Viser søkeresultater 1 til 10 av 14
Tråd: Sensitive øyne?
-
23-05-10, 17:11 #1
Sensitive øyne?
I det siste har jeg følt at øynene mine er ekstra senstive. Serlig ute og i butikker. Ute kan det vel kanskje være vinden som gjør det, og i butikker lyset. Og luftfuktigheten kan kanskje ha noe å si? Jeg har ikke problemer når jeg er inne i hus, hverken hjemme eller hos andre. De blir våte, som når man gråter, men kan også føles tørre.
Finnes det noe som kan hjelpe, og hva er trolig årsaken?
Noen andre som har det slik?
-
23-05-10, 20:00 #2
Sv: Sensitive øyne?
Jeg har også oplevet at have problemer med øjnene, særligt da jeg fik Ny Eltroxin som ikke slog til. Da havde jeg - ud over synsforstyrrelser og ringere syn - også problemer med slimhinderne i øjne (og næse). Jeg var også langt mere lysfølsom og måtte ofte have solbriller på i gråvejr. Kunne på grund af lysfølsomheden ofte ikke udholde at se en hel film (noget tv dog værre end andet mht dette). Jeg synes, mine øjne nogle gange var meget tørre, men når jeg så dryppede eller skyllede øjne med en saltvandsopløsning, sved de, selvom opløsningen var helt korrekt, enten den var hjemmelavet eller fra apoteket. Dette kan vis muligvis skyldes, at der af en eller anden grund ikke er energi nok til at sørge for saltbalancen.
Andre gange løb mine øjne i vand.
Det hele er meget bedre nu, hvor jeg er sluppet af med Ny Eltroxin, men så alligevel ikke helt godt nok.
Jeg har fået det bedre både med mine øjne og mine ødemer af at bruge et præparat med hestekastanje i. Det hedder Aesculaforce og er fra Vogel, men det findes så vidt jeg ved i forskellige versioner fra forskellige firmaer. Hestekastanje virker blandt andet sammentrækkende og betændelseshæmmende. Mange bruger det for at fremme venepumpen /styrke venerne i benene. Men læs indlægssedlen før brug; ikke alle kan bruge det.
Nielsigne
-
23-05-10, 21:51 #3
Fik ikke nævnt, at det var, når jeg var ude, at mine øjne løb i vand. Som når man græder.
Også dette er bedre nu end på Ny Eltroxin, men slet ikke som før, jeg fik for lavt stofskifte. (Jeg synes også, det er værre nu, end det var, inden jeg fik Ny Eltroxin - er vist også blevet hærget i øjnene.)
-
23-05-10, 21:59 #4
Jeg klarer meg ikke uten solbrillene mine....har vært lysfølsom hele livet. Jeg har hatt utrolig masseplager fra øynene, spesielt at jeg danner små blemmer på våtkanten av øynene og at de er røde og såre. Foruten dette produserer jeg gul guffe hele dagen,og stadig vekk er det noen som sier at jeg har noe gult i øyekroken. For fem år siden dannet jeg også kuler på innsiden av øyelokket som måtte skrapes vekk av en øyelege, dette har et medisinsk navn som jeg ikke husker nå.
Håper du finner noe som kan bedre dine øyne, jeg har vært godt hjulpet av fysiologisk saltvann i perioder, kan hjelpe å skylle øynene med dette om man er irritert....Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
23-05-10, 22:02 #5
Jeg har i årevis haft 'en produktion' af noget gult /hvidt i den inderste øjenkrog - men de hjælper nævnte hestekastanje mig af med.
Egentlig begyndte jeg at bruge det, fordi jeg læste, det var godt mod ødemer. Men slimhinderne er det altså også godt for, hvis man tåler det.
-
23-05-10, 22:09 #6
hmm, hva gjør man med det hestekastanjepreparatet? drypper man det i øynene??? hørtes litt skummelt ut hehe
Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.
-
23-05-10, 22:12 #7
Ha ha, nej da, man spiser det .... Det ligger i fine hvide kapsler Og min mave reagerer slet ikke på dem. Prøvede en gang et lignende præparat, som virkede ganske fortræffeligt - men jeg fik ondt i maven af det. Men altså ikke af dette.
-
23-05-10, 22:16 #8
hehe, skal lese litt om det...irriterende å hele tiden ha et eller annet i øynene....takk
Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
-
23-05-10, 22:17 #9
Læs evt. om hestekastanje her:
http://www.rolv.no/urtemedisin/medis...r/aesc_hip.htm
Som nævnt er det ikke alle, der kan bruge det. Så læs advarslerne også.
-
04-08-10, 11:22 #10
Blåser litt liv i denne tråden. JEG har problemer med linsene mine, når jeg er hypo (og/eller behandlingen min ikke stemmer overrens med kravene som kroppen min har til stoffskiftehormoner). Jeg blir tørr i øynene, klør, får bitte- små nupper under øyelikkene, nær kanten der øyevippene er, får raskere betennelser, hypersensitivitet for "rusk-på-øyet" og mindre blødninger - OG jeg får belegg på linsene (de ser tåkete ut).
Av og til kan jeg også våkne med tykk farget tåreflod i øyet - gulhvit guff.
Min "teori": er at jeg får endrede forhold i væskesammensetning på øyeslimhinnene samtidig med at slimhinnens immunforsvar nesten kollapser.
I disse perioden må jeg bruke briller og noen ganger behandle med antibiotika. Det hjelper å bruke øyedråper (bare for å øke fuktigheten).Tøff tobarnsmams! Hypo 2005 (postpartum) Levaxin ineffektiv. Symptomer siden 1992... Cat71s dagbok
Lignende tråder
-
Utstående øyne
Av Beate i forumet Graves sykdomSvar: 18Siste melding: 29-08-15, 01:42 -
tørre øyne...
Av Lissa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 22Siste melding: 02-02-11, 22:41 -
Sviende øyne
Av Moxa i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 15Siste melding: 17-12-09, 03:56 -
Øyne
Av Tante i forumet Graves sykdomSvar: 5Siste melding: 30-07-09, 15:31 -
Øyne, leamus, nærsynt
Av Veronica1991 i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdommeSvar: 2Siste melding: 28-03-09, 18:59
Bokmerker