Viser søkeresultater 1 til 10 av 36
-
14-05-10, 22:23 #1
Får medisin mot binyretretthet, men lurer en masse likevel :)
Hei til alle
Jeg har startet opp med naturlig binyremedisin for én uke siden. Stoffskiftet er på bærtur og jeg er underdosert (det føles både med hodepine og halsevondt), likevel vil ikke legen min øke dosen riktig ennå fordi jeg først skal forsøke medisin for binyrene ettersom de også har en innvirkning på stoffskiftet og kanskje jeg, i følge legen, reagerer positivt på binyremedisinen og derfor ikke trenger så veldig mye stoffskiftemedsin. (Slik jeg forstod, mulig jeg har misforstått noe..).
Legen min mener kanskje grunnen til all hjertebanken min kan komme av binyretretthet selvom prøvene av binyrene mine viser veldig gode svar og jeg, i følge dem egentlig ikke trenger medisiner..
Nå skal jeg være den første til å innrømme at jeg ikke har lest så mye om binyrene, MEN.. før jeg startet på binyremedisinen så måtte jeg late vannet x-antall ganger pr. dag. Jeg går bare på en ørliten dose, men skal øke i rolig tempo. Jeg føler jeg ikke er så veldig "blæresprengt" etter bare én uke.. Har dette noe med det å gjøre?? Noen erfaringer der ute så værsåsnill å dele for jeg er sulten på erfaringer
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
15-05-10, 13:30 #2
Sv: Får medisin mot binyretretthet, men lurer en masse likevel :)
Vann frigjøres under forbrenning av karbohydrater.
Når man spiser karbohydrater lagres 4gram vann pr. gram karbohydrat.
Dette begrenses av at kroppen ikke kan lagre mer enn 1,2kilo karbohydrat til en vannreserve på 4-5 kilo.
Når kroppen forbrenner 1 gram karbohydrat, frigjøres de 4gram vann som ble lagret. Er man varm går de til svette, ellers går de urinveien ut.
Når karbolagrene blir lave, enten på grunn av kosthold eller etter en times trening, vil karbohydrat dannes av fra fettreservene - og når det skjer, blir vi tørste. Hvis vi ikke drikker, vil forbrenningen skrus ned på sparebluss.
Det at man later mye vann, tyder på at man forbrenner mye, men er vanskelig å tolke uten å måle mengder.
Vi må huske på at vi jo har stoffskiftefeil og kanskje kan diueretiske hormoner være påvirket av det. Aldoseteron har også innvirknng.
Og da vil ikke prognosene stemme.
Mye annet påvirker også, så det er høyst usikkert å bruke til å tolke stoffskiftet.
Men sammenheng har det.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
15-05-10, 23:19 #3
Takk for utfyllende svar, n'Finn
Kanskje har det en sammenheng med at min Fritt T4 har dalt ned til 10 blank også?
Sist jeg målte i Januar så var den på 19..Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
16-05-10, 10:25 #4
Hei Flower
Som Finn skriver kan aldosteron ha innvirkning på hvor mye urin du produserer. Men jeg har ikke akkurat erfaring med at det blir bedre ved inntak av binyrehormoner. Men det kan likevel være din erfaring. Hodepine er jo også noe som kommer med lav aldosteron.
Dette skriver du i posten din:
Legen min mener kanskje grunnen til all hjertebanken min kan komme av binyretretthet selvom prøvene av binyrene mine viser veldig gode svar og jeg, i følge dem egentlig ikke trenger medisiner..
Jeg lurer på om det jeg har uthevet også er din mening, eller om det hører med til det siste: «ifølge dem egentlig ikke trenger medisiner...» (Altså at du bare gjengir legenes mening.)
For det er jo ingen tvil om at du har binyreproblemer Flower:
Morgen (Kl.08:00) : 18,5
Middag (Kl.12:00) : 19,3
Ettermiddag (Kl.18:00) : 3,1
Kveld (Kl.23:00) : 5,1
Jeg har ikke den erfaringen at jeg trenger så mye mindre stoffskiftemedisin når jeg får binyrestøtte. Men en annen ting er at den medisinen jeg tar kanskje virker bedre.
Lykke til Flower, les deg opp på binyrer, det er mitt råd til deg
-
16-05-10, 11:36 #5
Åja, Flower.
fT4 på 10 det er alt for lavt.
Du må prøve å få det opp til der det var....
Så tror jeg på at Lisbeth gjør en korrekt observasjon med at man ikke trenger å regulere ned stoffsiftemedisinen når en er på HC-støtte.
Stoffskiftet er en grunnleggende greie som bare må være der - senker en den, senker en også all aktivitet ellers i kroppen.
HC støtte vil jo mer direkte virke inn på feks hjertefrekvens og det er bedre om en kan se dette i mer direkte sammenheng.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-05-10, 12:29 #6
n'Finn, jeg har hatt problemer med urinveien før, men kan ikke huske om det var fordi jeg var underdosert eller ikke.. Tror kanskje det for jeg kan ikke huske sist mitt stoffskifte var "normalt". Og ikke hadde jeg urinveisinfeksjon eller problemer med blodsukkeret den gang heller, så det må vel være derfor?
Lisbeth, spyttprøvene mine var ikke helt 100% fikk jeg høre, men heller ikke av de verste. Blodprøvene derimot er visst veldig gode, sa legen, men likevel vil han prøve medisiner fordi jeg har så mange symptomer som tyder på at binyrene sliter litt. Kortisol i blod hos meg ligger visst på 491 og ref.området er 250-750..
"Jeg har ikke den erfaringen at jeg trenger så mye mindre stoffskiftemedisin når jeg får binyrestøtte. Men en annen ting er at den medisinen jeg tar kanskje virker bedre."
Ja, det tror jeg var det han mente Der kan du se hvor ør man kan være..
Han trodde ikke jeg ville ha fullt utbytte av stoffskiftemedisinene så lenge binyrene mine ikke får litt drahjelp de også..
Hvor mye hydrocortisone tar du? =)Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
16-05-10, 13:50 #7
De fleste symptomer har jo med underdosering å gjøre, så har du symptomer er du underdosert.
Man kan ikke få overdoseringssymtomer på en dose som ikke er høy.
Overdoseringssymptomer er gjerne bundet av at man har gått på høy dose lenge. Da er det jo lettere å mistenke symptomet fra å stamme fra den høye doseringen. Og det er mange rare symptomer som har sin årsak i en langvarig litt for høy dose.
Så får noen kortvarige symptomer når de øker dosen. Det er lett å bruke ord som overdosering da, men det er egentlig feil. Man blir ikke overdosert av å øke feks. fra en 50%-dose til en 75% dosering - men man kan reagere fordi kroppen ikke klarer å tilpasse seg en så hurtig doseøkning uten at symptomer oppstår.
Binyreproblemer er da nærliggende å tenke på.
En kan forsøke å øke dosen meget langsomt, og en kan tenke på om binyrene trenger HC-støtte i en periode.
I føreste omgang bør en nok tenke seg at HC-støtten bare skal være midlertidig. Altså bare være der til stoffskiftet er blitt så høyt at binyrene kan klare jobben selv. Når det skjer er vanskelig, men om en får klare overdoseringsysmptomer som høy hjertefrekvens /bank bør en redusere HC gjerne en nedtrappingsplan.
Hurtig fjerning av HC kan medføre at problemet gjennoppstår.
Så er det noen da, som bare må ha litt HC, men det finner man ut i nedtrappingen.
Jeg har litt underlig behov slik. Det kan oppstå innimellom, uanmeldt og kortvarig behov for HC.
Men jeg bare smører da.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
16-05-10, 19:45 #8
Hei igjen
Blodprøvene er vel gode i den forstand at du ikke har Addison eller Cushings. Men de sier fortsatt ikke noe om døgnvariasjonen din (om du har binyretretthet). Der har du jo fått svaret på spyttesten. For øvrig er det positivt at han vil du skal prøve binyrestøtte ut fra symptomer.
Der er han enig med de som kan mye om binyrer og stoffskiftet. Dette kan også være årsaken til overdosesymptomer på en dose som er lav.
Jeg tar 20 mg Cortef per dag.
-
15-06-10, 00:19 #9
Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
Hei alle
Nå har jeg gått på binyremedisin i snart én måned og føler meg mye bedre
Jeg er mer rolig i kroppen i motsetning til før hvor jeg følte at jeg hadde lavt blodsukker og skalv hele tiden. Har også mindre hjertebank selvom den fremdeles ligger der (sammen med noen andre symptomer på lavt stoffskifte), hvilket mest sannsynligvis tyder på at jeg fortsatt er lavt dosert med Erfaen (?).
Mangler bare litt mer østrogen nå og mer Erfa, så håper jeg og tror at jeg kan leve litt bedre med færre nedturer
Det føles godt at jeg er enda et skritt nærmere "opptimal" helse =)
Ville bare fortelle litt.. Håper det går godt for dere andre også, eller at det er bedring i sikte.
Alle gode ønsker!!!Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis (-som føles å ta en eeeevighet)
-
15-06-10, 00:37 #10
Sv: Min erfaring med Binyremedisin- Cortef
Østrogen er du sikker på det.. har du lest litt om progresteron og pregnenolone?
Anbefaler deg å lese tråden dette utsnittet er hentet fra:
Østrogen nevnes ikke her -
i en annen tråd har Anisa skrevet om pregnenolone som "alle hormoners mor" -
dvs at det du eventuelt måtte behøve av østrogen det regulerer kroppen selv ved å danne det fra "moderhormonet".
Jeg er stuptrøtt nå, dessverre og orker ikke lete opp den tråden nå - men vha forumets søkefunksjon så finner du den nok selv, hvis du vil
Good night & Good luckKevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
Lignende tråder
-
Erfaring med akupunktur?
Av smgj i forumet Alternativ behandlingSvar: 4Siste melding: 13-04-13, 23:58 -
Cortef og DHEA fra i dag....
Av BeritM i forumet HydrocortisonSvar: 16Siste melding: 05-08-10, 11:46 -
Min erfaring med lavkarbodiett
Av NoraH i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 12Siste melding: 11-12-09, 02:19 -
Min erfaring med operasjon
Av Juliemor i forumet Operasjon for Hashimoto'sSvar: 1Siste melding: 21-11-06, 12:03 -
Når på dagen dere tar levaxin ?
Av ung mor i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.Svar: 13Siste melding: 06-04-05, 23:21
Bokmerker