Viser søkeresultater 1 til 10 av 50
-
27-12-10, 17:16 #1
Overdosert? Eller hva skjer?
Har alltid hatt t4 i grenseland men normal TSH.
I følge legen var jeg ikke hypo da..
I sommer var jeg ikke bra (trøtt, frøs, Veldig gul/oransje hud, tørt hår.. forstoppelse...).
Da var prøvene slik:
TSH 1,7 (0,4-4,4)
T4 13 (12-22)
T3 1,1 (1,3-2,6)
En ny lege ga meg liotyronin 20 mg.
Jeg stoppet å fryse, forstoppelse ble vekke, var ikke så trøtt +++ Ble utrolig mye bedre.
Jeg tok nye prøver (en annen lege denne gang) som viste dette
Prøver tatt: 170810
TSH: 0,61 (0,4-4,4)
T4: 9 (12-22)
T3: 5,1 (3,1-6,3)
Ny prøver igjen
22/11/2010
TSH ikke tatt
T4 - 7
30/11/2010
TSH: 0,35 (0,4-4,4)
T4: 5 (12-22)
T3: 4,2 (3,1-6,3)
10 dager senere var tsh oppe på 0,47 og t4 på 6.
Har hatt en ok høst men nå i november og desember har jeg vert kaldere og mer trøtt. Har hatt forhøyet lever enzymer (asat/alat) men ingen andre leverprøver er positive så da er nok leveren frisk..
Jeg har tidligere vert undervektig men har gått opp 6 kg de siste 6 mnd siden oppstart av liotyronin.
Er det noen som kan forklare hvorfor T4 og TSH synker mens T3 blir normal?
Er det feil medisin, for høy dose eller er jeg ikke hypo i det hele tatt?
Den siste mnd har jeg vert plaget med litt svimmelhet, kvalme, "mat smaker ingenting", veldig trøtt (sover 1-3 timer lengre per natt)/får ikke sove i det hele tatt o.l.
Har time hos lege på ny året men det er den legen som mener jeg er helt frisk...
Håper noen kan svare
-
27-12-10, 19:41 #2
Sv: Overdosert? Eller hva skjer?
Både prøvene dine og symptomene dine er helt klare tegn på hypotyreose.
Liotyronin er syntetisk T3. Det er tablettene dine som får T3 til gå opp.
Så lav TSH tyder på at enten hypofysen eller hypothalamus ikke fungerer riktig. Det er de delene av hjernen som styrer skjoldbruskkjertelen og stimulerer den til å produsere T3 og T4. Hvis du ikke hadde tatt tablettene ville både T3 og T4 sunket etter at TSH gikk ned. Nå synker bare T4.
Du burde fått undersøkt hypofysefunksjonen, ikke bare resept på tabletter.
Jeg syns virkelig du skal finne deg en annen lege så fort som mulig! Jeg er bare helt sjokkert. Jeg tror ikke noen av de to legene vet hva de holder på med, og den gamle er den verste.
PS: TSH på 1,7 er normalt hvis du ser bare på tallet. Men med så lav T3 og T4 som du hadde skulle TSH vært mye høyere. At legen ikke reagerte på det tyder på at han ikke har kunnskap til å se prøvene i sammenheng. Gul/oransje hud er et klart tegn på at nå bryter ting sammen i kroppen din på grunn av hormonmangel.
-
27-12-10, 20:18 #3
Tilfører du noe T4 eller bruker du bare Lio?
-
27-12-10, 21:11 #4
Har kun brukt Lio.
Til Jerene:
Ville TSH og T4 sunket uansett om jeg ikke hadde brukt Liotyronin?
Når jeg tenker meg om er det faktisk 5 leger som har sett prøve svarene mine. 1 barneoverlege, 1 fastlege, 1 privat lege og 2 endokrinolog (overlege på avdelingen..).
Den første endo legen sente meg til MR fordi hun ville sjekke hypofysen. Var det undervektig (44kg/165høy) og hadde ikke hatt mensen på 1,5 år. Da var hypofysen ok.
Så kom jeg til en ny privat lege og det var denne som ga meg liotyronin.
Situasjonen min er komplisert (er ikke alle det egentlig..?). Jeg går på streng diett og tåler lite mat. Men gastro legen (eh ja.. han har og sett prøve svarene..) mener jeg er frisk.
Privat lege nr 2 mener derimot noe annet. Og det er han som behandler meg og faktisk gjør meg frisk nå..
Jeg er nok litt gul i huden fordi jeg har et høyt inntak av beta karoten men det rare er at min gulhet henger IKKE sammen meg inntaket..
Det går perioder hvor jeg spiser kun gulrot og gresskar og da er jeg lite gul, så kommer en periode hvor jeg må kutte ned på det og tåler andre ting. Så blir jeg kjempe gul....
-
27-12-10, 21:43 #5
Godt spørsmål.
Det er en del her på forumet som tar medisiner laget av skjoldbruskkjertel fra dyr. Disse medisinene inneholder T3 i tillegg til T4. Da blir TSH veldig lavt. Jeg kan tenke meg at det er Liotyroninen som er årsaken til at TSH går såpass ned, og dermed også T4.
Så bra. Jeg fikk visst litt feil inntrykk ut fra det jeg leste.
Betakaroten skal omdannes til A-vitamin i kroppen, men denne omdanningen blir dårligere når stoffskiftet er lavt. Da kan du bli gul uten noe høyt inntak, det bare hoper seg opp. Jeg har hatt merkelig farge på håndflatene selv, og det var ikke fordi jeg knasket masse gulrøtter.
Jeg er litt nysgjerrig på hvorfor du ikke får T4 (Levaxintabletter) i tillegg til T3? Minuset med å gå på bare T3 er at det forsvinner fort ut av kroppen. Kjedelig hvis du skulle få omgangssyke og ikke får opptak fra tablettene.
-
27-12-10, 21:52 #6
Jeg har nok nokså dårlig opptak fra før pga dysbiose/lekk tarm.
Jeg vet ikke hvorfor jeg kun fikk T3 men skal høre med lege2 over nyttår. Har time hos endo legen og da men han vil sannsynligivs bare ta meg av lio.
Jeg har egentlig gitt opp det "normale" helsevesenet fordi jeg passer ikke inn der. Min kropp følger ikke bøkene og legene behandler en og en ting. De ser ikke sammenhengen slik lege2 gjør.
Han ser hele kroppen og at hode å mage henger sammen. Jeg har blant annet asperger og blir mye mer autistisk når magen trøbler. Dette har ikke sammenheng mener de andre legene.
Men jeg kjenner meg alltid veldig usikker på hvem jeg skal høre på..
-
27-12-10, 22:08 #7
-
27-12-10, 22:09 #8
-
27-12-10, 22:42 #9
Jeg må bare innrømme at jeg får ikke til å forklare det bedre. Men jeg tror altså at det er tilskuddet av T3/Liotyronin som starter det hele. Først går TSH ned, så går din egenproduksjon av hormoner ned. Både egenproduksjonen av T3 og T4 går ned. Du ser det tydeligst på T4-prøven, men også T3 er litt ned på den siste prøven din.
Jeg tror det får være nok for i kveld, jeg blir ikke glupere.
-
27-12-10, 22:42 #10
Hei!
At tsh synker og t4 synker virker ganske logisk spør du meg....
Og jeg rister på hodet av legen din som ikke forstår hvorfor fordi han sikkert ikke kan nok om stoffskifte.
Først: Hvorfor danner du ikke nok t3; det var sikkert derfor du ble satt på liotyronin ikke sant? Det kan som nevnt være at det ikke blir produsert nok tsh for å produsere nok t4 som deretter blir t3; noe som kan skyldes noe feil i hypofysen.. Dette kan være en grunn...
Så; Hvorfor synker t4 og tsh når du tilføres lio? Fordi: Tsh skilles ut på grunnlag av hvor mye stoffskiftehormoner som finnes i blodbanen. Når du tar liothyronin bruker ikke kroppen din hormonene umiddelbart slik den ville gjort dersom kroppen din produserte det. Tsh produsenten (hypofysen) registrerer mye stoffskiftehormoner når du tar lio, og blir falskt lav lenge etterpå. Kroppen har jo naturlig ikke "så mye" stoffskiftehormoner svirrende rundt i blodbanen på en gang. Fordi; i en frisk kropp bestilles stoffskiftehormoner i hypofysen utfra hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet; tsh når skjoldkjertelen, nye stoffskiftehormoner skilles ut og forbrukes i cellene, og dette skjer i den takt cellene i kroppen forbruker stoffskiftehormoner. Nye stoffskiftehormoner bestilles så etter hvor mye stoffskiftehormoner som er i blodet; som naturlig nok minsker når kroppscellene forbruker dem. Henger du med? hehe..
Så når du tar lio, blir tsh lav; hypofysen bestiller mindre stoffskiftehormoner fra skjoldbruskkjertelen; ergo blir t4 lav.
Konklusjon: Du har fått en noget "rar" stoffskiftebehandling spør du meg. Mulig jeg tar feil, men det funker hvertfall ikke!! De fleste får levaxin, syntetisk t4, når de har stoffskifteproblemer; for av t4 lages t3 som du mangler. Henger du fremdeles med? Det viser seg at de fleste har det best på kombinasjonsbehandling av levaxin og lio; men forutsetningen er at t4 verdiene (levaxinen) økes så langt man tåler det, for så å supplere med t3. Noen trenger ikke supplere med t3; men forskning viser altså at dette er det beste for de fleste.
Mange bruker thyroider som er stoffskiftehormoner fra gris, som inneholder t3 og t4. Mange (eller de fleste?) føler at dette er det beste alternativet ift stoffskiftebehandling. Dette anbefaler jeg deg, selv om fastlegen din garantert ikke vet hva det er.
Lykke til!Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
"Du skal være tro." Andrè Bjerke.
Lignende tråder
-
Overdosert..
Av Camillis i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 17Siste melding: 29-07-10, 18:53 -
Overdosert?
Av Pusen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 22:32 -
er jeg overdosert???
Av lillevenn1 i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 03-03-09, 04:53 -
Høyt eller lavt stoffskifte?? Hva skjer?
Av Stratos i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 4Siste melding: 14-01-07, 23:34
Bokmerker