Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    5

Standard Frustrert Frue

Hei alle sammen
    Trenger noen råd, fikk diagnosen lavtstoffskifte i november 2009. Ble medisinert 50mg levaxin.Hadde lavt jern innhold i blodet og lav blodprosent,forhøyde leververdier.Noe som fortsatt er et problem. Problem med mage/tarm, enorm tretthet, muskel og ledd verk som forveres ved væromslag.Levaxin dosen ble øket til 100mg fem dager og 200mg to dager,i januar 2010. Var hos endokrinolog i juli 2010,han mente at plagene ikke var relatert til stoffskifte fordi alle prøvene var bra.Nå etter ferien er fortsatt alle symtomer veldig tilstedeværende.
    Siste prøver 7/7 2010 :
    leukocytter 12,1 (3,5-11)
    hemoglobin 12,4 (11,5-15)
    E-MCV 75 ( 80-100)
    natrium 142 (137-145)
    kalium 4,3 (3,6-5,0)
    kalsium 2,38 (2,15-2,51)
    kreatinin 55 (45-90)
    eGFR 60 (60)
    albumin 42 (36-45)
    alat 73 (10-45)
    kolesterol 4,9 (3,3-6,9)
    triglycerider 0,81 (0,43-2,60)
    HDL kolesterol 1,6 (0,8-2,1)
    LDL kolesterol 2,9 (1,5-4,8)
    tsh 1,55 (0,30-4,50)
    ft4 15,2 (9,0-20,0)
    ft3 3,9 (3,5-6,5)
    anti tpo 1300 ( -60)
    vitamin b 12 341 (200-700)

Binyre prøver :

kortisol 483 (138-690)
    p-acth 2,4 (-10,2)
    aldosteron 370 (70-800)

Er det noen av dere her som har noen ideer om hvilke blodprøver jeg kan be legen ta?
    Er det fortsatt stoffskifte plager, eller gikt/fibromyalgi?
    nicken
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Frustrert Frue

Noen tanker i farta:
    At du ligger innenfor "gjennomsnittet" er ingen garanti for at det er der nettopp din kropp vil ha det bra.

TSHen din sier at det er rom for økning ennå - om vi skal gå ut ifra at feedbacksystemet fungerer optimalt.

Leddsmerter og tretthet er hos mange et symptom på for liten dose.

Det er ikke sikkert at levaxin virker optimalt på deg. Du kan be om å forsøke med et tillegg av t3 eller å forsøke tørket svinekjertel i form av tabletten Erfa. Erfa vil i tillegg til t3 og t4 tilføre t1, t2 og calcitonin. De samme stoffene som en frisk kjertel produserer.

Om du vil fortsette med levaxin har du idag 128,5µg daglig i snitt,. Hva med å prøve 150µg daglig en stund?

Ellers - om du bor i nærheten av Oslo så finnes det privatpraktiserende som tenker mer helhetlig under behandlingen og tar med både mage/tarm (fordøyelsesproblemer og lav jern kommer også ofte samtidig med stoffskifteproblemer) og andre symptomer i beregningen.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Jeg er også i farten enig med smgj. Ut i fra egne og andres "fortalte" erfaringer og samtidig utfra min teori om å holde seg til den mest sannsynlige årsak, så handler dine symptomer om at kroppen din vil ha mere stoffskiftehormoner. Så er det noen som ikke nyttegjør seg levaxin skikkelig og de føler veldig bedring når de skifter til "grisehormoner" . Jeg har hatt masse smerter i kroppen og stive muskler når jeg brukte levaxin, dette har forsvunnet på Erfa Thyroid ( fra gris ). Prøvene dine viser også at du absolutt kan gå opp i dose. Og mange trenger mere stoffskiftehormoner nå på høsten og gjennom vinteren, og da har hvertfall jeg ganske ubehagelige erfaringer med voldsom muskelverk og hypofølelse.

Jeg syns også du bør ta spyttprøver for¨å teste binyrene dine. Disse er mye mere nøyaktige enn de du har tatt via blodet.

Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    5

Takk for innspill
    Skal ringe legen i morgen,og høre om det er mulig å øke levaxin dosen. T3 spurte jeg om i våres og fikk da beskjed av legen at det ikke var noe vits å prøve, da T3 var innen for referanseområde.Grunnen til at jeg lurer på om det kan være gikt/fibro,er at disse sykdommene er det flere i familien som har. Skal også høre om spyttprøver.For slik det er nå, går det ikke lenger
    kommer tilbake med mer når jeg har snakket med legen.

nicken
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Din ft3 er veldig lav spør du meg da.. Du kan ha for lite t4 å lage t3 av; du ligger ikke høyt i ft4 eller. Mange må ha ft4 over 20 for å ha det bra. Selen er også lurt hå sjekke; da dette må til for å lage t3 av t4.

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    13

Hej Nicken,
    1 år er jo ikke særlig lang tid når det drejer sig om stofskiftet - det kan godt tage længere tid at komme helt i orden.
    Du skriver du har symptomer fra mave/tarm - hvis du mener træg tarm/forstoppelse, så er det hos mig symptom på for lavt stofskifte.

Jeg har nu en FT4 værdi på 18,4 og har det nu stort set OK. Da min værdi sidst var nede på 16,4, så havde jeg stadigvæk mange symptomer på for lavt stofskifte.

Husk du skal tage medicinen kun med et glas vand og mindst ½ time før morgenmaden, på samme tid hver dag. Du må IKKE tage anden medicin samtidig, og du må heller IKKE tage vitaminpiller sammen med medicinen. Jern og kalk ødelægger optagelsen af medicinen.

Så hvis du ikke tager medicinen på den måde jeg beskriver, vil jeg råde dig til at prøve det først - i mindst 6 uger.

Hvis du allerede tager medicinen korrekt, så kan det være at det hjælper at øge dosis.

Medlem siden
    Apr 2010
    Meldinger
    5

Glemte at legen holder stengt på torsdager,så da får jeg prøve på nytt i morgen.Selen har jeg tatt siden ivåres,tar også jern piller og omega 3.Skal ta med meg det du sier om T4,at det kansje ikke er nok til å lage T3 til legen. Det er godt å ha noen argument å komme med.

lisepedersen
    Mage /tarm er løs /hard gjerne flere ganger hver dag, har tatt ct-scan av mage/tarm som var bra.Levaxin tar jeg på kvelden, kost tilskudd på morgenen.
    Er det bedre å ta levaxinen på morgenen?-Er åpen for å teste det.

nicken

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Sitat Opprinnelig skrevet av nicken Vis post
    Skal ta med meg det du sier om T4,at det kansje ikke er nok til å lage T3 til legen. Det er godt å ha noen argument å komme med.
    I hvertfall har det seg slik at man må opp i så høy t4 dose som man tåler før man får hjertebank osv (dosere opp til hjertebank og så litt ned), før man legger til t3. Slik jeg har forstått det, blir det ikke så heldige resultater ut av å legge til t3 før man har kommet opp i adekvat ft4 dose. Så er det slik at studier viser at kombinasjonsbehandling av t4 + t3 vinner over t4 only. Mange blir aldri bra på kun t4. Så du skal ikke se bort fra at du må tenke t3 tilskudd også. Og noen gjør seg som nevnt ikke nytte av syntetiske hormoner sånn som levaxin, til tross for fine prøver, og behøver naturlige hormoner fra gris som nevnt.

Lykke til med legebesøket

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    13

Hej Nicken
    Levaxin tar jeg på kvelden, kost tilskudd på morgenen.
    Er det bedre å ta levaxinen på morgenen?-Er åpen for å teste det.

Jeg ved ikke hvad der er bedst, at tage medicinen om morgenen eller om aftenen. Men det er godt at du ikke tager medicin og kosttilskud samtidig, det må man ikke for så bliver medicinen ikke optaget korrekt.

Held og lykke

Medlem siden
    Sep 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    372

I pakningsvedlegget anbefales det å ta Levaxin om morgenen. Ved oppstart tok jeg medisinen om ettermiddagen/kvelden, men sluttet med det fordi jeg ble unormalt våken om kvelden..

Jeg går på medisin for allergi som gjør meg søvnig, og har etterhvert funnet ut at det beste tidspunktet for den medisingen er sen ettermiddag. Da sovner jeg greit om kvelden og er ikke tung om morgenen. Men det som altså skjedde da jeg tok Levaxinen sammen med allergimedisinen var at jeg ble oppskrudd, og ikke kom i seng før omtrent kl. 02.00-03.00. Det "sparket" jeg fikk av Levaxin var såpass kraftig at det slo ut effekten av allergimedisinen.

Når det er sagt skal det visstnok også være noen som trives best med å ta Levaxin om kvelden. Du får nesten bare kjenne etter (evt. ta notater over tid) for å se om tidspunktet påvirker søvn og dagsform.

Men om du sovner greit nå, og ikke merker noe spesielt, så kan du vel bare fortsette slik du gjør.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Frustrert!
    Av cirstyn i forumet Frustrert og lei
    Svar: 7
    Siste melding: 05-06-10, 23:26
  2. Frustrert!
    Av cirstyn i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 0
    Siste melding: 03-06-10, 12:05
  3. Frustrert !
    Av benita i forumet Graves sykdom
    Svar: 6
    Siste melding: 26-02-08, 11:42
  4. Frustrert og forvirret
    Av munch i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 01-05-07, 15:58
  5. Frustrert
    Av Rafael i forumet Hos legen