Viser søkeresultater 1 til 3 av 3
-
23-02-11, 11:20 #1
Hoven skjoldbrukskjertel, men fine blodprøver
Hei
For noen mnd siden tok jeg blodprøver hos fastlegen. Jeg gikk til han fordi jeg er mye trett og deprimert. Blir fort sliten.
Fikk svar om at alle prøvene var fine, inkludert stoffskifte.
Derfor henviste han meg til øre/nese/hals fordi han ville sjekke søvnmønsteret mitt. Legen som undersøkte meg syns skoldbrukskjertelen virket litt forstørret og sendte meg til ultralyd av den. Hun hadde rett, den var større enn normalt.
Har ikke hørt noe mer fra sykehuset siden dette bare er et par uker siden. Purrer dem opp om jeg ikke hører noe snart.
Hva kan dette bety? Jeg blir litt forvirret når prøvene er fine, men kjertelen er hoven.
(den hadde ingen knuter, var bare større enn normalt)For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".
-
23-02-11, 15:34 #2
Sv: Hoven skjoldbrukskjertel, men fine blodprøver
Hvilke blodprøver er "fine", Capricorn? Du har ret til at bede lægekontoret om at udlevere kopier af alle de blodprøver der er taget. Det ville være nyttigt, hvis du kunne poste her resultaterne med datoer OG referenceværdier. Det gør det meget lettere at danne sig overblik over hvad er tjekket og hvad ikke er.
Under alle omstændigheder er der brug for en anti-TPO blodprøve og - vigtigt - måling af jod i døgnurin. Det ville være det mest heldige, hvis det viste sig at du har jodmangel eller for meget jod i kroppen - begge kan justeres og få strumaen dermed til at skrumpe igen. Det kan være en grund til at kirtlen hæver.
Den anden grund kan være en autoimmunsygdom i kirtlen. Det kan indledningsvis tjekkes ved anti-TPO til at begynde med. Denne "version" af sygdom i skjoldbruskkirtlen er ikke så heldig. Det hedder Hashimoto's thyroiditis og den kan desværre ikke helbredes, men behandlet tidligt kan man undgå de fleste af de problemer, som en langvarig og progressiv reduktion af thyreoideahormoner kan påvirke resten af kroppen til...
Men det er altså for tidligt at gå for meget op i detaljer, før man ved hvad årsagen til forstørrelse af skjoldbruskkirtlen er. Bed lægen om måling af TSH, FT4, FT3, anti-TPO, jod i døgnurin til at begynde med. Så er der nemlig noget konkret at gå i gang med, når du beder om hjælp til en afklaring af årsager til din struma.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
23-02-11, 19:20 #3
Sv: Hoven skjoldbrukskjertel, men fine blodprøver
Heisann,
jeg har det som deg, forstørret skjoldbruskkjertel men fine blodprøver. Jeg har fått henvisning til Haukeland og går og venter på time der.
Jeg syns det er ganske tungt å være så elendig form, og samtidig få beskjed om at mine prøver er fine. Det er definitivt noe som ikke stemmer, men jeg har ikke tenkt å gi meg før jeg har fått svar.
Stå på, vi får peppe hverandre opp
Lignende tråder
-
Slitne binyrer, tross fine blodprøver?
Av Bettie B. i forumet Adrenal Fatique - tilstanden sekundær til lavt stoffskifteSvar: 5Siste melding: 14-02-11, 22:11 -
"Fine blodprøver", men føler meg ikke frisk
Av Lærer'n i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 14-11-10, 22:28 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 22Siste melding: 14-04-10, 00:37 -
Fine blodprøver til tross for mange symptomer
Av sisi i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 26-10-09, 15:27 -
Knutestruma - Fine blodprøver
Av Angelina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 1Siste melding: 22-10-07, 20:19
Bokmerker