Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Standard Legen mener jeg er overdosert

Hallohallo
    Lenge siden sist...

Jeg var i dag hos legen og han mener jeg er overdosert på grunnlag av blodprøvene jeg tok 5 oktober i år. Merker ikke noe til overdosering, men føler jeg heller undermedisinert. Var klar for å spørre etter henvisning til spesialist, men det så han ikke å som nødvendig før vi hadde prøvd en litt annen dosering. ( som har blitt utprøvd før, men jeg følte meg ikke så bra på den, så justerte opp igjen til det jeg hadde tidligere )

Prøvesvarene på siste blodprøve er som følger:

TSH: 0.05 (0.40 - 4.50)
    FT4: 24.3 ( 9.5 - 22.0 )

Kommentar på blodprøvene fra laboratoriet var:
    "Resultat er forenelig med overdosering av tyroksin dersom behandlingsmålet er eutyreot."

Tok en del andre prøver, men vet ikke helt om de er relevante til stoffskiftet eller ei. Kan evt skanne papiret og laste opp.

Jeg føler meg bedre nå, enn det jeg gjorde på en lavere dose levaxin. Men legen sier jeg er overdosert, og at det er farlig.

Hva gjør jeg?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Legen mener jeg er overdosert

Sitat Opprinnelig skrevet av Pejyuu Vis post
    legen sier jeg er overdosert, og at det er farlig.
    Har lægen forklaret hvad han mener er "farligt" her?

Kommentar på blodprøvene fra laboratoriet var:
    "Resultat er forenelig med overdosering av tyroksin dersom behandlingsmålet er eutyreot."
    I så fald foretrækker lægerne at du har det dårligere end du har det nu. "Eutyreot" betyder nemlig på lægesproget: "den som foretrekkes og som noen hevder er den dominerende formen – det ”alle” sier, og følgelig skriver." Iflg. Tidsskriftet.no

Jeg føler meg bedre nå, enn det jeg gjorde på en lavere dose levaxin. Men legen sier jeg er overdosert, og at det er farlig.
    Mit FT4 ligger sædvanligvis på over 30 og TSH kan end ikke måles. Sådan var det i årevis og det ser ud til, at jeg er meget mere rask, end mine raske jævnaldrende uden hypothyreose.

Ja, så har du valget mellem at adlyde lægen og nedsætte medicindose, eller beholde din bedring på den nuværende (hvad er den forresten på?). Det er du nødt til selv at træffe en beslutning om. Prøv at læse tråden Når lægen presser... og se, hvad den får dig til at tænke.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Standard Sv: Legen mener jeg er overdosert

Jeg kan forøvrig nevne igjen at jeg har gått på 125microgram pr dag nå i en del uker. Føler meg bedre enn når jeg hadde et par dager i uken med 100microgram istedenfor.

Men, jeg ser andre tar oppover mot 200microgram pr dag. Føler kanskje jeg i utgangspunktet får litt lite, siden jeg ikke produserer noe selv. Eller er det slik at de individuelle behovene varierer så mye uansett?

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Har lægen forklaret hvad han mener er "farligt" her?
    Ble nevnt hjerteproblemer, og benskjørhet ble nevnt sånn i forbifarten.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Får jeg bare skyte inn at "hjerteproblemer" er svært lite spesifikt.
    Hvis legen mener at du kan få en eller annen for for hjertebank, så er det jo bare å spørre deg om du har det ?
    Og......det kan du jo gjøre selv

Osteoperose er noe man ser hos noen av de som har hatt HypErthyreose i mange år - og det kommer ikke av at stoffskfitet er for høyt, men at kroppen bruker opp resurser.
    Altså rett og slett at legene ikke monitorerer eventuelle følger hos en pasient de VET har høyt stoffskifte - og heller ikke forbinner høyt stoffskifte hos pasienter de finner disse manglen hos.
    Så jeg mener det er er legeproblem.

Osteoperotiske tilstander kommer problemer i kalkstoffskiftet, hvor man nekter å tro at D-vitaminmangel er hovedsynderen.

Så jeg mener vel at du ikke har noe å frykte hvis du passer på kroppen din, og tar noen prøver i ny og ne av det som kan være aktuellt.
    Det er ikke mer enn det man bør gjøre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

I følge min fastlege skal man mye over de tallene du viser før det er fare for hjertet.

Tar du D3? Det er jo lurt med tanke på legens redsel for osteoporeose. men mest av alt for at du skal ha det bra på alle måter.

Disse målingene, referanseverdiene, er jo kommet til ved at det tas blodprøver av en rekke mennesker. Noen er subkliniske, andre er normale. Av dem er det, mener jeg å huske, 2.5 % som befinner seg utenfor referanseverdiene i begge retninger, altså over og under. Det betyr at ca 2,5 % av befolkningen har en FT4 som er over 22 og trives med det. Kanskje din var over, før du ble syk? Anisa hadde det jo slik.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    19

Jeg vet desverre ikke hva mine normale nivåer var før jeg fikk diagnosen høyt stoffskifte og struma. Var aldri noen hyppig gjenganger på legekontoret mtp prøver osv, så det finnes sikkert ingen relevante prøvesvar heller.

Kjertelen er nå borte, og det må jo gjøres noe med situasjonen.
    Føler fortsatt at jeg har en del hypo symptomer. Tappet for energi, lett for å bli kald, osv. Prøvde å fortelle dette til legen min, men han fnøs liksom litt av det at jeg ønsket meg en spesialist til å sjekke opp i om det var noe som forhindret T4 til å bli til T3
    Nei, vi skulle prøve å MINSKE dosen først...

Jeg har ikke hetetokter, hjertebank eller skjelving i hendene.

Skal sies at jeg stort sett greier meg energimessig, og er nå i en jobb jeg faktisk trives i. Men det er fortsatt noe som ikke stemmer helt.

Takk for støttende ord og meninger!

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=11040
    Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    TSH ned til 0,04 medfører IKKE forhøyet risiko for verken benskjørhet eller hjerte-/hjerterytmeproblemer.

Derimot gir en behandling med HØYERE TSH enn 4 (og lavere enn 0,03) økt risiko.

http://www.sciencedaily.com/releases...0315230910.htm Studien fulgte over 16 000 pasienter. Snittalder 60år og 86% kvinner.
    Det "farlige", lavt TSH, eller reducer medicindose og bliv syg.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    61
    Meldinger
    735

Jeg får ikke levaxin av fastlegen, og begrunnelsen var at jeg kunne få hjerteinfarkt og benskjørhet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Vel Tily - det er jo det man får hvis man ikke får.....
    Hm....., det er mangel på stoffskiftehormoner som fører til nevnte tilstander.

Dette liker jeg meget dårlig, tenk å skremme folk i en vanskelig situasjon med det de trenger ?
    Vandre derifra fort som F.....
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Fastlegen mener jeg er overdosert
    Av sisi i forumet Hos legen
    Svar: 18
    Siste melding: 02-06-10, 11:37
  2. Legen min sier jeg er overdosert
    Av Siven i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 58
    Siste melding: 17-03-10, 19:09
  3. Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
    Av Vimseliten i forumet Blodprøver
    Svar: 26
    Siste melding: 18-03-09, 15:31
  4. Har hypo. men legen mener at symptomene er psykisk
    Av Sienok i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 14
    Siste melding: 29-06-05, 22:12

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg