Viser søkeresultater 1 til 9 av 9

Tråd: TSH på 170

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    23

Standard TSH på 170

Hei.
    Jeg er ei 21 år ung jente,mamma til to små på 2 år og 6 mnd.
    Jeg har hatt mye vondt i kropp,trøtt,nedstemt, ja alt som hører til lavt stoffskifte. I sist uke fikk jeg nok av alle symptonene så jeg gikk til lege for å snakke med hun,hun hørte hva som feilte meg og tok prøver,det tok 2 dager så ringte dem fra legekontoret og sa at jeg måtte komme til legen,herregud jeg fikk panikk. Så sa hun at jeg hadde lavt stoffskifte,da roet jeg meg litt.
    Så jeg reiste til legen noen få timer senere og fikk vite litt om sykdommen,TSH var på 170. Legen hadde fått sjokk når hun så blodprøven for så lavt hadde hun aldri sett,så hun hadde ringt sykehuset.
    Så jeg begynte på tabeletter med det samme. Skal ta ny blodprøve om 2 uker.

er det noe dere lurer på,FYR LØS
    TSH var på 170. Legen hadde fått sjokk når hun så blodprøven for så lavt hadde hun aldri sett, så hun hadde ringt sykehuset.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Velkommen til forummet. Håper at du vil trives og lære like mye her som jeg har gjort. Satser på at medisinene gjør underverker for stoffskiftet ditt. Ikke rart at du føler deg dårlig slik prøvene dine er nå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Velkommen monki ;)

TSH var på 170. Legen hadde fått sjokk når hun så blodprøven for så lavt hadde hun aldri sett
    Lavt? TSH er jo skyhøy, så vidt jeg kan forstå.

Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Så altså skal TSH'en ligge rundt 1.

Innføringen av sensitive metoder til måling av TSH har vist at 0,100 - 0,150 mg L-tyroksin/døgn normaliserer TSH-konsentrasjonen i blodet hos de aller fleste pasienter med primær hypotyreose. Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µ g L-tyroksin/kg kroppsvekt. Behandlingen startes vanligvis med 0,025 mg L-tyroksin/døgn. Dosen økes så med 0,025 mg L-tyroksin/døgn hver 6. - 8. uke inntil vedlikeholdsdosen er funnet.
    Det forstår jeg som at det kan ta 6-8 uker før doseendring kan registreres. Mener også at langt mer erfarne folk enn meg har vært inne på det her på forumet.

Joda, her står det mer om det:

Ved behandlingskontroll bør blodprøve til bestemmelse av TSH-nivå og nivået av fritt tyroksin tas om morgenen, og pasienten bør ikke ta dagens L-tyroksindose før etter prøvetakingen. Det er nødvendig fordi konsentrasjonen av fritt tyroksin er økt med 15 - 20 % de første 8 - 9 timene etter inntak av L-tyroksindosen. Det er også viktig å huske at etter en doseendring går det 6 - 12 uker før TSH-nivået i blodet reflekterer den nye L-tyroksindoseringen.
    http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei Stina,
    Det menes vel at en slik høy TSH indikerer et lavt stoffskifte.

Lavt? TSH er jo skyhøy, så vidt jeg kan forstå.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, sikkert, jeg har ikke hodet helt riktig skrudd på, brits ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    23

Standard

jeg har lavt stoffskifte. mulig jeg formulerte meg feil,men har desverre ikke greie på denne sykdommen. Fikk som sagt vite om det på torsdag.
    TSH var på 170. Legen hadde fått sjokk når hun så blodprøven for så lavt hadde hun aldri sett, så hun hadde ringt sykehuset.

baremei Gjest

Standard

En skyhøy TSH = veldig, veldig lavt stoffskifte.

Hun har aldri sett så lavt stoffskifte, har hun nok ment.

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    23

Standard

ja

Medlem siden
    Jul 2006
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    23

Standard

jeg har gått på levaxin i litt over en måned,jeg har sikker mista halvparten av håret mitt,det er så tørt og ekkelt :(

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn