Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 13
    Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Standard Hva slags jobb passer for oss med hypothyreose?

Selv har jeg en jobb som krever full konsentrasjon, kreativitet og hukommelse. Jeg må hele tida oppdatere meg og lære nye ting. Og det er helt umulig. :(

Selv har jeg hatt store problemer med å henge med i siden sommeren -07. Første sykemelding for 2,5 år siden, og har vært 100% sykemeldt i nærmere 1,5 år nå.

Jeg begynner å innse at min jobb ikke er noe som det er sannsynlig at jeg kommer tilbake til i overskuelig fremtid, og jeg begynner så smått å tenke på om jeg bør begynne med noe annet, men hva skulle det være? Jeg kan jo ikke akkurat begynne å studere mye, for hjernen min følger jo ikke med.

Men dersom man får litt mer kapasitet, og eventuelt kan omskolere seg litt. Hva er egentlig alternativet?

Noen som har noen gode tips, eller erfaringer? Hva har dere gjort?

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    55
    Meldinger
    3,083

Smile Sv: Hva slags jobb passer for oss?

Godt spørsmål - som jeg også har litt i bakhodet.
    Jeg har jobbet som DAK-operatør og interiørkonsulent -
    og håper inderlig jeg kan komme tilbake til det siste.
    Men det er mye å holde styr på - legen min (el psykologen husker ikke hvem...)
    skrev i erklæring til nav at jeg ikke kunne gå tilbake til samme yrke

Så sannelig om jeg vet - da må jeg jo omskoleres, da - eller
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Standard Sv: Hva slags jobb passer for oss?

Har fått til en ordning via NAV sosial her på stedet. En ordning som kalles for "Motivasjonslønn". Tror det var det det het. Jeg kan jobbe maks 10 timer ukentlig, og får skattefri lønn for det. Man kan få i fra kr 25 og opptil kr 100 pr time. Jeg har gått på en slik ordning i mange år, og er meget fornøyd med det. Jobben min, går ut på å oppdatere, og ha ansvar for min kommunes hjemmeside. Dette passer meg bra, siden jeg har utdannelse innen for det. Jeg kan være sosial, og få lønn i tillegg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    72
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Hva slags jobb passer for oss?

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Men dersom man får litt mer kapasitet, og eventuelt kan omskolere seg litt. Hva er egentlig alternativet?
    Hvis dit fag er dit første valg Qa, og du ellers holder af det du arbejder med (hvis det ikke var for sygdommen), kan det være værd at overveje ikke hvad ellers du kan arbejde med, men mere hvordan du kan fortsætte med at arbejde med det, du holder af?

For mit eget vedkommende har jeg løst problemet med arbejde på en helt anden måde end man plejer, men kan ikke blindt anbefale denne løsning til andre. Man skal være stædig i uhørt grad, for at kunne gennemføre min løsning - men hvordan jeg end vender og drejer tingene - kan jeg ikke se, at jeg kunne handle anderledes....

Efter at jeg (desværre) lod lægerne overtale mig til operation i 1978 og har mit liv været meget sværere end nogensinde før. Jeg blev hurtigt klar over, at jeg kan ikke længere arbejde i en 8-16 stilling og at jeg hurtigt vil blive opsagt som følge af meget svingende arbejdsevne fra dag til dag.

Jeg har derfor registreret mig som selvstændig og begyndte at arbejde hjemmefra i mit fag... De første 2-3 år var meget fattige, selv om min søn aldrig manglede noget. Jeg derimod, fortsat i dag ikke kan tåle synet af en pakke havregryn i supermarkedet.... jeg spiste simpelt hen vandgrød morgen, middag og aften gennem lang tid, før jeg begyndte at tjene penge nok til os begge.

Som selvstændig kunne jeg sove når jeg ikke havde kræfter til at være vågen. Jeg kunne arbejde når jeg vågnede, selv om det måske var midt om natten og derfor behøvede jeg ikke sige nej til opgaverne fordi jeg vidste, at hvis ikke på det ene tidspunkt - så på et andet kunne jeg blive færdig og levere til kunderne. Og sådan har jeg (over)levet gennem mange år.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Jeg lager dataprogrammer, så en slik løsning som helgemann har, ville jeg etterhvert sikkert fiksa. Men i min bransje så henger man etter, etter en svangerskapspermisjon. Nå har jeg vært mye lenger borte, og jeg har ikke hatt noen mulighet til å oppdatere meg og følge med.

I min "verden" (jobbmessig), skjer det endringer og nye ting hele tida. Det betyr at det man jobber med endres i raskt tempo. Så en av kvalitetene man bør inneha er å kunne lære seg nye ting raskt.

Det som også er en utfordring er at man må være kreativ. For å lage et godt produkt må man ha en god løsning. Jeg var ikke klar over at det krevde slike evner også, før jeg ikke lenger hadde dem.

Siden det dessverre ikke ser ut til at jeg får helt skikk på tankevirksomheten min med det første, vil jeg sakke lenger og lenger bak.

Så jeg tror at for egen del kan det være fornuftig å se hvilke andre alternativ jeg eventuelt har. Dersom jeg ikke blir helt frisk igjen, vil jeg kanskje måtte leve med redusert hjerne kapasitet videre. Og da føle at man ikke klarer å følge med hele veien vil gi stress, og stress er jo det jeg tåler minst av alt.

Men jeg håper jo jeg skal fortsette med det jeg gjorde. Jeg har en lang utdannelse (som jeg fortsatt betaler for ), så det hadde vært fint å kunne benytte den videre.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    66
    Meldinger
    5,134

Du kan kanskje få en oppdatering av utdannelsen din via NAV? Og eventuelt, om det er mulig, få ta den i litt langsommere tempo? Jeg vet ikke, jeg bare kaster ut en tanke til deg Qa. Du burde snakke med NAV om dette.

Men jeg er veldig enig med Anisa, ikke forkast utdannelsen og jobben din i første omgang. Det er vikitg å jobbe med noe som betyr noe for deg!

Dette med hukommelse kan jo endre seg til det bedre ved optimal medisinering? Det vet du jo ikke. Jeg synes jeg er litt bedre med Thyroid. Spør du mannen min, vil han kanskje benekte det.....
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Tror ikke alle vet hva en dataprogrammerer er for noe...

Qa: Skjønner at du sliter. Vet jo hva du snakker om. Det å jobbe med å lage programmer og slike ting, krever "hodet på rett plass". Programeringsspråket er jo vanskelig og tungt, og alt skrives på engelsk. Forstår at du har et problem nå, ja. Skjønner at du nok er bitter, pga din sykdom. Og at du ikke lengre klarer å gjøre det du utdannet deg til. Men har du ikke mulighet til å bruke utdannelsen mot noe annet? Kan du lage hjemmesider og slike ting? Kanskje du kan få i stand en avtale med en eller bedrift/kommune, om å ha ansvar for deres hjemmesider? HTML språket er tross alt lettere, enn avansert programeringsspråk, som C++, Visual Basic, Pascal, osv. Håper du finner ut av dette! For det er noe dritt å bare sitte hjemme, og telle spiker!

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Når jeg blir bedre så skal jeg prøve å finne løsninger, men jeg tror jeg kan begynne og tenke andre muligheter samtidig, for å se hva som er alternativene når jeg blir bedre.

Kommunen vår har en forferdelig hjemmesiden, så det hadde vært noe det. Den er bortimot ubrukelig for ingen finner frem MEN de har et sånn felles løsning som flere kommuner bruker.

Det er uansett en god idet, men det er jo mer vanlig med mer kode på nettsider også nå. Min samboer jobber med web-sider, og synes det er veldig inntressant, men jeg har aldri syntes det var det jeg ville jobbe med. Men kanskje jeg kan oppdage det på nytt.

Jeg skal i hvertfall tenke på alle løsninger innenfor data, men også andre løsninger. Så om noen har noen yrker som fungerer fint for dem, så er det veldig fint om de legger inn sine egne erfaringer her.

Medlem siden
    May 2009
    Sted
    Nord-Norge
    Alder
    47
    Meldinger
    498

Sitat Opprinnelig skrevet av Qa Vis post
    Når jeg blir bedre så skal jeg prøve å finne løsninger, men jeg tror jeg kan begynne og tenke andre muligheter samtidig, for å se hva som er alternativene når jeg blir bedre.

Kommunen vår har en forferdelig hjemmesiden, så det hadde vært noe det. Den er bortimot ubrukelig for ingen finner frem MEN de har et sånn felles løsning som flere kommuner bruker.

Det er uansett en god idet, men det er jo mer vanlig med mer kode på nettsider også nå. Min samboer jobber med web-sider, og synes det er veldig inntressant, men jeg har aldri syntes det var det jeg ville jobbe med. Men kanskje jeg kan oppdage det på nytt.

Jeg skal i hvertfall tenke på alle løsninger innenfor data, men også andre løsninger. Så om noen har noen yrker som fungerer fint for dem, så er det veldig fint om de legger inn sine egne erfaringer her.
    Det har også min kommune. En felles løsning med alle Nord-Troms kommuner. Men likevel er det nok å gjøre. Selv om det er en felles løsning, har jo hver kommune sin egen side. Det er nok en slik løsning i din kommune også. For meg, og sikker også for deg, er det en fordel å ha kunnskap om koder. Kan du sql har du en stor fortrinn, da mange bedrifter bruker slikt. Sql brukes jo i web butikker, mm. Og i tillegg er det lettere å finne feil på web sider, når man kan språket.

Ønsker deg lykke til! Og håper du finner et opplegg som fungerer for din helse og ditt humør!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    43
    Meldinger
    2,767

Et annet alternativ som kanskje er mulig er å se på om løsningsarkitekt kanskje kan være noe? Jeg kjenner ikke jobben,men regner med at kjennskap til programmering vil være et pre, og at kanskje den jobben ikke vil være så hard? Kreativitet krever den nok, men kanskje den kan gi deg større kontroll over eget arbeidstempo.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Passer disse symptomene på DEG?
    Av Jerene i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 6
    Siste melding: 01-02-11, 11:22
  2. Passer sammen??
    Av dordi i forumet Diverse relatert til helse og sykdom
    Svar: 16
    Siste melding: 16-09-10, 14:22
  3. Hva slags type medisin er Armour?