Viser søkeresultater 1 til 6 av 6

Tråd: What to do?

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    2

Standard What to do?

Synes selv jeg har mange symtomer på at noe er galt med stoffskiftet mitt. Uregelmessig mens, tørr hud, dårlig stemme, svært sliten, ustabil energi, sover lite osv. osv. Var hos legen min i forrige uke og ba han teste alt av hormoner og stoffskifte etc. Fikk svarene i går. Det han hadde tatt var:
    TSH: 0,85
    FT4: 15

Har lest om både TRAS noen flere her inne.

Fikk beskjed om at alt var normalt. Men burde han ikke tatt noen flere prøver enn dette på stoffskifte. Eller er det ingen vits i å sjekke noe mer ut i fra at disse tallene er innen for normalen. Jeg bor på Østlandet, så har noen noen anbefalinger om dyktige leger her, tar jeg gjerne i mot det også. Som dere forstår, min første gang her

Takker for svar. Trenger litt starthjelp
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: What to do?

Vel... jeg ville jo gjerne hatt anti-tpo og TRAS også. Spesielt anti-tpo. Men det virker ikke som det er så mange leger som tar disse før man har blodprøvesignaler på at stoffskiftet er i ubalanse.
    Og i tillegg selen og d-vitamin, b12 og jern... Ikke for at disse er signaler på stoffskifteproblemer i seg selv, men fordi at lave nivåer i seg selv er ubehagelig og fordi at lave nivåer ofte følger stoffskifte.

Andre ting er kolesterolprøve. Kolesterol er ofte forhøyet ved lavt stoffskifte. Det er sikkert flere andre prøver som andre vil tipse om.

Man kan ikke si at du er stoffskiftesyk ut fra den prøven. Men den er heller ikke noe bevis på at du er frisk.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Helt enig i den konklusjonen.
    At det finnes stoffskiftehormoner i blodet er ikke noe bevis for at de også brukes.
    Prøven din viser ideell TSH og lav/moderat fT4, som kan være slik du skal ha det.
    Så lav TSH vil ikke stimulere kjertelen til å øke fT4-nivået. Hvis man har symptomer på lavt stoffskifte, kan slike prøvesvar tolkes i retning av en mistanke om for lav TSH.

Om man vil finne ut om kjertlen har god helse og arbeider uten påvirkning av antistoffer, bør man ta TRAS og anti-TPO.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: What to do?

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så lav TSH vil ikke stimulere kjertelen til å øke fT4-nivået. Hvis man har symptomer på lavt stoffskifte, kan slike prøvesvar tolkes i retning av en mistanke om for lav TSH.
    Det er nemlig fuldkommen korrekt. Kære Billabong Du kan lige så godt starte med at køre de store kanoner i stilling og foruden anbefalinger fra smgj og n'Finn vil jeg råde dig til at insistere på at lægen rekvirerer TRH-prøven (nok ensbetydende med henvisning til endokrinolog).

Hos personer med en rask hypofyse vil sekretionen af TSH fra hypofysen øges efter injektion med TSH Releasing Hormone (TRH). TRH-hormonet frigives normalt af hypothalamus som derved stimulerer hypofysen til at producere TSH. Patienter, der responderer for stærkt på TRH-injektionen (TSH stiger mere end 40) kan derefter betragtes som hypothyroide. TRH-testen anvendes også for at kontrollere om hypofysen overhovedet fungerer.

Ved unormalt lavt TSH (her i forhold til det heller ikke høje FT4) foreligger der en begrundet mistanke om, at hypofysen ikke fungerer godt nok. Hvad der måtte være grunden til det er ikke så vigtigt endnu. Det som er vigtigt er, at du "en gang for alle" får kontrolleret din hypofysefunktion og såfremt TRH-testen bekræfter en underfunktion - vil du dermed blive sparet for årelange tovtrækkerier med læger, der (ellers) vil hårdnakket påstå at du ikke fejler noget fordi dine prøver er "øh, så fine".

Held og lykke
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Sep 2010
    Meldinger
    2

Tusen takk for svarene Hva dere vet! Så neste skritt nå er å bestille time hos endokrinolog. Jeg tror jeg bare hopper rett til Volvat. Der har de endokrinologer. Har ikke besielt god dialog med fastlegen. Han er nok en type mann som ikke tørr tenke outside de box. Føler selv at jeg bare må ha noen svar nå. Får jeg ikke utslag etter å ha testen "alt", får jeg heller prøve å slå meg til ro med at jeg "bare" trenger mye hvile. Skal også til utredning for endometriose. Synes bare ikke at jeg skal hangle hele tiden.

Hvilke prøver bør en endokrinolog ta?
    For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen. Samme sted kan du endre avatar: velg "Rediger avatar".

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

http://www.endometriose.no/forum/showthread.php?t=4783
    Et enkelt googelsøk :http://www.google.no/search?hl=no&so...=&oq=&gs_rfai=
    viser vel at det kan være en sammenheng med lavt stoffskifte ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn