Viser søkeresultater 1 til 7 av 7
-
11-06-11, 05:56 #1
Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?
Selv mennesker uden sygdom i skjoldsbruskkirtlen kan udvikle hypothyreose-symptomer når forholdet mellem deres normalt T3 og Reverse T3 forskydes til fordel for Reverse T3, af en eller anden grund. I deres tilfælde hedder tilstanden NTI (Nonthyroidal Illness) eller Euthyroid Sick Syndrome. De behandles og kommer sig midlertidig behandlet med... Liothyronin (T3).
Det som vi altid hører er, at der er ikke brug for at måle T3 til brug for diagnose eller tilpasning af behandlingen ved hypothyreose.
rT3 vil vores læger kun måle ved mistanke om spiseforstyrrelse eller en voldsom sygdom.
tT3/rT3 ratio interesserer dem slet ikke, på trods af at det er denne ratio der i virkeligheden afgør om behandlingen bliver vellykket, uanset værdier for T3 og T4 hver for sig, selv når de ligger i den øvre del af "normalområderne".
Er tT3/rT3 ratioen for lav - fejler behandlingen og trivslen bliver væk.
Stopthethyroidmadness.com beskæftiger sig også med betydningen af T3/rT3 ratio for os med hypothyreose, men de begår en fejl når de beskriver udregningen af ratioen ved at dividere Frit T3 med Reverse T3. Hvis ratioen skal være korrekt beregnet, bør man anvende Total T3 idet Reverse T3 kan kun måles som total vædri. Der findes ikke noget der hedder Frit Reverse T3.
Jeg har købt foredraget og må blankt indrømme, at de 20 dollars det kostede, er godt givet ud. Citeret fra foredraget:
Diagnose: Laboratorieprøver.
Test fem hormoner:
- TSH
- frit T4 (fT4)
- frit T3 (fT3)
- rT3 and total T3 (tT3)
Frit T3 er den mest nøjagtige måling af T3, men rT3 er kun tilgængelig som total, så vi har brug total T3 til sammenligning.
Så hvad er "normal" RT3 ", og hvordan finder vi det?
Skjoldbruskkirtlens produktion af RT3:
Skjoldbruskkirtlen udsondrer ca. 90% T4, 10% T3 og ~1% RT3
Som udgangspunkt udgør en normal T3/RT3 ratio = 10
TT3: referenceområde = 85 til 205 ng / dL
RT3: referenceområde = 90 til 350 pg / mL
Korrigeret for enheder, RT3 er 9 til 35 ng / dl
Normalområde for TT3 til RT3 bliver:
Lavest: TT3/RT3 = 85ng/dL / 9ng/dL = 9,4
Øverst: TT3/RT3 = 205ng/dL / 35ng/dL = 5,9
Oprundet til nærmeste hele tal, bliver normalområde for TT3/RT3 ratio på 6 -10
Vi har samlet data til udregning af disse tal over flere år, både før og efter behandling.
Vi har konstateret, at patienter, der reagerer godt på behandling - men især dem, der har brug for supplerende T3 - har det bedst når deres TT3/RT3 ratio = 12 +/- 2
Forbehold: Ekstrem alder skal betragtes individuelt. Men ellers fra teenageårene og til sidst i 70-erne ser det ud til, at patienternes trivsel er betinget af, at værdien af deres TT3/RT3 ligger på 12 +/- 2
Det var så måleenheder, der gælder i USA: ng/dL og pg/mL.
Hos os måles tT3 og rT3 også i forskellige måleenheder, med en undtagelse (så vidt jeg ved). Jeg har anvendt referenceområder for tT3 og rT3 fra Unilabs fordi Unilabs opererer med samme måleenheder for begge analyser - nmol/L, hvilket gør det nemmere at udregne ratio end hvis værdierne var angivet i forskellige måleenheder.
Total T3 (1,2 - 2,7 nmol/L)
Reverse T3 (0,23 - 0,54 nmol/L)
Dette giver: en normal tT3/rT3 ratio på 5 - 5,21. Denne ratio gælder for raske. For syge bør ratioen ligge lidt højere, hvis behandlingen skal kunne anses for korrekt.
Hvis man følger foredragets konklusion om, hvilken ratio patienterne (= syge mennesker) trives bedst med - er den være ca. 20% højere end normal ratio. 20% af 5,21 er 1,04 og det betyder, at tT3/rT3 ratio hos velbehandlede patienter dvs. patienter der gerne skulle være symptomfrie og i trivsel - bør ligge på ca. 6,25 +/- 1
tT3/rT3 ratio der er lavere end 6,25, eller endnu "værre" - lavere end "normal ratio" på 5,21 - medfører symptomer på hypothyreose, og mistrivsel.
Det var så regnestykker udregnet med udgangspunkt i tal fra Unilabs. Andre laboratorier opererer med andre værdier og regnestykker bør derfor gentages med disse tal, for at give et korrekt resultat, relevant for den person, der gerne vil kende sin tT3/rT3 ratio.
Metoden er den samme:
Først udregn laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio (følg tidligere eksempel med Unilabs-tal).
Tillæg 20% til laboratoriets "normalområde" for tT3/rT3 ratio for at fastslå en tT3/rT3 ratio der er optimal for syge mennesker.
Divider dit eget tT3 med rT3 og resultat bliver den personlige tT3/rT3 ratio.
Ligger den omkring den tidligere udregnet "normalområde" + 20% - burde man trives fint.
Jo længere under summen af "normalområdet" + 20% ligger ratioen tT3/rT3 - jo dårligere har man det, og burde derfor behandles med tillæg af Liothyronin, især hvis en langvarig behandling med Levaxin har ikke haft en effekt på hypothyreose-symptomer.
Hvis Liothyronin ikke synes at fungere tilstrækkeligt eller giver bivirkninger - kan man altid kontakte Kragerø Tablettproduksjon AS for at høre om de vil fremstille Slow Release Triiodothyronine (T3).
Mange apoteker rundt om i verden fremstiller Slow Release Triiodothyronine på recept. Hvorfor skulle Kragerø Tablettproduksjon ikke kunne gøre det samme? Slow Release Triiodothyronine apotekfremstilles til dem der ikke tåler "for meget" T3 på en gang, eller dem der udskiller medicinen alt for hurtigt. En tablet bruges hver 12. time and that's it. Indvendinger er også set i forbindelse med SRT, men i og med den optimale "løsning" er en sund skjoldbruskkirtel, de fleste af os ikke har - er SRT den næstbedste mulighed, mener jeg.
Hovedtræk i den rolle Reverse T3 spiller i kroppens funktioner har jeg forsøgt beskrive i tråden om overvægt og lavkarbo her.
Personlig kommentar: Det er ikke min stærkeste side, at sysle med tal og kugleramme (billedligt talt ), men jeg har postet denne tråd fordi jeg tror at jeg har forstået budskabet og metoden (iflg. foredraget). Please, sig til, hvis nogen mener at noget bør korrigeres.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-06-11, 16:00 #2
Sv: Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?
Hei Anisa
Dette er etter min mening et veldig bra innlegg! Veldig nyttig informasjon for oss som sliter med å finne svar.
Håper du kan svare på dette: Hva hvis man går på Erfa og likevel ikke har riktig forhold mellom T3 og RT3? Skal man da prøve å høyne dosen mon tro? Tenker bare høyt. Har du en mening å dele om dette?
-
16-06-11, 19:47 #3
Hvordan måles total T3? Er det blod eller urin?
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
16-06-11, 21:33 #4
Jeg ved det ikke, Lisbeth Men noget ved jeg dog: det tager tid at genoprette den rette T3/rT3 ratio over tid. Jeg tror, at først hvis det fremgår af gentagende målinger at T3/rT3 ratioen forbliver for lav, bør man overveje at øge medicinen. Ude i verden bruges syntetisk Slow Release Triiodothyronine, men Thyroid's proteinbundet T3 er (mener jeg) det næstbedste, netop fordi den er mere "holdbar" (i kroppen) end syntetisk Liothyronin.
Spørger du, fordi du har fortsat for mange symptomer, trods behandling med Erfa Thyroid? Min erfaring er, at "reparation" af kroppen fortsætter uanset at der fortsat er symptomer på hypothyreose. Selv efter snart 5 år i behandling med Thyroid, bemærker jeg nye "gevinster" af behandlingen, som om kroppen fortsat reparerer de skader, der er opstået under 28 år på Eltroxin, så måske er det kun spørgsmål om tid, før symptomerne bedres, et efter et?
Hej Vigdis rT3 måles i blodserum, her beskrevet hos Unilabs.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
16-06-11, 22:52 #5
Tusen takk for svar Anisa. Jeg ser i en annen post at du ikke har overskudd til dette nå, så da håper jeg du bruker tiden til å komme «ovenpå» igjen (her skulle jeg satt inn det røde hjertet til høyre her, men jeg får det ikke til). Ikke stress for å svare på denne posten, jeg har god tid.
Jeg har lav sum på forholdet mellom T3 og RT3. Men det kan vel i alle fall ikke være riktig å gå ned på medisinen pga. dette? Jeg har følt meg ganske (merk ganske) bra den siste tiden, men det er liksom «noe» som ikke stemmer.
Jeg husker ikke helt, men har vel gått på Erfa et par år nå. Kanskje er det som du sier, at man må være tålmodig og ta tiden til hjelp.
En god natt til alle (jeg prøver fremdeles å sette inn en smiley, men det går visst ikke). Jeg fikk det til tidligere i dag, er nok for sent nå.
-
17-06-11, 11:31 #6
Jeg vet ikke hvilken dose du går på, men selv brukte jeg 6 grain en stund og jeg hadde også begynt med HC -
jeg fikk da målt rT3 over ref.området.
Etter innspill fra flere her inne (samt legen) endte jeg med å dosere meg ned til 4 grain - nå bruker jeg 3 grain.
Her er Anisas innspill til meg den gangen:
Jeanette innspill - med ref til Dr Lam - var om hvordan HC kan innvirke på opptaket av thyroid medisin - som jeg oversatte slik:
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
20-06-11, 13:24 #7
Hei Kevlin
Tusen takk for veldig nyttig info til meg
Jeg gikk på 3,5 grain, men gikk ned til 3 for noen uker siden (etter blodprøve med feil forhold). Jeg tror ikke det er riktig for meg. Jeg tror jeg skal høyere enn 3,5. Men jeg kan ta feil. Jeg skal nå sette meg ned (venter på de nyeste prøvene som er i posten) og lese og se om jeg kan bli litt klokere på dette fenomenet. Så tar jeg avgjørelsen om jeg skal gå opp i dose igjen etter det. Enda en gang takk, Kevlin, dette var nyttig info for meg.
Lignende tråder
-
Hvorfor er forholdet mellem Reverse T3 / Total T3 vigtig?
Av Anisa i forumet Thyreoidea-hormonerSvar: 18Siste melding: 19-10-14, 18:28 -
Forholdet mellom FT4 og TSH
Av biff i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 4Siste melding: 22-05-10, 10:27 -
Lege-pasient-forholdet ved funksjonelle lidelser
Av Mod i forumet Lavt stoffskifte og funksjonelle lidelserSvar: 0Siste melding: 21-12-09, 01:33 -
Afi-B-Total
Av Damen i forumet B-vitaminerSvar: 0Siste melding: 18-12-09, 00:01 -
total thyroidectomi)
Av sofus i forumet OperasjonssalenSvar: 4Siste melding: 16-10-07, 23:40
Bokmerker