Side 1 av 4 1234 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 37
    Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen

Hei folkens !

Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen, ferdig med jod-behandling og venter på svaret fra kroppsscanningen.
    Har lest og lært allerede her inne på forumet, mest hva man skal tørre å krangle med legen om hva dosering av medisiner angår.
    Tar 175mcg Levaxin i 4 dager og 150mcg i 3 dager for å øke fra 150 som var alt for lavt. Har i tillegg fått 3x10mcg Liothyronin hver dag. Denne sier legen skal seponeres etter 10 dager uten at jeg helt forstår hvorfor. Den merket jeg jo bedring av allerede etter 2 dager.

Ledd og muskler er som på en 80år gammal kaill ;) (er 40+), humøret i dass, så dette gidder jeg ikke i lengden. Her må det sterkere krutt til og har bedt legen om å få øke dosene og prøve meg litt frem.
    Fastlegen min er genial men er litt uviss på hvordan kreftavdelingen tar det når fastlegen overstyrer dem's doseringer ?

Hva tror folk her inne da ? Er det bare å kjøre sitt eget løp å drite i følelsene til legen på poliklinikken ? ;)
    Blodverdier bryr jeg meg ikke så mye om, kjenner mer på kroppen når det begynner å bli bra. Sist jeg IKKE var bra så sa legene 2 ganger at blodverdiene var helt fine, helt til de ett år etterpå fant ut at jeg hadde kreft... og nølende begynte å innrømme at verdiene KANSKJE var litt lave!
    Derfor ikke spør hvilke verdier jeg har for jeg aner ikke

Fint forum forresten...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Det var kreft...

Jeg mener jo du er inne på rett spor Bastian.
    Vær din egen lykkes smed mener jeg gjeller nå, om det aldri før har gjullet
    Jeg mener det er greitt å vite at legene trur så intenst på sin utarbeidede filosofi at de er villig til å sette denne over pasientens ve og vel.
    Det kan godt være at de mener det godt, men det er jo til liten trøst hvis man blir rammet.

Jeg var dumsnill og tolmodig i 16 år - ikke vær det du !

Så er det som du vet viktig å lese seg opp på teorien - og å lære seg å omsette den til reaksjoner på sin egen kropp.
    Og det tar tid.......

Seponering av Lio-en trur jeg på :
    Når kjertlen fjernes tømmes du for T3 på en dag eller to. Det vil ta 2-3 uker før Levaxin omdannes til T3 - derfor er det fint å gi dette i en periode.
    Det beste er om kroppen din klarer å lage nok T3 selv av den Levaxindosen du får, og det må tiden vise.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Hei Finn og takk for svaret.

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Seponering av Lio-en trur jeg på :
    Når kjertlen fjernes tømmes du for T3 på en dag eller to. Det vil ta 2-3 uker før Levaxin omdannes til T3 - derfor er det fint å gi dette i en periode.
    Det beste er om kroppen din klarer å lage nok T3 selv av den Levaxindosen du får, og det må tiden vise.
    Hadde brukt Levaxin i 4 uker før jodbehandlingen og hadde kun en uke opphold før jeg starta med den kuren jeg nevnte i innlegget mitt.
    Rart at jeg merka en betydelig endring på ett symptom allerede etter 2 dager,et symptom(plage) jeg har hatt i ca 5 år.
    Kanskje konverteringen til T3 hos meg har tatt litt ekstra tid ?
    Ang tålmodighet, så har jeg lovt fastlegen å vente til kontrolltimen min før vi endrer noen ting. Er en smule utålmodig etter å komme i gjenge igjen
    Må vel finne ut hva blodverdiene mine sier også etterhvert.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

jo - det er jo bare min mening, du må jo tolke den i ditt bilde.....
    Så glemte jeg å promotere : Når det er viktig å tilføre T3 forstår jeg ikke at de kan unngå å forskrive et Tyroid ?
    Det er mye enklere å administre for pasienten, lettere å finne rett dose med - og det er naturlig.
    Så hvorfor ikke ?
    Nevnte noen økonomisk binding til medisinidustrien ?

Så er det vel det samme for de som kan bruke syntetiske hormoner, men likevel ? Det bør være rent faglige argumenter for Tyroidene i slike settinger.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Standard Sv: Nyoperert og nettopp fjernet hele kjertelen

Finn:
    Du skriver at du har brukt Armour fra mai 04 og ERFA fra juni 10. Har du avsluttet Armor helt eller bruker du begge ?
    Og, har du merket noe effekt av ERFA ?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Stemmer, jeg begynte med Armour men så endret de tabletten fra -09.
    Det merket jeg ikke noe til i begynnelsen, men siste månedene før jeg fikk ERFA merket jeg tendens til flere symptomer.
    ERFA er jeg foreløpig godt fornøyd med.

Den inneholder litt mindre enn Armour, og jeg økte derfor (fra 3,5G) til 4G da jeg gikk helt over til ERFA, men det ble for mye, og her nylig satt dosen til 3,5G igjen.
    Så det er litt tidlig for meg å uttale meg. Jeg har ikke tatt noen målinger enda.

Flere er også god fornøyd med Thailandske Thyroid-S leser jeg.
    Den er mye billigere.

Medlem siden
    May 2010
    Meldinger
    14

Hei. Jeg skal opereres i august og var nylig til samtale med kirurgen. Han sa at etter operasjonen skal stoffskiftet mitt holdes så høyt man kan uten at jeg får hjertebank e.l. Så jeg tror ikke du gjør noe galt om du, i samråd med fastlegen din, øker dosene.
    Du sier at du har hatt symptomer på lavt stoffskifte (muskelverk osv) i 5 år. Har du også gått med udisgnostisert kreft i flere år, slik som jeg?
    Jeg er spent på operasjonen; hvordan føler man seg de første dagene? Går det å spise normalt osv?
    Jeg fikk beskjed om at jeg skulle være på sykehuset noen dager, og det er jo betryggende.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av n`Finn Vis post
    Flere er også god fornøyd med Thailandske Thyroid-S leser jeg.
    Den er mye billigere.
    Men den inneholder, etter det jeg leser, altså, spor av gluten. Så om man er følsom for gluten bør man være obs.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Jo, produsentene bruker litt forskjellige bindemidler o.l.
    Men det er fint - da kan man bare shoppe den man antar best for seg.

TyCa (Thyreoidea Cancer) pasienter holdes jo på en lav TSH.
    TSH er jo et anabolt stoff som vil få eventuelle rester av kjertlen til å vokse.

Så har man jo sett på forholdet mellom disse pasienter og pasienter hvor man styrer etter TSH=1.
    Og man finner ingen signifikant forskjell i de studier jeg har sett.

En kan jo undre seg over at TSH-hysteriet bare forstetter.

Hormon betyr noe sånt som "jeg bestemmer" - altså legger grunnlaget for nevrologiens beskjeder.
    Hvis ikke sulthormonet (Ghrelin) frigjøres, vil man ikke føle sult, osv.
    Så er det jo klart at man fratas et organ i kroppen.
    Det vil nok merkes, men det er jo bedre enn alternativene.
    Enten kjertlen er fjernet, eller er blitt uproduktiv på andre måter blir jo det samme for kroppen.
    90% av de som spiser Levaxin har tilstanden fordi en kjertelbetennelse ødela kjertlen. I praksis tok betennelsen bare kirurgens rolle.

Mange klarer seg bra på Levaxin, men skulle du ikke være av dem, er jo forumet her da........

Medlem siden
    Jul 2010
    Meldinger
    95

Sitat Opprinnelig skrevet av eulalia Vis post
    Hei. Jeg skal opereres i august og var nylig til samtale med kirurgen. Han sa at etter operasjonen skal stoffskiftet mitt holdes så høyt man kan uten at jeg får sykehuset noen dager, og det er jo betryggende.
    Jeg har også fått den samme beskjeden og har lest at den er helt i tråd med de nasjonale retningslinjene for sånne som oss Derimot er det en stund til jeg har høyt stoffskifte og har fått klar beskjed om at det tar tid å øke doser.
    Tipper jeg har gått ca 7-10 år med kreft og har flere ganger vært til legen for å klage på forskjellige symptomer som nå henger på "knaggen for lavt stoffskifte".
    Selve operasjonen tok ganske lang tid og tiden etterpå var helt ukomplisert. Ubekvemt å ligge med dren i halsgropa men ikke verre enn at det går bra for en dag eller to. Kan bli litt "stiv" av bandasjen men bruk masse puter når du skal sove så finner du lett en behangelig stilling og skaff deg en slik dusj-bandasje(teip) som du kan legge utenpå bandasjen når du dusjer, veldig praktisk. Merket ingen plager e.l. med svelget og spiste det jeg ville etter operasjonen.
    Dette skal gå bra, tvi tvi

Side 1 av 4 1234 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 21:35
  2. Nyoperert
    Av rutta3 i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 4
    Siste melding: 17-11-09, 12:21
  3. fjernet halve skjolbruskkjertel