Viser søkeresultater 1 til 9 av 9
-
12-08-10, 19:54 #1
Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
Hei!
Kan noen hjelpe meg med å tolke blodprøvesvarene mine? Jeg har i mange år vært i dårlig form, og det blir bare verre og verre. Sliter med å fungere normalt i hverdagen og har vel omtrent alle symptomene som listes opp for lavt stoffskifte.. Men så var det dette med blodprøver og normalverdier da...
Har følgende blodprøvesvar;
S-TSH - 1,8 (0,2 - 4,0)
S-Fritt T4 - 11,9 (11,0 - 23,0)
S-Fritt T3 - 5,1 (3,5 - 6,5)
S-Anti TPO - 25 (<100)
S-TRAS <0,8 (<1,0)
S-Sink - 8,8 (9,0 - 17,0)
Jeg ser jo at jeg stort sett er innenfor normalområdene, men har jo lest og hørt om mange som får behandling for lavt stoffskifte likevel. Legen min sier at så lenge TSH ikke er høy, er kroppen min fornøyd med T4 på 11,9 selv om dette er ganske lavt. Stemmer dette?
Har sett at det er mange kloke hoder her inne, og håper noen kan hjelpe meg litt. Kan jeg bare slå meg til ro med at jeg ikke har lavt stoffskifte, eller er det andre ting som kan sjekkes?
-
12-08-10, 20:20 #2
Sv: Ny og litt forvirret... Hjelp med blodprøvesvar..
Hei Papillon.
Leit å lese om enda en.......
Prøvesvarne dine levner ingen tvil - det er for lite stofskiftehormoner i blodet.
For lite til å ha et liv.
Som du sier er de jo innenfor, men så er jo ikke du helt sengeliggende heller (håper jeg).
Jeg kan bare råde deg til å lese deg skikkelig opp på dette. Leger kan man i allmennhet ikke stole på. Noen er bra, men flertallet kan ingenting om dette og bare leser opp det som labben har skrevet på prøven.
De kjenner jo ikke deg - de har ikke sett deg og stoler på at legen kan tolke svarne opp mot hvordan du har det. Det kliniske bilde altså.
Og det er ikke blitt gjort ser jeg.
Bare litt kort om hvordan det skal og bør fungere :
TSH er et hormon som kontrollsenteret produserer, og som skal regulere kjertlens produksjon av stoffskftehormoner slik at det alltid er nok.
TSH reagerer på hvor mye fT4 det er i blodet, og skal bli høy når denne er lav.
Når fT4 bare en like over nederste grense skal TSH være 10, og hvis den ikke er det, klarer ikke kjertlen å produsere så mye at det blir nok.
Så for meg ser det ut som at TSH ikke klarer å bli høy nok. Den blir ikke høyere enn at den blir liggende i normalområdet.
Da blir fT4 bare enda lavere......
Dette kalles feil i det sentrale området.
Det er en rekke prøver legen kan ta for å feilsøke her. (Prolaktin, TRH, m.m.)
En bør også være obs på D-vitamin mangel, på lav B-vitamin (også B12) på for lav Ferritin.
Du får ta deg en tur igjen. Print ut - ta med, og spør masse.
Ps.
Det er ingen av de vanlige årsakene til at kjertlen ikke produserer nok, for du har ikke utslag på antistofftestene.
Feil i det sentrale området hevder legene at er sjeldne. Det er nok derfor de ikke har greie på dette, og jeg er helt overbevist om at de ikke er så sjeldne som de oppgir.
Man må lete for å finne.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-08-10, 20:38 #3
Takk for svar!!
"Feil i det sentrale området.." Hva ligger i det? Kan det fortsatt være hypothyreose, eller er det da snakk om noe helt annet? Får google litt..
Jeg har tatt noen av de testene du nevner; B12 - 197 (170-650)
S-Ferritin; 4 (15 -200) Har begynt å ta jerntabletter.
Har forhøyet kolesterol også. Leste et sted at det kunne ha sammenheng med lavt stoffskifte. Spiser absolutt ikke mat som skulle tilsi forhøyede kolesterolverdier..
-
12-08-10, 22:29 #4
Jeg tror n'Finn mener at hypofysen ikke klarer å produsere nok TSH.
Lav B12 (du ligger for lavt), lav s-ferritin, høyt kolesterol, høyt urinsyre mm er alle tegn på lavt stoffskifte.
Jeg synes i likhet med n'Finn at prøvene dine er for lave, ihvertfall så lenge du har symptomer og det ser vi jo også på prøvesvarene dine at du har.
Snakk med legen på nytt...det kan også hende TSH er litt treg i oppfattelsen og at den derfor kan komme til å stige i tiden fremover. Få oppfølging.
Lykke til
-
12-08-10, 23:20 #5
Ja, det er nok det jeg mener Blondie - in so many words..........
Kontrollområdet befinner seg altså i hjernen og er delt i to. Hypotalamus, som er det organet som finner ut hvor mange stoffskiftehormoner det finnes i blodet - og sender så beskjed (med TRH) til Hypofysen, som produserer så mye TSH som TRH bestemmer.
Så må jeg si at jeg tenkte å spare deg for den gymnastikken der Papilon - ikke bra i første innelgget, kan jo skremme F... på flat mark den derre.
Håper du kommer gjennom.
Hypothyreose betyr :
Hypo= under/lav/oppunder.
Thyre= thyreoidea=skjoldkjertlen
-ose= endelsen betyr "av slittasje" feks artrose som er leddslitasje.
For å komme til betydningen av hypohyreose, betyr det altså at skjoldkjertlen ikke helt klarer å produsere nok på grunn av slitasje.
Og det er ikke tilfelle hos deg.
Du har ikke noe feil med kjertlen (ingen antistoffer)
Du har feil i det sentrale området (feil i hypotalamus kalles tertiære område) (obs. mener jeg)
Altså i hjernens kontroll av kjertlen - ikke i kjertlen.
Men du har lavt stoffskifte, fordi fT4 er så lavt. (fordi hjernen styrer kjertlen feil)
Lavt stoffskifte er ikke en sykdom, men en tilstand (syndrom) kroppen kommer i når den mangler stoffskiftehormoner.
Det er altså ingen kjertelsykdom, det er kroppen som lider.
90% av de som behandles for lavt stoffskifte har fått dette fordi kjertlen fikk en kjertelbetennelse som ødela den permanent. Dette på grunn av antistoffer (anti-TPO). Dette kalles ofte hypothyreose, men det er feil bruk av ordet. Likevel er dette ordet man bruker - uansett hva som er feil.
Jeg syns det er synd at et fagmiljø til de grader er årsaken til full forvirring om dette.
Vi får prøve å holde tunga så rett i munnen som vi kan• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-10, 08:59 #6
Takk til dere begge! Så herlig med dere som har så mye kunnskap og som tar dere tid til å svare.
Skjønner stadig mer nå. Forklaringen av hvorfor det ikke er noe galt med kjertelen skjønte jeg godt. Skal be om videre undersøkelser mtp hypofyse og hypotalamus.
Er det vanlig å komme helt til bunns i hva lav T4 kommer av før det er snakk om behandling, eller kan man prøve thyroksin for å komme litt nærmere normalt funksjonsnivå?
-
13-08-10, 11:16 #7
Jeg mener jo at man bør utrede så godt det går før man eventuelt behandler.
Det er en trygghet i å vite, uansett hva skjebnen måtte hete.
Behandler man, eller prøvebehandler som noen vil kalle en innledende behandling, vil denne muligheten i mange tilfeller falle bort.
Så vil jeg si at alt for mange går med klare indikasjoner på lavt stoffskfite uten at det blir tatt initiativ til utredning. Man inntar en vente å se-holdning.
Og hva venter man på ?
Jo, på at blodprøven skal bli tydelig nok - man vurderer ikke pasientens kliniske tilstand ! Det fører til tap av jobb og sosial status, og det er rett og slett ikke brukbart slik man driver nå !
I noen tilfeller kommer man ikke til bunns.
Man har etter lang utredning ikke funnet sterke holdepunkter for hva som er galt og prøvebehandler med godt resulltat - altså hormontilskudd (T4) virker.
Klart det er noe galt da, men man finner ikke årsaken, bare at behandling virker. Ofte skyldes dette at man ikke er villig til å se på saken med noe andre øyne enn det som er opplest og vedtatt som den rette lære. Systemet er etter min mening utrolig stivbeint og selvbestaltet.
Det er gjerne i celleresistente tilfeller man har de aller verste tilfellene, men sentrale forhold er ikke langt bak, og de er mange flere. Jeg mener å ha sett mange tilfeller her på forum.
De er ofte i den kategorien "usikker årsak, behandling virker" - og man har ikke andre metoder enn å tilføre kroppen de hormoner som mangler. Det er egentlig synd, for kroppens produksjonsapparat er iorden.
Hadde man kunne tilføre TSH, ville kroppen beholde sine egenproduserte hormoner.
TSH finnes, men er uforholdsmessig dyrt - sies det.
Jeg antar at de som tar den vurderingen ikke har stoffskifteproblemer ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-10, 11:22 #8
Hej Papillon
For at blive stærkere "væbnet" med info til diskussion (det bliver det nok) med lægen - vil jeg gerne anbefale dig at læse TSH-testen fejler ved sekundær og tertiær hypothyreose. God bedring, Papillon• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-08-10, 19:02 #9
Takk Anisa, skal lese linken. Greit å kunne mest mulig selv har jeg skjønt...
Lignende tråder
-
hjelp til blodprøvesvar...
Av Shila i forumet BlodprøverSvar: 9Siste melding: 14-02-10, 22:28 -
Litt forvirret... om dette med kolesterol og hypothyreose
Av Carro i forumet KolesterolSvar: 10Siste melding: 10-02-10, 15:24 -
Hjelp med blodprøvesvar
Av monsen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 30-09-09, 21:34 -
Forvirret og litt utålmodig
Av Carro i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 2Siste melding: 25-03-09, 23:02 -
Hei hei dere..litt forvirret jeg:/ (laaangt)
Av Krapylet i forumet Lavt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 27-07-06, 01:25
Bokmerker