Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 20
    Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    62
    Meldinger
    21

Standard Verre av Levaxin

Hei. Starter denne tråden for å høre om det er vanlig å bli klart verre av Levaxin-behanding? Jeg har i mange år følt meg tom og energiløs, og måtte til slutt gå over på arbeidsavklaringspenger etter at det ble for krevende i yrkeslivet. Imidlertid - vil jeg tilbake- synes jeg er for ung til å være pensjonist- er 49 nå. Har brukt de siste årene til å prøve å bygge meg opp psykisk og fysisk, brukt mange tilskudd og grønn mat og nok blitt noe bedre selv om det har svingt. I vinter fikk jeg kontaktmed en forståelsesfull lege som trodde det var noe mer enn det psykiske med meg. Jeg tok tester men lå "som vanlig" innenfor referanseverdiene når det gjaldt lavt stoffskifte. Hun synes allikevel at jeg kunne få starte opp med Levaxin i sommer - gjett om jeg var glad og håpefull. Startet opp på en liten dose på 25mcg, og øket først til 50 i 2 uker, og så til 50/75 annenhver dag. Da startet problemene med at gamle ryggproblemer kom tilbake for fullt. koblet ikke det til medisineringførst, men så har det bare gått på seg med svimmelhet og slapphet, lavt blodtrykk, trykk i nyreområdet og en følelse av utmattelse som gjør at jeg helst vil ligge. ogikke kommer i gang med dagen før 1500-tiden. Orker liksom ingen ting, alt er mer tiltak enn noen gang.
    Vet at Levaxin kan kreve tilvenning men skal det bli så mye verre før det blir bedre.Har lest mye på forumet, både om binyrer og om undertrykking av egenproduksjon ved mangelfull medisinering - kan det være noe her? Takknemlig for svar og tilbakemeldinger.

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Nord Troms
    Alder
    72
    Meldinger
    1,111

Standard Sv: Verre av Levaxin

[LEFT]
    Sitat Opprinnelig skrevet av Ninna Vis post
    Hei. Starter denne tråden for å høre om det er vanlig å bli klart verre av Levaxin-behanding? Jeg har i mange år følt meg tom og energiløs, og måtte til slutt gå over på arbeidsavklaringspenger etter at det ble for krevende i yrkeslivet. Imidlertid - vil jeg tilbake- synes jeg er for ung til å være pensjonist- er 49 nå. Har brukt de siste årene til å prøve å bygge meg opp psykisk og fysisk, brukt mange tilskudd og grønn mat og nok blitt noe bedre selv om det har svingt. I vinter fikk jeg kontaktmed en forståelsesfull lege som trodde det var noe mer enn det psykiske med meg. Jeg tok tester men lå "som vanlig" innenfor referanseverdiene når det gjaldt lavt stoffskifte. Hun synes allikevel at jeg kunne få starte opp med Levaxin i sommer - gjett om jeg var glad og håpefull. Startet opp på en liten dose på 25mcg, og øket først til 50 i 2 uker, og så til 50/75 annenhver dag. Da startet problemene med at gamle ryggproblemer kom tilbake for fullt. koblet ikke det til medisineringførst, men så har det bare gått på seg med svimmelhet og slapphet, lavt blodtrykk, trykk i nyreområdet og en følelse av utmattelse som gjør at jeg helst vil ligge. ogikke kommer i gang med dagen før 1500-tiden. Orker liksom ingen ting, alt er mer tiltak enn noen gang.
    Vet at Levaxin kan kreve tilvenning men skal det bli så mye verre før det blir bedre.Har lest mye på forumet, både om binyrer og om undertrykking av egenproduksjon ved mangelfull medisinering - kan det være noe her? Takknemlig for svar og tilbakemeldinger.
    Hei Ninna

Jeg har etter 6 år på Levaxin oppdaget at jeg ikke ble bedre av den, heller verre.
    Jeg startet på 50 mcg og økte i samarbeid med med legen (og undersøkelser ca hver 6 - 8 uke) gradvis til 100 mcg Levaxin. Jeg hadde likevel hele det første året lite ork og ingen futt, ble ofte syk av virus og betennelser, særlig i urinveiene, ødemer spesielt i føttene og beina.
    Likevel følte jeg meg presset av NAV å gå ut i jobb etter ca 4 måneder. Jeg knakk helt sammen og ble på nytt sykemeldt - aktivt, gradert og 100 %. Så fulgte en tid uten sykepengerettigheter hvor jeg ikke klarte noe annet enn kun å eksistere. Verken NAV eller sjefen eller kommunen var til støtte med tilrettelegging.

Jeg har også gått to år på kombinasjonsbehandling med levaxin og Liotyronin og syntes denne kombinasjonen virket det første året. Men når armene dovnet vekk, anklene sviktet og jeg falt på flat bakke, søvnproblem (vanskelig med å få sove), snorking, hofte som plutselig kunne svikte, vondt i ryggen og nakken, koblet verken legen eller jeg det til at det var syntetisk medisin som gjorde meg verre når stadig nye plager dukket opp!

Jeg begynte å lete i litteratur og leste alt jeg kom over om hyptyreose. For meg ble Hypothyroidism type 2: The Epidemic av dr. Mark Starr - som selv har hypothyreose, en bok som ga meg mange svar. Jeg har derfor kontaktet flere forlag og håper virkelig at ett vil gi ut denne viktige boka på norsk.

Alle mine smertelige og smertefulle erfaringer gjorde at jeg i år ønsket at fastlegen ga meg resept på Thyroid, som jeg bare har brukt i ca fire uker nå.
    Med Thyroid skal man øke dosen gradvis til man blir mer og mer fri for symptomer og til slutt symptomfri !
    Les hva Anisa på forumet skriver om dette
    . I boka Stop the Thyroid Madness er dette veldig godt forklart.

Dr. Mark Starr - lege i smertebehandling forklarer i sin bok hvordan symptomer oppstår fordi man har lavt stoffskifte også hvis man ikke får tilstrekkelig og god nok medisinering for stoffskiftet. Han sverger dessuten til Thyroid (dessicated thyroid) som er en god, gammeldags måte å behandle hypotyreose på.

Hvorfor skal ikke vi kunne velge Thyroid, Armour, Westroid og tilsvarende som faktisk gjør mange hypotyroide friske ??
    Det er begredelig at vi som har hypotyreose ikke selv kan velge medisiner som IKKE gjør oss verre !!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Verre av Levaxin

Vet at Levaxin kan kreve tilvenning men skal det bli så mye verre før det blir bedre.
    Kære Ninna

Prøv at tage Levaxin lige før du skal sove, i 3-4 uger uden afbrydelser. Der er flere, der er blevet de fleste bivirkninger kvit efter at de har skiftet til "nat-medicin" og de vil ikke skifte tilbage til "morgen-medicinen" mere. Prøv det og fortæl os hvordan det går med dig hen ad vejen. Det er ikke en joke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    62
    Meldinger
    21

Hei og takk for svar Elbeth og Anisa Kjempeflott å få kontakt med noen i samme båt og med lang erfaring.
    Boka til Mark Starr har jeg lest, enig i at den skulle vært oversatt til norsk for å lette tilgjengelighet. Ang. valg av medisin ser jeg at
    på den svenske siden www.hypotyreos.se/hypo2.html nevner at særlig de som ikke har klare utslag på blodprøver /har hypometabolism som de skriver, oftere har stort utbytte av å bruke produkter som Armour/Erfa i stedet for Levaxinen.

Har saumfart forumet etter bivirkninger av Levaxin, ser at mange får vondt i kroppen/muskelsmerter, eller responderer dårlig, men lite om forverring. Slik jeg opplevde det ble jeg dårligere dag for dag og energien sank. Slik jeg har lest på forumet er det også viktig å kjenne på egen kropp og dette føltes som en langsom forgiftning. Hadde noen dager innimellom hvor jeg reduserte dose og da følte jeg meg bedre dagen etter igjen. På grunn av dette bestemte jeg meg for å avbryte behandlingen inntil videre for noen dager siden. Skal til legen i morgen og får høre hva hun sier/foreslår. Hun er heldigvis oppriktig interessert i å få meg "på beina".

Har også bestilt spyttprøvetest for å sjekke opp de verdiene. Dyrt er det, og har allerede brukt xxpenger for å få ryggen på plass igjen, men det får stå til. Kanskje jeg kan få noen svar som kan hjelpe meg litt videre til bedre helse.

Angående å ta medisin om kvelden tar jeg med meg det forslaget videre, ser logikken i det. Men orket ikke mer Levaxin nå, kanskje dumt men som sagt føltes det som hele systemet gikk ned - både psykisk og fysisk.
    IGJEN TAKK FOR SVAR, SETTER STOR PRIS PÅ DET!!!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Verre av Levaxin

Har saumfart forumet etter bivirkninger av Levaxin, ser at mange får vondt i kroppen/muskelsmerter, eller responderer dårlig, men lite om forverring.
    Når du læser beskrivelser af disse symptomer i kølvandet på starten af behandling med Levaxin, beskriver de fleste faktisk en forværring i forhold til før. Når jeg nu tænker mig om, så opstår de fleste af disse symptomer efter starten af behandling, men ganske vist ikke altid så tydeligt "allergi-like" som hos dig.

Du har fundet gode kilder til mere viden og Erfa Thyroid er den rette vej at gå når Levaxin har i den grad svigtet i dit tilfælde. Men også Thyroid er det en god idè at teste af som nat-medicin, ikke mindst når man ellers har været syg længe nok til at ens binyrer evt. er blevet påvirket i processen. Ved nat-medicinering kan man som regel undgå binyrebelastningen, man ellers må være opmærksom på når man tager sin medicin om morgenen.

Det er også meget nemmere at overholde samme tidspunkt for medicinering om aftenen, end om morgenen. Så sover man lidt længere, eller har død-travlt om morgenen, eller skal vente med maden osv. Derimod til natten er det mennere altid at tage medicinen på samme tidspunkt, uanset om man går i seng ½ eller 1 time senere. Jeg er glad for at du tar med deg det forslaget videre.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    52
    Meldinger
    13

Har du lactose-intoleranse? Levaxin inneholder lactose som et bindestoff
    Levaxin med dårlig effekt i for mange år. Thyroid 2008. Behandling av større hormonbrist 2009

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    62
    Meldinger
    21

Takk for svar igjen Anisa. Å ta medisin om kveld synes jeg også virker mye greiere. Og det hadde passet meg mye bedre som person.
    Har testet positivt på laktoseintoleranse Spirea - men bruker allikevel endel melkeprodukter innimellom uten at jeg merker noe spesielt så kan ikke skjønne at det skulle gå så galt. Men takk for forslag Får se hva legen tenker rundt dette. Ha god kveld.

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Har testet positivt på laktoseintoleranse Spirea - men bruker allikevel endel melkeprodukter innimellom uten at jeg merker noe spesielt så kan ikke skjønne at det skulle gå så galt. Men takk for forslag Får se hva legen tenker rundt dette. Ha god kveld.
    Problemet med lactostintoleranse er at tabletten er dekket med et laktoselag. Hvis du har lactoseintolerasne vil magen din har problemer med å bryte ned dette lactoselaget og du vil kun ha en delvis virkning av medisinen din. En delvis virkning vil være betydelig værre enn ingen virkning fordi den T4 som slippes løs i blodet ditt vil bidra til å supprimere din TSH som igjen vil føre til reduksjon av din egenproduksjon. Da vil du føle deg sykere enn du gjorde før. Du bør skaffe deg thyroid eller lacttosefri levaxin.

Medlem siden
    Aug 2011
    Alder
    62
    Meldinger
    21

Hei igjen. Legen tenkte det samme som dere, at det kunne ha noe med lactosen. Fikk resept på Armour heldigvis. Er nesten litt redd for å starte etter å ha kommet
    mer tilbake til mitt vanlige dårlig fungerende nivå uten medisin. Selv om jeg forstår at jeg er heldig som har en lege som skriver ut en slik resept. Ser det ikke er noen selvfølge etter å ha lest innlegg her. Har fortsatt tenkt å ta salivtest men tror jeg bestiller den Anisa anbefaler -Comprehensive female panel. Mye kroner å spare i forhold til BMlab. Er det å få sendt den tilbake med ekspresspost - noen som vet. Hilsen Ninna

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Comprehensive female panel. Mye kroner å spare i forhold til BMlab. Er det å få sendt den tilbake med ekspresspost - noen som vet.
    "Most Laboratory Test kits can be shipped to anywhere in the world. If outside of the U.S. you will be required to pay for return postage. There is an additional shipping charge to ship outside of the U.S. and Canada. Test kits must be received by the lab within 30 days from collection for the results to be accurate." > http://www.integrativepsychiatry.net...formation.html

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Alvorlig allergi som bare blir verre og verre.
    Av Hild Adelen i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 28-11-10, 20:08
  2. PMS - Verre av hypotyreose?
    Av Carro i forumet Mage/tarm/urinveie
    Svar: 6
    Siste melding: 08-02-10, 15:16
  3. Verre ved mensen!?
    Av Evamol i forumet Høyt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 03-04-08, 21:25
  4. Verre av levaxin ?
    Av Feiga i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 2
    Siste melding: 09-06-05, 11:07

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn