Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 18

Tråd: Tips

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Tips

Hei !
    Noen med synspunkter på blodprøvesvarene mine ?

TSH:20,9
    FT4:15,2
    FT3:3,8

Har vært på levaxin siden slutten av april og fikk i dag økt dosen fra 175 til 200mcg.
    Jeg skal jo helst ha TSH på 0,01 eller no sånt og synes veien ned dit virker laaang
    Eller er det slik at verdiene plutselig kan finne på å droppe fra 20,9 til 0,01 bare etter å øke fra 175 til 200mcg ?

Rent klinisk så har jeg også et stykke igjen før jeg sier meg fornøyd.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Tips

Det er ikke sikkert Bastian.
    Det med TSH : den får bare bli hva den blir når du har det bra, for det er jo målet ? Ikke hva en blodverdi blir.

Og for meg ser det ut som du har en lang vei igjen.
    Det er jo fritt T4 som er kroppens hormonlager - av dette lages T3 og det lages for lite. Derfor kan man tippe at0 fT4 sansynligvis vil være høy hos deg - kanskje over referanseverdien.
    Men ikke bry deg om det - kjenn på deg selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Nå skal jo ikke TSH være lik null. Men et sted i mellom 0,34 - 4,30. Men hva slags norm, varier fra legekontor til legekontor. Mest sansynlig vil du få lavere verdier på TSH, når du øker dosen. Men FT4 er langt viktigere å bry seg om, enn TSH.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Glemte å nevne at pga kreft så skal Tsh helst ned mot 0,01.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Standard

Tror ikke målet må være å få lavest mulig verdi, men å være sånn ca frisk i hver dagen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Glemte å nevne at pga kreft så skal Tsh helst ned mot 0,01.
    Kreft?? Hvem sier det, at du får kreft, hvis du har høy TSH verdi? Har aldri hørt om det...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    53
    Meldinger
    2,404

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Kreft?? Hvem sier det, at du får kreft, hvis du har høy TSH verdi? Har aldri hørt om det...
    Kjære helgemann
    Det Bastian mener er at han er operert for skjoldbruskkjertelkreft. Derfor skal TSH være under 0,01 for å hindre at evt små gjenværende kreftceller etter hans fjernede skjoldbruskkjertel skal stimuleres til å vokse. Husk forøvrig at laboratoriets referanseverdier IKKE gjelder for oss som har hypothyreose. Det gjelder for "friske" mennesker. Vi som behandles med stoffskiftemedisin skal ligge mye lavere

Håper du koser deg like mye i den nord norske sola som jeg gjør i dag. Kjekt med litt gratis D vitamin vettu

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Kjære helgemann
    Det Bastian mener er at han er operert for skjoldbruskkjertelkreft. Derfor skal TSH være under 0,01 for å hindre at evt små gjenværende kreftceller etter hans fjernede skjoldbruskkjertel skal stimuleres til å vokse. Husk forøvrig at laboratoriets referanseverdier IKKE gjelder for oss som har hypothyreose. Det gjelder for "friske" mennesker. Vi som behandles med stoffskiftemedisin skal ligge mye lavere

Håper du koser deg like mye i den nord norske sola som jeg gjør i dag. Kjekt med litt gratis D vitamin vettu
    Oi, har han det...

Sorry! Har ikke lest de andre innleggene hans, så bare denne tråden...

Det er jo sant, verdiene gjelder jo for friske mennesker. Men noe må man jo ha, for å gå etter, eller...?

Nja, Nord-Norsk sol finnes det lite her ute... Har vært for det meste over skyet hele sommeren, det har vært sol inn i mellom, og så har skyene kommet igjen...

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Takk for forklaringen Blondie Sparte meg litt tasting der, men skulle jo ha sagt fra i første innlegg uansett.

Well, håper egentlig at ting blir bedre etterhvert som dosen økes. Har begynt med D vitaminer(D3) nylig og er litt av og på ellers i formen.
    Er Hypo og sliter med muskler, ledd osv. Sover derimot ganska bra Hadde kroppen til en 80 åring for en tid tilbake og nå er jeg nede i 75 ;)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Question Sv: Tips

Sitat Opprinnelig skrevet av Bastian Vis post
    Har vært på levaxin siden slutten av april og fikk i dag økt dosen fra 175 til 200mcg. Jeg skal jo helst ha TSH på 0,01 eller no sånt og synes veien ned dit virker laaang Eller er det slik at verdiene plutselig kan finne på å droppe fra 20,9 til 0,01 bare etter å øke fra 175 til 200mcg ?
    Noget kunne tyde på, at du er (måske?) typen som "medfødt" skal ligge højt i FT4? Det gør jeg (f.eks.) og jeg er decideret syg når mit FT4 er under 28-30. Læs evt. tråden "Normalområde" findes ikke...., hvor jeg har samlet lidt info om netop det.

Prøv at gange din kropsvægt med to og du vil få nogenlunde det (an)tal µg/mcg af Levaxin som gerne skulle være "din" mindste dosis og i flere tilfælde skal dosen ligge endnu højere. Jeg har både læst og hørt en hel del om at folk opereret for skjoldbruskkirtelkræft skal rigtig højt op i medicindose før TSH er så undertrykt at det ikke længere kan stimulere evt. tiloversblevne skjoldbruskkirtelceller til fortsat vækst. 175 mcg Levaxin fra april og til nu virker langt fra højt nok til en velvoksen (?) mandlig krop, medmindre du vejer under 70-75 kg.

Eller gå slet og ret direkte over til Thyroid, da denne vil langtids-sikre dit liv fremover.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av helgemann Vis post
    Oi, har han det...

Sorry! Har ikke lest de andre innleggene hans, så bare denne tråden...

Det er jo sant, verdiene gjelder jo for friske mennesker. Men noe må man jo ha, for å gå etter, eller...?

Nja, Nord-Norsk sol finnes det lite her ute... Har vært for det meste over skyet hele sommeren, det har vært sol inn i mellom, og så har skyene kommet igjen...
    Min feil Helge
    Admin fiksa signaturen min nå nettopp.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Trenger tips om amour og Hydrocortisone
    Av Hassan i forumet Hydrocortison
    Svar: 14
    Siste melding: 21-02-10, 17:58
  2. tips om renseprodukter for fet hud?
    Av Lissa i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 16
    Siste melding: 29-05-08, 11:47