Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 15
    Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    10

Standard Jeg er 27 år og har Graves-hyperthyreose. Har fått diagnosen i 1999

hei. jeg er 27 år og har graves-hyperthereose. har fått diagnosen i 1999, siden denne gangen har jeg vært av å på med medisineringen av neo-mekazol med stadig tilbakefall. rart med meg at jeg har aldri sletet med sykdomen. har ikke de typiske plagene for for høy stoffskifte bortsett fra forhøyet puls.

fikk en sønn i 2004 og stoffskifte var bra gjennom hele graviditeten, etter fødselen kom sykdomen tilbake. da anbefalte legene radiojod som jeg synes høres veldig skummelt ut og takket nei til. begynte på medesinene og sluttet på egen initiativ fordi følte meg beruset ( min endokrinolog trudde ikke på det) har siden da vart uten midisiner og følte meg bra. for 4 mnd siden fikk jeg en gutt til. samme historie her. prøvene helt fine gjennom hele graviditeten og nu er alt tilbake igjen.fri t4 er 40 og tsh er mindre en 0.03.

bortsett fra hjertebank og litt stikking i hjerte føler jeg meg ganske frisk, men min edokrinolog har skremt meg med: " hra du lyst å leve eller ikke,du risikerer hjerte infarkt, hjerte svikt, hjerte klaff, ikke kunne grei å springe etter ungene dine osv....." han er fra usa og der er det bare radiojod de gir, veldig lite operasjoner.

føler meg ganske tung pusten i det siste, faktisk begynte å bli redd for å dø. men når jeg leser hva folk sliter med med for lavt stoffskifte så blilr jeg redd, fordidet er det jeg kommer til å få hvis jeg tar radiojod. hva skal jeg gjøre?kan noen hjelpe? gå sånn som jeg gjør, ta radoijod? operasjon? kan dere som har erfaring med dette gi meg noen råd?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hjelp...vet ikke hva jeg skal gjøre.

Det er jo grader av høyt stoffskifte, og tiltak og råd vil nok avhenge av hvor høyt det er - og hvor mye det plager deg.
    Har du noen blodprøver du vil poste ?

Du kan jo prøve andre enn Neo-Merc. og da. Kanskje det funker bedre ?
    Har det vært store doser de har forsøkt med da ?
    Block and replace ?
    Andre tiltak som jodfattig kost ?

Som du sier, drastiske forslag er det jo - og man vet jo ikke hvordan du liker å regulere stoffskiftet med kunstige hormoner.

Så syns jeg det er stygt å skremme !!
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Hei, på http://thyroid.about.com så er det noe info om graves, og det er et forum også (liten rød skrift) og i graves-forumet så er Elaine Moore forumvert.
    Hun har selv graves og fikk radiojod, noe som hun angrer på og fraråder alle.
    Alle, alle har angret.

Derimot så har elaine skrevet bok om graves og det fins andre muligheter.

Noe annet å vurdere, er hva som trigger de antistoffene.

du har vel blodprøver på TRAS?
    kun ved autoimmun hyperthyreose så har man graves, for det fins også flere andre grunner til at folk kan være hyper.

Ting som er kjent å trigge TRAS, er:

jod
    gluten
    soya
    røyk
    allergener (det blir alltid økning av graves-tilfeller i allergissesongen)
    m.m.

jeg vet om en hvor graves bare forsvant når hun prøvde glutenfritt, for eksempel.

Du sier du bare har litt pulsøkning?
    Det typiske er en puls på 160-220 ved en ft4 på 40 osv, så hvis du har bare lett pulsøkning, så må du virkelig lære deg gamet for du vil bli grovt undermedisinert hvis de bare går etter blodprøvene dine...noen trenger bare en litt høy ft4 (men ikke så høy som du har, for da har de noe som heter thyreoideahormonresistens, noe som er genetisk, men disse har alltid høy puls siden hjertet aldri har resistens og de får lov til å ha høy puls)

Medlem siden
    Dec 2008
    Sted
    alle lande
    Meldinger
    1,364

Lightbulb Sv: Hjelp...vet ikke hva jeg skal gjøre.

Sitat Opprinnelig skrevet av irina Vis post
    hva skal jeg gjøre?kan noen hjelpe? gå sånn som jeg gjør, ta radoijod? operasjon? kan dere som har erfaring med dette gi meg noen råd?
    Hej Irina.

Vi kan anbefale dig at besvare/spørge i de tråde du læser undervejs, og som er postet af andre, med lignende problemer som dine. Desuden kan det gavne andres svar-lyst, at man besvarer/kommenterer de svar, man allerede har modtaget.

Forummet er indrettet sådan, at hver gang der kommer et nyt indlæg i en eksisterende tråd, vil alle der har postet i tråden før modtage automatiske e-post-meddelelser herom og nogle af de gamle brugere plejer gerne komme tilbage med et svar, selv i gamle tråde.
    Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Vet ikke hvor flink du er på nettet, men man kan søke på de forskjellige sykehus også, og kommer over mange nært eslektede sider som kan gi litt info.
    Som denne : http://www.ulleval.no/modules/module...74&I=15724&D=2

Så håper jeg at du er ved mot da irina ?

Og det er bare fint om du skriver litt om situasjonen din og hvordan den utvikler seg.
    Det er sikkert flere som vil ha nytte av det her.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    10

tusen takk for hjelpen og gode tilbakemeldinger. setter utrolig stor pris på det.
    har levert blodprøver igår , skal få tilbakemeldingen om 1 uke og er veldig spendt. har ikke tatt medisiner på flere år. siste prøvene mine var tsh -umålbar, fri t 4 er 38( og ikke 40 som jeg skrev, tok feil) legen min sa at hvis jeg ikke ha noen symptomer og føler meg bra så er kroppen rett å slett vant å ha disse store verdier.synes det er merkelig.legen min sier at det er gret uten midisiner , endokrinologen sa at jeg må ringe han når jeg er klar for radiojod.
    Jeg kunne egentlig fortsettet å gått med sykdomen hvis det ikke slet på hjertet, det eneste jeg er redd for. hvile pulse min er 110( målte nettopp). fortsett stikking. blir fort anpusten.
    Idag har jeg kuttet ut gluten og melke produkter.melk inneholder en del jod så tenkte å prøve det en stund å se hvis det hjelper.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    80
    Meldinger
    490

Det finnes rent diettiske ting du kan prøve - kanskje oppsøke en diettiker å høre hva denne mener ?
    Det hadde jo vært det beste.`
    Når det gjelder hjertebelastningen spesielt finnes jo betablokkere som man jo ikke kan basere livet sitt på, men i påkommende tilfeller burde du kunne bruke dem.
    Har du målt TRAS da ?

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    10

hva er bettablokkere for noe?
    som jeg ser å står det i papirene mine: slank kvinne i god almentilstand, ingenfingertremmor.ingen eksoftalmus, normal øyemotiliteti i alle retninger uten dobbelsyn. thyreodea moderat fostørret uten knuter, mer på høyre side. uten knuter.( det var i 2008) samme tilstand som jeg føler nu og.
    Siste målt tras var på 2.6- eller 3.6 trur jeg. får nyere resultater om 1 ukes tid.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Rogaland
    Meldinger
    10

har funnet ut om betablokkene . er de receptfrie? det står også at de kan hjelpe når man har høyt stoffskifte.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    72
    Meldinger
    1,063

Betablokkere må du ha resept på, men når du har høyt stoffskifte og hjertebank, får du vel den hjelpa fra legen din?
    Betablokkere blokkerer for adrenalin som jo virker inn på hjertefrekvensen.
    Blokkere senker altså hjerteaktiviteten..
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har akkurat fått diagnosen kreft i skjoldbruskkjertelen
    Av eulalia i forumet Kreft i skjoldbruskkjertelen
    Svar: 4
    Siste melding: 10-08-10, 20:56
  2. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 21:35
  3. Fikk Graves disease i 1999
    Av atv i forumet Lavt Stoffskifte etter Graves
    Svar: 86
    Siste melding: 04-11-08, 14:27
  4. Svar: 10
    Siste melding: 31-08-08, 17:12
  5. Hyperthyreose med misstanke om Graves sykdom.
    Av El-Ella i forumet Graves sykdom
    Svar: 58
    Siste melding: 12-01-08, 21:16

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn