tenke på når det er hensiktsmessig å ta medisinene (både Erfa og Kortison). Skal jeg følge den døgnrytmen kroppen min er på ihht norsk tid? Eller skal jeg tilpasse meg Amerikansk tid for deretter å snu tilbake når jeg kommer hjem?...eller skal jeg følge en mellomting? Noen som har noen tanker? Hører med til historien at vi skal være borte i tre uker. Per når tar jeg mine medisiner som følger:
Erfa kl 0245
Kortison kl 0645
Kortison 1100
Kortison kl 1500
Evt ekstra kortisondoser ved behov.
Døgnet vil bli forsøvet 6 timer tilbake i tid. Det vil si at i skrivende stund er kl 18 her i Norge, så er den 12 (på dagen) i USA.
-
12-04-12, 22:12 #2
Sv: Tidspunkt for medisinering; på reise
Det lyder spændende med turen - jeg kan godt forstå du glæder dig men også at du bekymrer dig om stofskiftet. Jeg vil dog tro, du kan ordne dette ved hjælp af melatonin ligesom alle andre - og så tilpasse alt andet den ny rytme. Jeg tror ikke, det vil være behageligt at være i norsk tid samtidig med, at man er i USA, så jeg ville i hvert fald forsøge at gøre sådan.
Jeg har fundet denne beskrivelse af fremgangsmåden på pharmaviva.net:
"Dosis:
Der er ikke fastsat dosering. Jo ældre jo større behov: mellem 1,5 mg og 6 mg
I forbindelse med Cancer: 15mg til 21 mg
I forbindelse med jetlag: 1 mg per tidszone ( læs mere nedenfor )
Indtagelse af Melatonin i forbindelse med jetlag:
HVORFOR?
Ved at tage Melatonin indstilles kroppens døgnrytme til midnat.
HVOR MEGET?
1 mg per tidszone
HVORNÅR?
Melatonin tages første gang på det tidspunkt, der svarer til sengetid (kl. 24) på ankomststedet.
HVORDAN?
Når du sætter dig ind i flyet, stiller du dit ur, så det følger klokken på ankomststedet.
Første gang klokken bliver 24 midnat (på ankomststedet) indtages Melatonin. Det kan altså enten være ombord på flyet eller efter ankomsten, alt efter hvornår på døgnet man rejser.
EKSEMPLER (Rejse fra København til NY)
6 tidszoner ~ 6mg Melatonin = 2 tabletter
A)Afrejse kl. 10 formiddag dansk tid (svarende til kl. 4 om natten i NY)
I princippet burde man jo sove på dette tidspunkt, selv om det kan være svært. Det optimale er, at forsøge at sove nogle timer. Når klokken bliver 24 midnat (NY tid) er man formodentlig landet i NY, og det er nu tabletterne skal tages.
B)Afrejse kl. 3 eftermiddag dansk tid (svarende til kl. 9 om formiddagen i NY) Man bør forsøge at holde sig vågen helt indtil kl. 24 midnat (NY tid), hvor tabletterne tages.
C)Afrejse kl. 24 aften dansk tid (svarende til kl. 18 om aften i NY) Efter 6 timer er kl. 24 i NY og tabletterne bør tages.
D)Afrejse kl. 4 nat dansk tid (svarende til kl. 22 om aftenen i NY) Efter 2 timer er kl. 24 i NY og tabletterne tages.
Der er ikke registreret bivirkninger i forbindelse med indtagelse af Melatonin." Her er linket: http://www.pharmaviva.net/category.11.article.64
Jeg har ikke selv prøvet dette, men jeg har hørt om folk, der har. Enkelte reagerer ikke noget særligt på melatonin, men det er vist undtagelsen - og sikkert fordi, de har brugt for lidt ...
Nielsigne
-
12-04-12, 22:20 #3
-
13-04-12, 02:53 #4
Hej Blondie
Nielsigne har fundet en super-vejledning. Det er den eneste måde at nulstille jet-lag, sådan omtrent. I USA kan du købe melatonin på ethvert gadehjørne, sort of speech Men det løser nok ikke problemet, når du skal påbegynde jet-lag-serien allerede i flyet. Hvad med at kigge over i UK? Det er jo EU/EØS og derfor helt OK. Men jeg tror ikke, at Time Release er godt nok i dette tilfælde, selv om det ellers er det nok den mest effektive solution. Ved forebyggelse af jet-lag, skal det være i form, der går direkte ind i systemet og neutraliserer jet-lag reaktionen.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
21-04-12, 00:51 #5
Hej kære Rejsende I anden anledning læste jeg igen i dag i "cortisol-biblen" af dr. William McK. Jefferies, hvor han kalder Jet Lag for Travel Fatigue. Han skriver (side 168/169):
In Chapter 3, it was noted that a diurnal variation in plasma cortisol levels occurs normally, with a peak shortly after arising following a good night's sleep and a low point shortly after retiring at night. When a person travels to different time zone, especially when differences og several hours occur, adjustment of the hypothalamic-pituitary-adrenal axis to the new sleep-wake schedule may require five to ten days. Meanwhile, the person tends to feel chronically fatigued. Because patients on low dosage glucocorticoid therapy do not seem to experience this "jet lag", presumably because their therapeutic program tends to decrease diurnal viariation and because they adjust their dosage schedule to the new time schedule immediately, a short course of 5 mg cortisol four times daily for a week may be an effective yet safe method of avoiding or treating this disorder.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
22-04-12, 17:19 #6
Tusen takk, Anisa.
Slik jeg doseres nå bruker jeg 12,5 mg kortison per dag med den største dosen kl 0645 om morgenen (6,25 mg) så tar jeg to doser senere på dagen kl 11 og kl 15. Stoffskifemedisindosen taes kl 0330 for tiden. Så slik jeg forstår det nå er rådet å ta 6 mg melatonin kl 24 lokal tid fra og med reisedag. Jeg skal umiddelbart tilpasse de andre medisinene til lokal tid også. Kanskje må jeg litt opp i kortisondose de første dagene, men det vil være forbigående etter 3-4 dager.
-
27-10-12, 03:21 #7
Sv: Tidspunkt for medisinering; på reise (Jet Lag)
• Tak for at du læste mit indlæg.
-
27-10-12, 12:51 #8
Sv: Tidspunkt for medisinering; på reise (Jet Lag)
Du har helt rett, Anisa. Jeg var i USA i juni/juli og jeg glemte helt å fortelle om dette. Jeg (og min mann) tok 6 mg melatonin kl 24 ved innkomst til ny tidssone. Ingen av oss hadde prøvd meelatonin før og begge opplevde det som meget effektivt. Akkurat en halv time etter inntak av pillene orket vi knapt å holde øynene åpne og ble tvunget til å gå å legge oss. Når vi reiste til USA gikk alt knirkefritt. Vi våknet tidligere enn normalt ( dvs mellom 07-09) i en tre fire dager deretter var alt som vanlig med å sove til ti. Vi sov godt fra dag en. Flyturen til USA hadde jeg på meg støttestrømper, fordi jeg har veldig lett for å få legg og ankelødemer. De hjalp veldig. Vi var da fremme kl 18 lokal tid. Kl var da 2400 hjemme. Så vi var ikke i seng før ca 24 lokal tid. Alle andre medisiner (Erfa og kortison) tilpasset jeg umidelbart lokal tid. Ødemene etter flyturen var minimal og jeg følte med i toppform under hele oppholdet.
Turen hjem kunne jeg ikke bruke støttestrømper pga av en ny leggtattovering. Ødemene var voldsomme og vedvarte i over en uke. Turen hjem tok lengre tid (25 timer fra vi dro fra leiligheten der nede til vi ankom hjemme). Vi hadde liksom en slags natt på flyet, men jeg fikk ikke sove. Tok melatonindosen som planlagt ved hjemkomst og sovnet og sov godt alle påfølgende netter. Likevel kjentes kroppen dårligere og det tok mye lengre tid å tilpasse seg ny tidssone. Så melatoninen hjalp ikke på det faktum at det er verre å reise østover enn å reise vestover.
Lignende tråder
-
Overnatting når du skal reise langt til legen din
Av Kevlin i forumet Hos legenSvar: 0Siste melding: 21-12-11, 00:36 -
Ut på reise med levaxin
Av Rose80 i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 3Siste melding: 15-03-11, 15:56 -
Bør jeg reise til Fürst for å ta blodprøve?
Av Kevlin i forumet BlodprøverSvar: 7Siste melding: 13-05-10, 00:58 -
Tidspunkt for blodprøver? Når på dagen?
Av Linn i forumet BlodprøverSvar: 14Siste melding: 16-09-09, 17:34 -
Spørsmål om påvirkningen av prøver ang tidspunkt
Av Anne Ma i forumet BlodprøverSvar: 17Siste melding: 14-09-07, 10:57
Bokmerker