Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
-
12-01-11, 03:52 #1
Overdosert og nedtrapping!
Ojameg, nå er det lenge siden jeg har vært her inne )
Kort frisket opp så var jeg sykmeldt i 1,5 år for å få rettet opp dårlig behandlet lavt stoffskifte. Kom meg ut i jobb i oktober 09 for så å få kreft i juni 2010. Så dette halvåret har jeg hatt andre ting å stri med enn stoffskiftefokus for å si det sånn. Er ferdig med cellegift og fjerning av ene brystet og starter 5 uker strålebehanding i morgen. Skal stråle langs kragebeinet veldig nært skjoldbruskkjertelen, så spent på om dette får noen konsekvenser....
Jeg er overdosert nå. Prøvene viser det (og gjorde egentlig det i september også...), men har valgt å ikke følge de fordi jeg har hatt det forholdsvis greit med formen. Og har hatt nok å stri med med den andre diagnosen...
Har gått på cellegift for brystkreft i høst og vært mest opptatt av symptomer man får av det og ikke helt koblet det opp mot stoffskiftet fordi jeg har hatt det etter forholdene bra psykisk. Cellegiften dytter nemlig kroppen over i overgangsalderen så søvnproblemer, mye vannlating døgnet rundt og mye hetetokter er veldig vanlig og forventet. Spesielt hete-tokter.
Idag er første dagene jeg har følt stress i brystet så skjønner nå jeg må trappe ned litt. Har også egentlig vært veldig urolig og rastløs siste ukene...og jeg leste litt om overdosering idag og ser jo de symtopene jeg har i forbindelse med kreft, også er likt overdosering......
Hva anbefaler dere sånn erfaringsmessig - skal jeg hoppe over to dager med Levaxin nå før jeg starter på igjen med bittelitt lavere dosering? Går på 150 5 dager i uka, 125 de to siste. Kreftlegen sa jeg kunne gå ned 25mcg i uka, men kan jeg gå ned 50, syns dere?
Min TSH er 0.02 og T4 tror jeg var på 21.... Jeg tok Levaxin den dagen jeg målte, men TSH er jo uansett skrekkelig lavt om jeg hadde hoppet over den dagenFjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
12-01-11, 07:34 #2
Sv: Overdosert og nedtrapping!
Jeg hadde hoppet over all levaxin én dag og så gått på f.eks 125 daglig...
Siden du har mye t4 i blodet er det ingen krise å hoppe over en dag - det vil hjelpe med å få redusert t4 og opp tsh raskere. Så kan du forsøke med 125µg daglig eller en kombinasjon med 150µg 1-2 dager i uka ... her må du føle deg fram.
Husk - dersom du har gått ned i vekt i denne tiden du har hatt mer å stri med så kan også det påvirke behovet.
*klem*
Edit: på oppdosering i ditt område er det vanlig å justere med 12,5 daglig. Det utgjør 87,5 i uka over lengre tid. Det kan være greit å ha i bakhodet kanskje?
Å hoppe over 1-2 dager vil antakelig lette høydosesymptomene raskere enn å bare trappe ned, som du sier.Sist endret av smgj; 12-01-11 kl 08:32
Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-01-11, 09:16 #3
Oj, dette høres tøft ut, nettverk
tror det beste for kroppen er å ha noenlunde lik dose hver dag, så hvis du får til det så godt som mulig, er nok det det beste når du endrer dose.
LYkke til med alt du strever med• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
12-01-11, 09:34 #4
Takk for svar og lykkeønskninger!!
Ang det å ta jevn dose så har jeg tatt 125 tirdag og lørdag og 150 resten. Høres litt heftig ut å gå ned ti 125 hver dag plutselig, men jeg kan jo kanskje gjøre motsatt av det jeg gjør nå.... Eller 150 tirs, tors, lør og 125 resten.
Jaja, kroppen sier vel i fra. Som vanlig
Jeg har ikke gått ned i vekt, nei - man går litt OPP i vekt av cellegift. Men ikkeo nevneverdig egentlig...Fjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
Startet med 50mcg Levaxin i mars 2007, har i 2008 økt til 100mcg. Sluttet på lev midt i juni 08 for å teste.
-
12-01-11, 09:46 #5
Det høres lurt ut å snu på det.
I dag har du (5*150 + 2*125) 1000µg ukentlig = 142,85 i daglig gjennomsnitt.
Tar du (5*125 + 2*150) får du 925µg ukentlig = 132,14 i daglig gjennomsnitt.
(4*125 + 3*150) = 950 = 135,71 i daglig gjennomsnitt.
Antakelig bør du ikke redusere så mye mer enn det, som du sier. Ikke siden det har tatt deg lang tid å utvikle symptomer. Du kan ikke være så veldig langt unna maks behagelig dose da. Får vi håpe.Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...-- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk
-
12-01-11, 12:44 #6
n'Finn har skrevet en god del om hva en gjør om det blir litt overdose. Basert på det ville jeg kuttet dosen i to dager, ikke bare en dag, for å få ned T4 i blodet til et passende nivå. Det slår ganske raskt ut på T3 og på symptomene dine.
Når det gjelder dosen må en tenke i et perspektiv på seks uker eller mer. Små endringer i dagsdosen kan gi store endringer etter seks uker. I følge 'n Finn er riktig dose tett opp mot den som gir overdose. Det tror jeg stemmer godt hvis vi tenker i doser over 6 uker og ikke doser pr. dag. For så fort svinger det ikke.
Altså - gå bare litt ned, og i hvert fall ikke mer enn 50µg/uke. Vent i hvert fall seks uker før du justerer igjen.
-
12-01-11, 13:02 #7
Jerene, takk for svar! Tipper jeg skal gå ned 50, jeg.... Så får vi se.
Hetetoktene kommer nok fra cellegiften, tenker jeg. Ganske sikker på det, det er nemlig veldig vanlig.
Men noe jeg glemte å nevne er muskelsmerter, jeg har jo vært 90 år gammel dame siden før jul - SKIKKELIG vondt i hofteleddene og når jeg har reist meg fra sofaen så har jeg følt det som at jeg nettopp har løpt maraton.
Og jeg leser jo nå at muskel-/leddsmarter er veldig vanlig ved overdosering... Så da er vel kanskje det grunnen, da..
Huff - jeg har nok latt meg sjøl gå sånn altfor lenge. Siden september rett og slett....målte meg etter 4 (av 6) cellegiftskur, husker jeg. Og da viste det overdosering da også... Men da var jeg så opptatt av å fikse hårtap og å være kvalm og uggen og generellt være i dårlig form.
Ikke så greitFjernet halve skjoldbruskkjertelen grunnet godartet knutestruma des 2005.
-
12-01-11, 13:06 #8
Gjort er gjort, og spist er spist. Du er jo i en ganske uoversiktlig situasjon, hvor symptomene du merker kan skyldes både det ene og det andre. Leddsmerter kan også være et hyposymptom. Det skal ikke være lett.
Ønsker deg lykke til!
-
12-01-11, 15:26 #9
Hej Nettverk
Er det kun TSH ligger lavt (og har gjort det i september)? Eller er også FT4 højt? Hvis det kun er TSH, ja, så er det ikke pålideligt nok at justere medicineringen efter det, og da slet ikke som følge af målinger foretaget i perioden hvor du var i cellegift-behandling. Hypofysen, hvor TSH kommer fra er også påvirket af cellegifter (tillige med alle øvrige kroppens hormonkirtler og organer), hvilket kan hæmme udsondringen af TSH fra hypofysen. Ved FT4 på 21 burde dit TSH være på omkring 0,3-0,7 (ca.), ikke kun på 0,02.
Det er ikke kun æggestokke (du går sikkert på anti-østrogener regner jeg med) som bliver påvirket af medicinsk behandling mod brystkræft. Også andre hormonkirtler gør, inkl. binyrerne. Eller rettere: dine binyrer har været "på hårdt rednings-arbejde" lige siden du var startet på anti-hormon/cellegift. Er de ved at gå "trætte" - kan det give en hel række af symptomer inkl. tiltagende stress + vil det reducere effekten af Levaxin, hvor du sagtens kan have pæne (høje?) frie T4-værdier i blodet, men uden tilsvarende virkning i kroppens celler.
Hvis du virkelig skal kunne regne med en jævn effekt, da er det virkeligt forkert at skifte dosering fra dag til dag. Det kommer kun (hormon)rod ud af + det forstyrrer også kroppens egen hormone feedback fra dag til dag. Det ville svare til, at du den ene dag kun drikker vand og den anden dag kun spiser mad. Ingen af dagene vil du have det godt nok. Håber du vil genoverveje og gøre din medicindose ens hver dag.
FT4 på 21 er altså ikke højt nok til at være resultat af overdosering. Når du skriver at dit TSH er jo uansett skrekkelig lavt - er der intet "skrekkelig" ved det. TSH-er IKKE et selvstændigt stofskiftehormon med egen effekt på stofskifte.
TSH er kun et signalhormon fra hypofysen til skjoldbruskkirtlen om at sætte produktionen af T4 op (hvis TSH stiger) eller ned (hvis TSH falder). Ikke andet. Det er kun og alene dit FT4 som spiller en rolle her, og jeg mener ikke at FT4 på 21 er så højt at det berettiger til mistanken om overdosering. Medmindre du plejer at ligge lavere i FT4 i forvejen og trives med det uden hypo-symptomer. Hvilke FT4-værdier var normale for dig før du blev syg? Og ved du hvad dit FT3 var sidst på?
Jeg har også læst i din tråd via linket i din signatur, at du oprindeligt havde normalt stofskifte, ingen antistoffer, men kun en stor kul på halsen og derfor blev den halve af din skjoldbruskkirtel opereret bort. Man kan ikke vide om der evt. skulle være en hormonproducerende restfunktion i den tilbageblevne halve skjoldbruskkirtel, som så sammen med Levaxin evt. er nu blevet for meget i forhold til, hvad binyrebarken kan magte.... Jeg tror at du må have en restfunktion tilbage idet FT4 på 21 får man kun sjældent på kun 125-150 mcg Levaxin alene.
Du kan derfor sagtens reducere Levaxin lidt, men effekten på blodprøverne kommer først efter ca. 5-6 uger, så det bliver symptomerne der i første omgang vil fortælle dig om reduktionen virker og om "overdose-symptomer" forsvinder.
Jeg tror dog ikke at de forsvinder helt, da jeg tipper at det er binyrebarken som er årsagen her. Jeg tipper også at du tværtimod får flere hypo-symptomer inkl. (som du skriver et sted her) muskel-/ledsmerter, som følge af reduktion af Levaxin. Jeg håber dog at det ikke sker.
Man skal op på meget højere FT4 før det begynder at give hyper-symptomer fra muskler og led. Jeg tipper derfor, at du faktisk har muskel-/ledsmerter der stammer fra for lidt thyreoidea-hormon i dine celler... Et pæn FT4 i blodet er ikke det samme som nok af T4>T3 i kroppens celler og det er denne mangel i kroppens celler som plejer at give sig til kende i form af hypo-symptomer (også fra muskler og led). Det er forholdsvis enkelt (indledningsvis) at bekræfte eller afkræfte mistanken om, ved at måle enzymet creatine kinase. Er det forhøjet til meget forhøjet - stammer muskel-symptomer fra hypothyreose (for lidt hormon)...
Du kan evt. prøve at læse tråden Muskelsygdomme i Lavt stoffskifte og se om du genkender noget i det du oplever.
Jeg ved ikke om man skal forblive i behandling med anti-østrogen på livstid når man har haft brystkræft. Men det er under alle omstændigheder, at reguleringen af stofskiftehormoner gennem Levaxin kan blive lidt mere kompliceret så længe den tilbagefald-forebyggende behandling består. Og her håber jeg (meget), at du er som du "lyder" her - realistisk men optimistisk, fordi kombinationen af en kræftsygdom OG hypothyreose kan blive en tung dansepartner, der vil sætte din personlige styrke på en prøve, nok mere end en gang i fremtiden, når op- og nedture afløser hinanden, inden du/din krop får ro til selvreparere.
Rigtig god bedring.• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
12-01-11, 20:32 #10
Lignende tråder
-
Overdosert..
Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 29-07-10, 18:53 -
Nedtrapping av cipralex.
Av Jeanette Ws. i forumet DepresjonSvar: 27Siste melding: 21-06-10, 22:39 -
Nedtrapping av Levaxin og hypersymptomer
Av mona? i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 23Siste melding: 10-08-05, 19:47
Bokmerker