Viser søkeresultater 1 til 8 av 8
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Akershus
    Alder
    35
    Meldinger
    100

Standard Hva forteller målingene av ft4 oss? Legekontoret mitt har sluttet å måle.

Så i en annen tråd fortalte jeg at legekontoret mitt sluttet å måle ft4. I alle målingene jeg har fått før, har jeg også fått oppgitt ft4 men når jeg spurte nå nylig fikk jeg beskjed om at det ikke var noen vits i det.

Hva i all verden?

Skal jeg krangle litt?

Har dette skjedd andre steder?

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Hva forteller målingene av ft4 oss? Legekontoret mitt har sluttet å måle.

Dersom du står på levaxin så er det ft4 som forteller om levaxinen tas opp i blodet ditt (og dermed blir tilgjengelig for cellene...)

!!!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hva forteller målingene av ft4 oss? Legekontoret mitt har sluttet å måle.

Tror neppe det menes at de har kontakt med lab som ikke måler fritt T4 ?
    Kan det bety at kontoret har kommet til den overbevisning at det ikke er nødvendig å måle fT4 ?
    I så fall er jeg jo 95% enig.
    Jeg mener jo at det er en typisk diagnostisk støttemåling. Det normalområde som følger med, er jo også beregnet på mennesker som ikke tar stoffskiftepiller. Disse er jo luket ut.
    Det finnes ikke normalområder for de som tar stoffskiftehormoner, og dermed er det en eksperimentell øvelse å synse at dette skal være som det var da man hadde sine egne stoffskiftehormoner.

Så er det vel også en måling som er brukbar i behandlingsstart og oppfølging et års tid fremover. I den tiden bør en også sjekke fT3 og forholdet dem imellom.
    Etter den tid ser jeg faktisk ikke vitsen med å måle fT4, da den ikke relater til hverken helse eller livskvalitet.
    En bør etter min mening (nåværende sådann) finne sin beste dose ved å prøve seg forsiktig frem med små, sjeldne dosevariasjoner.

Hva fT4 ender på er forsåvidt ikke relevant informasjon.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Så er det vel også en måling som er brukbar i behandlingsstart og oppfølging et års tid fremover. I den tiden bør en også sjekke fT3 og forholdet dem imellom.
    Etter den tid ser jeg faktisk ikke vitsen med å måle fT4, da den ikke relater til hverken helse eller livskvalitet.
    Yepps - støtter den - har selv også brukt altfor mye tid på disse tallene istedet for helse og livskvalitet, vente spent på prøveresultater for å se om de går opp eller ned osv.
    En bør etter min mening (nåværende sådann) finne sin beste dose ved å prøve seg forsiktig frem med små, sjeldne dosevariasjoner.
    Hva fT4 ender på er forsåvidt ikke relevant informasjon.
    Nåværende mening - helt herlig kommentar siden vi lærer og erfarer hele tiden og derfor kanskje etter en tid må korrigere... tenk om legene vi gikk til hadde gjort det samme!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg ser de argumentene, men jeg tviler på at det betyr at kontoret har tenkt å slutte å basere behandlingen på blodprøvesvar... og hva er det vanligste "kompasset" leger bruker...? Jo, TSH - og om dét er alternativet så synes iallfall jeg at det er et dårligere alternativ enn ft4. ft3 er det siste vanlige blodprøvesvaret og det har - såvidt jeg har forstått - såpass stor døgnvariasjon at det ikke brukes som rettesnor for de aller fleste tilfellene...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jeg tviler jo litt jeg også, men muligheten er der.....
    Jo, jeg skriver nåværende mening - har møtt meg selv i døra davettu rexxy69....
    Og det er lett å gjøre når man ikke nyanserer bedre enn dette :
    "Hva fT4 ender på er forsåvidt ikke relevant informasjon."

For det er den jo - hvis den ligger svært lavt eller svært høyt.
    Alt i mellom er jo "fiine verdier", det kan hende de skal være slik.
    Det kommer an på så veldig mye.
    Lave verdier er alltid for lave, men høye verdier skal ofte være slik.

Det jeg tenkte på i det øyeblikket jeg skrev det, var som doseinnformant.
    Vi er selv mye bedre til å finne rett dose enn fT4 blodprøver.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Jeg tror vi er helt enige jeg - la meg foreslå:

1) Pasienten (= symptomer) er beste rettesnor på om behandlingen fungerer
    2) Blodprøver er veiledninger, ikke fasiter
    3) Av blodprøvene for de fleste pasienter så er ft4 (og ft3) bedre veiledere enn TSH...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Syns punktene dine var fine.
    Jeg mener jo det kan være greitt å bruke fT4-blodprøver for å dosere seg opp sånn i starten, men mener også at man må finpusse dosenivået selv.
    fT4 er nok en verdi som bør være høy, men hvor høy er individuelt. Dermed noe en bør finpusse selv.

TSH er ikke brukbar hos meg. Den er null og har vært det siden starten.
    Bare når jeg forsøkte å bevisst gå på lave doser Levaxin, eller slutte med det hadde den verdier.

Lignende tråder

1. S-Tyroksin og S-trijodtyronin, hva forteller de ....
    Av Tily i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 1
    Siste melding: 11-05-07, 23:40
  2. hvorfor har jeg fått hjertebank når jeg sluttet med levaxin?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 03-05-07, 22:40
  3. Litt om meg og mitt....
    Av Leya i forumet Presentasjoner
    Svar: 24
    Siste melding: 25-04-07, 18:33
  4. Brukt armour og sluttet?
    Av heisann i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 9
    Siste melding: 22-09-06, 01:20
  5. Stoffskiftet mitt!