Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 12
    Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard Hei hei...

Helt ny er jeg her og fant forumet etter å ha søkt hytothyreose på nettet.
    Jeg heter Eva og er 47 år. Er gift og har 4 barn, i alderen 28, 24, 22 og minstemor på snart 9..
    Jeg har hatt hypothyreose som er vanskelig å stabilisere i 14 år.
    Jeg er ufør pga dette og andre ledd og muskelsykdom og har også hypertensjon. Jeg er utdannet legesekretær og jobbet inntil år 2000 på Universitessykehuset i Tromsø..
    Jeg er hjemme og driver oppdrett av miniatyrhunder Shih Tzu. Jeg lager også websider for andre og sist men ikke minst er jeg med i styret i Norsk miniatyrhundeklubb (NMK) avdeling nord.
    Ettersom dette er en presentasjonstråd, kommer jeg til å skrive mer om mine plager under annen tråd.
    Ser forøvrig ut til å være et interessant forum
    Har selv et hundeforum som er likedan som dette.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    utlandet (midlertidig)
    Meldinger
    435

Standard

Hjertelig velkommen til deg rubimor!

Håper du vil trives her på forumet! Her er det mennesker i alle aldersgrupper fra alle kanter av landet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Koselig, Eva ;)

Som deg har jeg også slitt med hypotyreose og mange andre ting i mange år. Er også veldig glad i hunder, men orker dessverre ikke å ha noen nå. Gleder meg til å høre mer fra deg.

Velkommen
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard Hyper eller Hypo??

Takk for det Har vel også mange ganger tenkt at nå orker jeg ikke mer av hunder og all arbeidet, men så er det nå det at jeg er vokst opp med hund og må ha noe å pusle med på dagene, selv om det er et ork enkelte dager. Nå skal jeg inn på en annen tråd å syte min nød

Jeg har altså hatt hypothyreose i 14 år som har vært vanskelig å stabilisere. Jeg går på Levaxin 100 mikrog 2 ganger daglig. I tillegg tar jeg Enapril (mot høyt blodtrykk) og smertestillende så og si hver dag mot leddsmerter i hofter og nakke spesiellt.
    Nå i det siste har jeg vært så fryktelig sliten. Føler meg pløsete og gammel (er jo nesten gammel da ) men.....
    Jeg var å tok en stoffskifteprøve i vår. Fikk beskjed av legen om at jeg skulle få svar om den var unormal, noe jeg ikke fikk. Så kom jeg til ny kontroll for 3 uker siden (til en vikar)..Hun sa at stoffskiftet mitt i vår var for lavt, men jeg spurte ikke om hva svarene viste.
    Tok ny prøve og aventet svar. Ringte legekontoret i dag som kunne si at TSH var på 0,23 og FT4 var på 30. HUn sa da at den var på 24 sist...Noe mer kunne hun ikke si, jeg må ringe legen i tlf treffetiden i morgen. Jeg trodde at jeg nå er hyper etter prøvesvarene, men hvorfor sa vikarlegen at den var lav?
    Noen som har hatt tilsvarende verdier og hva betyr det?

Hmm...Nå har jeg faktisk ikke hatt annen diagnosen på dette enn rett og slett hypothyreose. Jeg kan ikke minnes at det har stått noe annet/annen type.
    Hva skiller de forskjellige typer da?
    Jeg er ikke rastløs, ikke har jeg hjerteban eller...Er bare sliiiten...

Adressen til min hjemmeside.. www.lac-me.net Ta gjerne en titt

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Hei Eva.

Og velkommen hit!! Er fryktelig glad i hunder, men er ogs å blitt fryktelig allergisk og fått astma. Så det kan ikke bli flere hunder på meg, og det syns jeg er trist.

Utifra vanlige referanseverdier som pleier å ligge på rundt 12-22 så har du gått ligg over, blitt hyper. Har du hjertebank, er skjelven, rastløs, skrekkelig irritabel og har vanskeligheter med å konsentrere deg? Det var hvertfall noen av tingene jeg har vært som hyper.

Har du hatt no doseøkning i det siste og det er derfor`? tror det hadde vært lurt å høre med legen om du skal gå ned litt.

Lykke til, og velkommen hit!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Jeg var skikkelig dårlig da jeg hadde en FT4 på 30 (ref. 12-22). Var forresten dårlig da den var på 24 også. Skikkelig hyper.

Etter mitt syn så er du overmedisinert med en så lav TSH og høy FT4. Dette er bare en stakkars novises betraktninger; ikke en leges.

Når legen din sa det var lavt, så mente hun/han kanskje at TSH var lav? Eller så er det faktisk slik at vedkommende ikke har peiling.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Først av alt:
    Jeg har altså hatt hypothyreose i 14 år som har vært vanskelig å stabilisere.
    Hvorfor det? Hvilken type hypothyreose har du?
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Kongsberg
    Alder
    51
    Meldinger
    387

Standard

Hei og velkommen hit til vårt koselige forum

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har ikke oversikt over hva som skiller de ulike typene, eller om det er vesentlig. Jeg har i alle fall Hashimotos Thyreoiditt - kronisk betennelse i skjoldbruskkjerten. Dette konstanteres ved vedvarende alt for høyt Anti-TPO, så det er noe du kan sjekke om du har.

Noen slags hypotyreose kan være forbigående - f.eks. ved graviditet og fødsel, men dette er slett ikke aktuelt for deg siden du har hatt dette i 14 år.

Du kan se her: http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

I tabell 1 for ulike årsaker til hypotyreose.

Men hvordan er du kommet fram til din hypotyreose er vanskelig å stabilisere? (Jeg motsier deg absolutt ikke, jeg lurer bare på hvordan du er kommet til den konklusjonen.)

Når du får dine blodprøvesvar, kan du også be om å få referanserområdene for de kan visst være litt forskjellige fra laboratorie til laboratorie.

Her kan du se "mine" - de er vel fra Kristiansand sykehus.

Referanseområdene:
    TPO <=60
    TSH 0,30 - 4,0
    FT4 10,0 - 19,0
    FT3 3,0 - 5,7

Ut fra referanserområdene kan du selv se om du er innenfor eller utenfor, evt hvor mye, med dine egne prøvesvar.

Du hadde jo en lav TSH på 0,23, men det alene er ikke grunn nok til å si at du er overdosert, for se her:

Det er enighet om at hypotyreose primært skal behandles med tyroksin. Behandlingsmålet er et TSH-nivå på 0,5 - 1,5 mIE/l. De fleste har da verdier av fritt tyroksin i øvre tredel av referanseområdet, mens noen har lett forhøyet nivå av fritt tyroksin. Dersom behandlingsresultatet ikke er tilfredsstillende, kan tyroksindosen økes til TSH-nivået ligger på 0,2 - 1,0 mIE/l.
    Men du ser at det ideelle ligger på ca 1.

Siden din FT4 er såpass høy i tillegg, kan det nok virke som om du er overdosert.

Litt veiledning på hvor mye Levaxin man trenger hver dag, får du også via dette:
    Dagsdosen tilsvarer 1,60 - 1,70 µg L-tyroksin/kg kroppsvekt.
    Men det kan være individuelle forskjeller. Så man skal vurdere dosen av medisiner mot blodprøvesvar og hvordan man føler seg, altså hvilke symptomer man har.

Det var vel samme artikkelen jeg refererte nå til som før. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_L ... _ID=520952

Håper dette kan hjelpe deg til å forstå litt mer. Og husk til sist å konferere med legen før du evt gjør noen endringer. ;)

Medlem siden
    Aug 2006
    Sted
    Tromsø
    Meldinger
    13

Standard

Jeg har stått på samme dose i ca 10 år. Før det var jeg innom enokrinolog flere ganger. De prøvde å gå litt ned på dosen, men følgene at stoffskiftet ble veldig lavt. Gikk man litt opp på dosen, ble den høy. Når eller om den er for høy er det en belastning på hjertet og ettersom jeg har høyt BT fra tidligere (fikk den diagnosen før jeg fikk lavt stoffskifte). Jeg mener å huske at jeg ikke hadde noen betennelse i thyreiodea, men er usikker. Da jeg fikk lavt stoffskifte hadde jeg typiske symptomer på det og gikk da flere ganger til kontroll, før jeg ble medisinert med både Thyroxin og Liothyronin (tror det het det), men etterhvert gikk jeg over til bare Thyroxin (Levaxin).
    Det som nå plager meg er altså at stoffskiftet er høyt, men har alle symptomer på lavt Jeg er hes, pløsete, slapp og trøtt. Kjenner meg igjen da jeg fikk diagnosen.
    Forøvrig er det familiært ettersom min mor har det, alle hennes søsken og flere av mine kusiner.

Jeg fikk et barn i desember 1997 og hadde absolutt ingen oppfølging av min hypothyreose. Jeg gikk på samme dose som tidliger (har det ennå). Eneste jeg måtte endre var medisinen for høyt blodtrykk. Jeg krevde ikke noe, for jeg viste ikke....
    Fikk en datter 1 mnd før tiden med keisersnitt. Hun var 2530 og 44,5 cm...Alt bra...men hun hadde noen merkelige skjelvinger/sitringer i armene og i undeleppe. Var til barnelege med henne (ca 2 mnd gammel) men ingenting unormalt fantes.
    Nå lurer jeg på om hun kanskje var født med høyt stoffskifte?
    Noen som vet om hun har større risiko som barn å utvikle denne sykdommen ettersom jeg gikk på mesisiner under svangerskapet?
    Kan fortelle at jeg året før jeg ble gravid med henne, spontanaborterte (eller fosteret stoppet i utvikling og det ble tatt utskrapning).

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Hypo eller Hyper -thyroid?
    Av paxx i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 9
    Siste melding: 27-08-10, 12:50
  2. Hypo eller Hyper?
    Av Persa i forumet Blodprøver
    Svar: 1
    Siste melding: 25-01-09, 10:59
  3. Kjempeforvirret - hyper eller hypo?
    Av Sofie i forumet Lavt stoffskifte
    Siste melding: 05-01-08, 10:48
  4. Hyper eller Hypo??
    Av rubimor i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 11
    Siste melding: 25-08-06, 13:26
  5. Hva jeg hater mest - hyper eller hypo?
    Av brits i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Siste melding: 17-04-06, 22:39

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn