Viser søkeresultater 1 til 6 av 6
    Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    4

Standard Marioo forteller sin historie.

Jeg har lest noen år sporadisk her på forumet.
    Nå skriver jeg min historie som ligner mye på andres historier også.
    Jeg er en dame som snart fyller 55 år og tatt levaksin i 15 år for en Hasimatos . Skyhøye verdier på Anti-Tpo den gang.
    Var veldig dårlig alt gikk så sakte .Klarte ikke å gå over lyskrysset på grønn mann og fylle handleposer fortnok ja det var slissomt.
    50 dagers menstruasjonsyklus osv og såvidere. Legen hadde ikke tatt meg alvorlig da jeg hadde vanskligheter i full jobb og hadde ofte bronkitter.
    Han synes jeg var fordårlig til å hente min adoptivdatter da jeg nettopp hadde begynt på medisiner.
    Men jeg dro jeg
    15 år på medisiner jo legen sier hele tiden at verdiene er fine.
    Så jeg bytter lege. Da er Fritt -T4 oppi 26 og jeg spør den nye legen om jeg kan komme på Aker Sykehus på Thyriodeapoliklinikken.
    Jeg tar utskrift av alle mine prøvesvar og lager en graf over verdiene mine.
    Dr. Sosia svarer godt på mine spørsmål. Jeg synes hver vår at det er en vanskelig tid. Blir lett svimmel og jeg synes jeg suser rundt på den tiden.
    Sier at jeg også ikke fungerer så godt kognetivt. Jeg får Liothyrionin og sier at jeg kan prøve meg frem selv med en halv opp og ned utfra at jeg noen ganger kjenner at det går i motbakke.
    Så går årene igjen med ikke så ofte prøver . Legen har aldri forslag og jeg står på samme dose. 1tbl levaksin 5 dager og 1 1/2 , 2ganger i uka. 1/2 tbl liothyrionin.
    Men er ofte slapp og svimmel og det siste året har jeg vært mer syk. Lungebetennelse en gang.
    Så i juni tar jeg prøver igjen og er noen dager sykmeldt.

27.06.07
    Prøvesvar:
    B-Hemoglobin 11.7 -15,3 13, 7
    B-Leukocytter 3,5-11.0 5,2
    Glukose-fastende 5,4v ikke fastende.
    S-ferritin 15-200 59
    S-fritt T3 3,5 – 6.5 5,3
    S-Fritt T4 11,0-23,0 21,6
    S-Kreatinin 45-90 54
    S-THS 0,20 -4,0 0,03
    S-vitamin B12 170-650 246

Den nye legen har tydligvis ikke tatt S-Fritt3

S-Fritt T4 14.11.07=17 , 01.06.08=15.7, 06.07.09=14.3 , 10.08.10=16.9
    S-THS -14.11.07 =0.21 ,01.06.08=0.05, 06.07.09=0.03 , 10.8.10=0.02

Sommeren har vært tøff både med Oslos terror og i familien fikk vi en traumeepisode for 3 mnd siden.
    Så et dødsfall som var ventet. Jeg jobber uheldigvis nå 60% natt. Uheldig for jeg har tilpasset prosenten etter kreftene i disse årene.
    Og nå etter 12 år på natt kjenner jeg at nå er kreftene borte.
    Etter sist jobbe helg var jeg kjempevimmel og gikk til legen . Jeg la fram min situasjon med et stoffskifte som jeg ikke kjente jeg hadde kontroll over.
    Lurte på om hun ville ta en Tras prøve for å sjekke antistoffer for Graves.
    Da sa hun at det var hennes jobb å si nei til slike prøver .
    Hun tok 3 prøver.FRITT: THS;Fritt T4 ogFritt T3 . Og så skulle hun vurdere.
    Svimmelheten fikk jeg ikke svar på. Jeg sto på et ben og såvidere. Og diagnosen for 2 netters sykmelding var Psykisk overbelasning.
    Jeg sier at jeg synes det er synd at det ikke blir stoffskiftet som blir dagnosen. Nei den brukes ikke . Så omstritt som den er. Referer til en lege på Balder som tar hensyn til usynlige symtomer.
    Ja dette er ikke noe nytt hva denne legen driver med.
    Jeg er skuffet og føler meg latterliggjort.
    Det er grunn for at jeg er utslitt men denne svimmelheten er det litt for mye av.
    Lurer på om jeg får for mye Liothyronin og vil prøve å ta annenhver dag for å prøve ut dette.
    Har noen opplevd å få formye T3 medisin.
    Har tatt Avantgarden, C vitamin i stor dose.og så har jeg tatt Odos choice. I juli drakk jeg en flaske med floradix for å få opp jernet.
    Jeg drikker mye hver dag og er tørst. Derfor disse prøvene i juni.
    Jeg synes det er rart at nå etter så mange år skal jeg oppleve å kjenne meg nesten hyper på samme dose som jeg har hatt i 15 år.
    Jeg har trappet ned til bare 1 1/2 en gang i uka for å slippe hyper symtomer.
    Dette må en jo finne ut av selv og jeg er glad for innspill
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Standard Sv: Marioo forteller sin historie.

Hej Marioo og velkommen her

Da jeg læste din præsentation faldt jeg over bl.a. dette: "S-ferritin 15-200 59"
    Og tænker, at med så lavt ferritin, så kunne dine symptomer måske lige så godt skyldes, at du har jern- /blodmangel?

"Symptomerne ved jernmangel kan udover træthed typisk være bleghed, hjertebanken, hovedpine, svimmelhed og åndenød." Det skriver Martin Kreutzer, Ernæringskonsulent ved Institut for Human Ernæring, Landbohøjskolen i København her http://www.netdoktor.dk/vitaminer/jern.htm og jeg har fundet andre kilder, der skriver det samme.

Jeg tænker, du kunne have gavn af at få tjekket dette med jern og desuden b-12 og folinsyrem (b9), der begge har at gøre med bloddannelsen.

Her alt muligt om diverse former for blodmangel:
    http://www.apoteket.dk/Sygdomsleksik...lodmangel.aspx

Du har drukket en flaske floradix, skriver du. Jeg har fået at vide, at man nødvendigvis må bruge noget andet end den slags jerntilskud, hvis man 'for alvor mangler' eller hvis man er gravid. Bruger selv Hemo-Jern. Og b-vitaminer: multi-B fra Biosym http://www.naturoghelse.dk/shop/mult...stk-1919p.html
    Er lige begyndt at bruge methylcobalamin, som er b-12 i en letoptagelig form: http://www.bigvits.co.uk/product.asp?pid=356&bid=3
    Måske også noget for dig.

Bare en tanke
    Nielsigne

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

S-vitamin B12 170-650 246
    Det kan hende du har behov for høyere B12 også for å føle deg bedre. På iherb-com kan du kjøpe sterke B12, sats på dråper eller sublingual, smeltetabletter, de tas lettere opp i systemet enn svelgetabletter.

Det er en trist historie. Du bør få sjekket binyrene med spyttprøve. Kanskje burde du fått prøve thyroid, for å se om det har bedre effekt enn Lio og Levaxin. Men jeg er litt bekymret for kortisol og resten av horomonene dine, ut fra det du skriver.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    4

Tusen takk for innspill
    Det er flott at det finnes et forum som dette
    Jeg tok også Bvitaminer i juli og august mnd.
    Det ser ut som jeg må prøve å komme til en spesialist igjen.
    Kansje en som skriver ut Tyroid Og tar blodprøver for det har min lege sagt nei til.
    For noen år siden tok jeg alle blodprøvende Tyroideapoliklinikken tar på Aker sykehus.
    Det eneste som var utenfor var forhøyet D vitamin.
    Jeg har tenkt på slitne binyrer.

S-fritt T3 3,5 – 6.5 i slutten av juni 5,3
    S-Fritt T4 11,0-23,0 islutten av juni 21,6

Det er disse verdiene jeg må finne ut av først.
    Jeg har tatt en halv tabl mindre i uka og har ikke diare , taleflom og hetetokter som jeg hadde i juni da disse prøvene ble tatt.
    Har gått ned en buksestørrelse og tannlegen er superfornøyd over flott tannkjøtt som ikke blør.
    Så etter så mange år er jeg kommet opp i pene tall og det virker også på kroppen.
    Jeg lurer på hvorfor jeg kom så høyt på samme dose
    Men jeg har ikke tatt mindre liothyronin . Jeg tar begge medikamentene om kvelden.
    I går tok jeg liothyronin på dagen og ble varm og magen ble urolig og svimmelheten ble ikke bedre.
    Så nå vil jeg bremse litt her også. Ta annen hver dag.
    Det hadde vært bra å ha en lege å kunne finne slik som dette ut av med.
    Ja jeg kjenner meg som et offer og er det hos legen.
    Er ikke offer i livet mitt og det er en usynlig sykdom som det ikke er lett å forklare andre.
    Så da lar en være det.
    Tips om en spesialist i Oslo som skrev ut Thyroid på blåresept hadde vært flott
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    58
    Meldinger
    3,369

Sitat Opprinnelig skrevet av Marioo Vis post
    Så etter så mange år er jeg kommet opp i pene tall og det virker også på kroppen.
    Jeg lurer på hvorfor jeg kom så høyt på samme dose
    Men jeg har ikke tatt mindre liothyronin . Jeg tar begge medikamentene om kvelden.
    I går tok jeg liothyronin på dagen og ble varm og magen ble urolig og svimmelheten ble ikke bedre.
    Så tænker jeg, om det er dine binyrer, der har det dårligt. Og / eller om der kan være noget med nogle andre hormoner, der gør sig gældende. Måske overgangsalder og andre udfordringer i den anledning? Der kunne måske være et eller andet, der lige nu ikke kan følge med til det tilskud af t3, du tager? Så kunne progesteroncreme m.m. måske være en idé.

Nielsigne

Medlem siden
    Nov 2011
    Meldinger
    4

Takk for innspill Nielsigne
    Jeg prøver å gjøre noe med mine binyrer selv inntil jeg får legehjelp.
    Har kjøpt Ashwagandha root exstract og tar c vitamin.
    Jeg har merket at jeg er blitt bedre i mine svimmelhet symtomer siden jeg har hoppet over mine liothyronin medisiner de siste dager.
    Tok en kvart før jeg skulle legge meg og da sovnet jeg ikke før langt på natt.

THS=0,04
    Fikk prøvesvar i dag :Fritt T4=16.3 så her kan jeg gå tilbake til gammel dose.
    Fritt T3=6.0 det er nok litt i overkant for meg så jeg kommer til å ta en kvart i stedet for en halv tablett liothyronin i en tid fremover.
    Min erfaring er at jeg trenger mindre dose om sommeren enn vinteren.
    Så da er det å huske på dette og ikke bare ta vanlig dose på gammel vane.
    Jeg hadde en traume episode hele august der jeg var overaktiv på at jeg og mine var i "fare".
    Her fikk jo mine binyrer en utfordring med adrialin og cortisol utskillelse.
    Jeg følte meg ikke oversliten eller hadde symtomer på noen måte i denne periode heldigvis.
    Nå kjenner jeg meg litt tryggere på at jeg har kontroll over mine symtomer og at tingene går seg til .
    Vinteren er en roligere periode med mindre aktivitet som er bra for meg

Lignende tråder

1. Svar: 7
    Siste melding: 23-09-10, 10:44
  2. Min historie.......
    Av Ninamor 74 i forumet Presentasjoner
    Svar: 7
    Siste melding: 08-02-10, 08:33
  3. Min historie
    Av Carro i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 21-03-09, 08:02
  4. S-Tyroksin og S-trijodtyronin, hva forteller de ....
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-07, 23:40
  5. Min historie...
    Av liten i forumet Presentasjoner
    Svar: 0
    Siste melding: 12-07-06, 10:14

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg