Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
-
30-10-11, 04:20 #1
Fra frisk til syk! Kroppen og skjoldkjertelhormoner
Fra frisk til syk!
De mange fasene av hypothyreose:
(Hypothyroid + Adrenal Fatique)
Kan du kjenne deg igjen?Sist endret av Mod; 07-07-14 kl 17:26 Begrunnelse: Billedlenker korrigert
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
30-10-11, 06:08 #2
Sv: Fra frisk til syk! Kroppen og skjoldkjertelhormoner
Kan absolutt kjenne meg igjen i det der ja:-(
I'm sick and tired of always beeing sick and tired Les mer: Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
-
01-11-11, 11:11 #3
Jeg ser på meg selv som nest siste illustrasjon !! (dame)
Merkelig at symptomene mine på feil med stoffskiftet ikke ble avdekket lenge før jeg endte opp som damen i den siste illustrasjonen ??
Kanskje på grunn av:
- gjennomtrekk av leger her på bygda?
- ingen egentlig fastlegeording før utpå 90-tallet engang?
- at jeg selv ikke gikk til legen annet enn for å få en sykemelding når det trengtes?
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
01-11-11, 13:07 #4
Tror du glemte ett punkt, mulig at legene ikke hadde nok kunnskap om stoffskifte. Ikke legg skylden på deg selv
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
24-11-11, 18:34 #5
Sist endret av Mod; 07-07-14 kl 17:51 Begrunnelse: Billedlenker korrigert
Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.
-
25-11-11, 08:15 #6
Hjelp, jeg vil ha igjen kroppsfasongen min
Før jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte og binyrer som bare er til pynt ble jeg desperat, spiste sundt og var i bevegelse og ble rundere og rundere på midten - tok Liposculpture ( fettsuging) 2 ganger med noen års mellomrom av magen! Resultatat ble fantastisk og vedvarte i ca 2 år, bortkastede penger og påkjenning : / Jeg trente hardt 4 ganger i uken med personligtrener, gikk 6 km 5 dager i uken og spiste kun fisk og grønnsaker ( ikke noe alkohol) i 6 mnd og gikk ned 4.5 kg. Er det umulig å gå ned i vekt med lavt stoffskifte, takknemmelig for gode råd : )
Spiser nå Levaxin, Liotyronin, DHEA samt vitaminer og mineraler! Det var etter den siste store kraftanstrengelsen for å gå ned i vekt jeg ble kjempedårlig : ( Begynner å bli fryktelig lei av å være så rund på mitten, setter utrolig stor pris på gode råd : )
-
25-11-11, 08:35 #7
Er det umulig å gå ned i vekt med lavt stoffskifte, takknemmelig for gode råd : )
Men som sagt, du skal ikke tenke slanking der du er nå. Da er du på ville veier. Jeg skjønner frustrasjonen din, jeg la på meg da jeg var på det sykeste. Men jeg tror ikke det skyldtes verken at jeg spiste hormoner eller at jeg var hypothyroid (som jeg hadde vært i mange år allerede). Vekta kom da jeg ble så syk at aktivitetsnivået gikk ned. Nå har jeg tatt av de fleste kiloene. Ting tar tid. Vær tålmodig. Elsk deg selv slik du er, akkurat nå, selv med flere kilo enn du egentlig ønsker deg• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
25-11-11, 10:00 #8
Er desværre ikke enig i at aktivitetsniveau-vinkel passer på alle med hypothyreose. Bentececilie har jo trænet "som gal" i 6 måneder, uden effekt. Hvis det alene kom an på aktivitetsniveau, ville hun komme af med mere end 4,5 kg.
Jeg har aldrig overspist. Mens jeg var ung med sygdommen, var jeg åleslank-på-lavkarbo (dengang anede jeg intet om rT3/T3 ratio) og altid i bevægelse. Da jeg blev ældre sidst i trediverne var jeg fortsat altid i bevægelse, men træt af rT3/T3-ratio-kosten og så kom kiloerne. Før manglede jeg "kun" thyroxin. Siden faldt andre hormoner med alderen - dem der ellers før kompenserede for underskud af thyroxin, og det blev utroligt "nemt" at tage på i vægt og utroligt svært at komme af med dem igen. I dag er jeg fortsat i bevægelse, mellem 6 og 9 timer 6 dage om ugen. Det er langt mere end alle jævnaldrende jeg kender, og alligevel sidder kiloerne fast, medmindre jeg sørger for rT3/T3 ratioen holder sig oppe ved næsten-lavkarbo, fordi Thyroid er ikke nok. Falder jeg af rT3/T3-ratio-kosten, kommer kiloerne uanset hvor meget jeg bevæger mig. Jeg overspiser fortsat ikke. Jeg ved, at jeg er ikke særtilfælde. Det er hypothyreose.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
25-11-11, 13:13 #9
Er desværre ikke enig i at aktivitetsniveau-vinkel passer på alle med hypothyreose. Bentececilie har jo trænet "som gal" i 6 måneder, uden effekt. Hvis det alene kom an på aktivitetsniveau, ville hun komme af med mere end 4,5 kg.
Har selv telt kalorier og sammensettning av karb, fett og protein i flere perioder og ligget på kaloriinntak/aktivitetsnivå som etter tabellene med BMR og PAL
Basalmetabolism, BMR (Basal Metabolic Rate), er den energimengden som kreves for at hjerte, lunger og øvrige organer skal fungere. En voksen kvinne som veier 60 kg har en BMR på ca 1300 kcal/døgn.
PAL-verdi = Beregning av aktivitetsfaktor for en dag
Energibehov - Regnet ut etter WHO:s metode.
BMR x PAL-faktor = Beregnet energibehov.
Kan bla. finne en kalkulator på iform.no
Med sammensetning av måltider, kalorier og aktivitetsnivå la jeg opp ett program for å gå med 1 kg. pr. uke (manko på ca. 7000 kcl. ift. å opprettholde vekten ift. kalkolasjonsmetoden. Resultatet etter 4 uker var minus 0,8 kg!!!
Og jeg juksa ikke!! Ikke var jeg i de dårligste periodene heller, men gikk allikevel ikke ned. Kan ikke se at det skyldes annet enn hypo, da Levaxin og DHEA..
Jeg klarer meg noenlunde med ganske stabil vekt nå, men øker en kilo eller to i dårligere perioder, eller når jeg forsøker en annen medisinkombo som ikke funker så bra. Må være utrolig på vakt med tanke på inntaket av næringsstoffer for ikke å øke vekten. Aktivitetsnivå har for min del lite å si - høyintensitet type trening som forbrenner mye på kort tid har vært uaktuelt lenge. I følge teorien skal man gå ned i vekt når man inntar mindre enn man forbruker. Det skjer ikke for min del dessverre.
H :-)
-
25-11-11, 17:30 #10
Jeg kjenner meg godt igjen! Er vel i fase 2 mot 3. Har alltid vært slank og hatt 0 overflødisk fett på magen. Er fortsatt ikke overvektig, men hypotyreosen har gitt meg en fleskete mage i tillegg til at lår og overarmer har blitt løse og ulekre. Trodde det ville bli bedre når stoffskiftet var i balanse, men dette blir visst bare verre og verre. Det er deprimerende! Spesielt når jeg spiser sunt og mindre enn jeg noen gang har gjort p.g.a mindre apetitt. Orker ikke være like aktiv som før, men er ute og går hver dag. Har prøvd lavkarbo i 4 uker, men ble rett og slett syk av det og fullstendig utmattet. Finnes det ikke noen vei ut av dette for oss med lavt stoffskifte?
Lignende tråder
-
vann i kroppen....
Av Hsn i forumet Lavt stoffskifteSvar: 21Siste melding: 05-09-10, 02:23 -
Vand i kroppen
Av Anisa i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 28-10-08, 00:21 -
Vand i kroppen
Av gitteh i forumet PresentasjonerSvar: 0Siste melding: 05-01-08, 18:23 -
Hårvekst på kroppen
Av jessica i forumet Lavt stoffskifte, hår og neglerSvar: 3Siste melding: 21-08-07, 14:19 -
Smerter i kroppen
Av MetteS i forumet Muskler, ledd og knoglerSvar: 22Siste melding: 13-10-06, 01:12
Bokmerker