Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
30-01-12, 17:08 #1
Ti ting en thyroidpasient ikke bør gjøre
"Ti ting en thyroidpasient ikke bør gjøre" skriver Mary Shomon på siden sin. Den dukket opp på mailen min i dag. Dette er en sterkt forkortet utgave, les alt på Mary Shomons nettside.
Slik omtrent er rådene hennes på norsk, husk at det hører til et ikke på hvert punkt, jeg setter det inn selv om hun har ikke gjørt det i sine overskrifter:
1. Ikke tro alt du leser på nettet. Det er mange som vil tjene penger på oss. Ikke alle vet nok om dette temaet.
2. Ikke snakk til legen din som om hun/han var din beste venn. Du har rett til å klage om du ikke har det bra, men bruk venner og slekt til dette, hos legen bør du forsøke å være saklig og bruke den tiden du har til rådighet fornuftig.
3. Ikke tro at alt skyldes stoffskiftet ditt. Mary Shomon nevner et eksempel med en kvinne som ble gående lenge med magesmerter kvinnen mente var relatert til stoffskiftet. Det var galleblæra.
4. Ikke røyk sigaretter. Sigaretter inneholder mange kjemiske stoffer som kan slå uheldig ut for en med problemer med stoffskiftet.
5. Ikke godta "Prøvene var normale" som et svar på blodprøvene. Hva er normalt for legen din? Du bør få vite resultatet, og bli kjent med hva alle tallene betyr. Mange pasienter er ikke klar over at legene har ikke blitt enige de siste ti årene om hva som er normalt for thyreoidea-stimulerende-hormon TSH. Husk at du har rett å utskrift av blodprøver!
6. Ikke skjul kosttilskudd eller andre medikamenter du tar for legen din. Du kan risikere å overmedisinere deg, eller gå inn i en krise. Hvis du selvmedisinerer deg, la legen din få vite om det.
7. Ikke tro at alle produkter som reklamerer med at de er naturlige, eller er uten resept, er bra for deg.
8. Ignorer ikke varselsignalene om at du trenger en ny lege.
9. La ikke en mulighet til å informere andre om stoffskiftesykdom gå fra deg.
10. Gi ikke opp håpet• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
30-01-12, 22:35 #2
Sv: Ti ting en thyroidpasient ikke bør gjøre
Den der nr. 6 er svær, synes jeg; læger ved oftest ikke noget som helst om naturlige remedier, eller de afviser, at disse overhovedet virker og siger, at det bør man bestemt ikke bruge. Men hvad skal man så?? Kommer man fx til at diskutere marietidsel eller probiotika med sin læge, kan opstå helt unødvendige problemer, mener jeg. og jeg vil ikke af med hverken tidsel eller probiotika, bare fordi lægen ikke ved nok!
Nielsigne
-
31-01-12, 09:02 #3
jeg er enig med deg, Nielsigne, den er ikke enkel nr. 6. Jeg vet ikke om jeg er enig med Shomon i alt, men samtidig syntes jeg det var en liste å tenke litt over. Da jeg var hos legen sist, snakket jeg om Low Dose Naltrexone, om jeg kanskje skulle forsøke det. Det hadde han selvsagt ikke hørt om. Jo flere ting jeg nevner som han er uvitende om, jo mindre lyst får jeg til å diskutere med ham...
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
31-01-12, 10:36 #4
Ja, helt sikkert godt at tænke over de her ting
Mht. lægen så er de jo forskellige ... og det, man kan diskutere med den ene læge, går slet ikke med den anden. Jeg har i nu mange år haft dårlige oplevelser med læger, så jeg tør slet ikke diskutere med dem længere, medmindre jeg kan mærke, at de faktisk interesserer sig for, hvad andre mener. Vil de bare diskutere med udgangspunkt i at få ret, orker jeg det ikke.
Jeg har ikke selv brug for at få ret hele tiden, altså, men hvis man hele tiden oplever, at alt hvad man siger er idiotisk at høre på ... så er det knap så godt. Min nye endokrinolog er tilsyneladende et nysgerrigt og ambitiøst menneske, og ham kan jeg snakke med. Rent held.
Min gudmor, som var født i Norge, sagde altid (et norsk mundheld??), at "Når man har lykke, behøver man ingen forstand". Også når det kommer til det med, hvilke læge man har eller kan komme til at snakke med, har hun ret
-
31-01-12, 11:05 #5
Godt sagt! Nei, det er lett å merke når du snakker med folk om de er interessert i å ha rett eller å diskutere for å lære og forstå, enten de er leger eller har andre yrker
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
Lignende tråder
-
(!!) Hvorfor T4 medisiner ikke virker. Å starte opp på små doser kan gjøre alt verre
Av anitab i forumet Virker medisinen ikke?Svar: 2Siste melding: 18-01-12, 23:11 -
Du feiler ingen ting!
Av Vigdis i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 2Siste melding: 22-12-11, 07:04 -
Kreft i skjoldbruskkjertel: Kan det være en bra ting???
Av Stølen i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelenSvar: 3Siste melding: 19-12-07, 11:10 -
Kjerringråd - for ting og tang :)
Av Stina i forumet Forum: Kos, kaos og humorSvar: 12Siste melding: 10-04-07, 23:45
Bokmerker